E 999
Jeg kunne godt tænke mig at hvis der er nogen her på forum der ligger
Inden med foto fra Branden i Struer remise og hvor meget skade E 999
havde fået
Egon
Jeg kunne godt tænke mig at hvis der er nogen her på forum der ligger
Inden med foto fra Branden i Struer remise og hvor meget skade E 999
havde fået
Egon
Jeg kunne godt tænke mig at hvis der er nogen her på forum der ligger
Inden med foto fra Branden i Struer remise og hvor meget skade E 999
havde fået
Egon
Hej Egon.
Jeg har flere billeder af E 999, men jeg kan kun oploade et billed. Før kunne jeg godt oploade flere billeder så jeg ved ikke lige hvad der sker.
Jeg kunne godt tænke mig at hvis der er nogen her på forum der ligger
Inden med foto fra Branden i Struer remise og hvor meget skade E 999
havde fået
Egon
Jimmy - hvorfor skriver du aldrig, hvor og hvornår dine billeder er optaget?
--
Jimmy - hvorfor skriver du aldrig, hvor og hvornår dine billeder er optaget?
Struer remise i 1982.
Billederne er taget i sommerne 1983-84. E 999 blev efter remisebranden henstillet på det spor hvor i dag Struer jernbane klubs remise ligger.
Hej.Jimmy.
Tak for de fotos af E 999 man kan rigtig se hvor med taget den er eftre branden.
Egon
Jeg vil gerne påpege at trods den visuelt har lidt stor skade, så er det absolut i småtingsafdelingen, hvilket studier på originalen (2.håndsefteretninger) bekræfter. Bla. blev der kørt liiidt vel stærkt til ophuggeren, for at se om noget ville "varme": den skulle alligevel hugges op. Det gjorde den ikke.
Bemærk også mængden af fedt på undervognen, samt at skorstensbåndet stadig har farver. De sagkyndige jeg kender til, vurderede alle at den sagten kunne laves, men antallet af bevarede e-maskiner tog livet af den.
- Filip
Her MX 1024 lørdag den 12/3 1983 ved passage af Viby J med den brandskadede E 999 efter branden i Struer i 1981. E 999 var på vej til ophugning.
E 999 havde tidligere passeret dette sted utallige gange foran et stort eksprestog fra leveringen i 1950 og frem til april 1954 hvor 999 blev sendt til Sjælland og 1. distrikt i forbindelse med leveringen af de første 4 MY til Jylland-Fyn.
Mvh
Georg
R.I.P 999 & 959
Lidt trist historie med E 999 . Det kan godt være at der er for mange E maskiner bevaret, men en kvalificeret bedømmelse af maskinen inden man sendte den til ophug havde været på sin plads. I og med at den kunne rulle uden at lejerne brændte af indikerer at skaderne formentlig ikke havde været voldsomme. At malingen forsvandt på kedel og førerhus er uden bestydning ved en efterfølgende restaurering. Rygtet vil endvidere vide at maskinen havde en god kedel
Lidt trist historie med E 999 . Det kan godt være at der er for mange E maskiner bevaret, men en kvalificeret bedømmelse af maskinen inden man sendte den til ophug havde været på sin plads. I og med at den kunne rulle uden at lejerne brændte af indikerer at skaderne formentlig ikke havde været voldsomme. At malingen forsvandt på kedel og førerhus er uden bestydning ved en efterfølgende restaurering. Rygtet vil endvidere vide at maskinen havde en god kedel
Så vidt jeg husker blev et sæt drivhjul fra E 999 til gengæld bevaret og opstillet på Otto Busses Vej som skulptur/monument/eller hvad sådan noget kaldes.
Husker jeg forkert ?
Det der står ude på Centralværkstedet stammer såvidt jeg er orienteret fra en P-maskine. Derimod står der lignende skulptur ved remisen i Roskilde, som grangiveligt godt kunne stamme fra pågældende maskine.
Med venlig hilsen
Jens
Så vidt jeg husker står der vist også et sæt drivhjul på Park Allé i Brøndby. Men det er måske fra en hel 3. maskine??
--
Det skulle være fra en P-maskine, der engang forulykkede ude på de kanter, der har før været skrevet om det, vistnok også her i forum
Nold
Derimod står der lignende skulptur ved remisen i Roskilde, som grangiveligt godt kunne stamme fra pågældende maskine.
Drivakslen fra 999 er bevaret, men om det er den der står på Cvk Ar eller den der står i Randers kan jeg ikke huske. Der er en hvert sted. Mig bekendt er akslerne i Roskilde kommet til Randers, deriblandt de 3 store "dæk" fra 959... Tillige er der bevaret en aksel fra C 715, som er udlånt til en privatmand og en E-maskineaksel i Odense.
Så vidt jeg husker står der vist også et sæt drivhjul på Park Allé i Brøndby. Men det er måske fra en hel 3. maskine??
Korrekt: Historien siger P 904 der forulykkede i vigerslev-ulykken. I fald historien er rigtig, må opstilling være foregået senest i forbindelse med at maskinen blev ombygget til PR.
Drivakslen fra 999 er bevaret, men om det er den der står på Cvk Ar eller den der står i Randers kan jeg ikke huske.
Den står foran hovedindgangen ved værkstedet i Sonnesgade.
Mvh Jørgen
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.
Læs mere