Tilsyneladende har man i Luxemborg forstået skriften på væggen og vælger at droppe billettering i busser og tog.
Med al respekt for Storhertugdømmet Luxembourg, som er et rimeligt overskueligt land med under 1/2 mio indbyggere og et areal på 2.586 kvadratkilometer - altså nogenlunde på størrelse med "Stor-Aarhus" - , så er det vel lettere at indføre en sådan ordning her, end i et større land. Der er ingen tvivl om, at når man gør økonomien op, så giver det sandsynligvis det forbløffende resultat, at manglende "indtægter" og sparede "omkostninger" går "lige op". Men hvad siger "djøfferne"?
Måske skulle man i Danmark lave "et pilotforsøg" i netop "Stor-Aarhus" med at droppe billettering i busser og tog for at afprøve "den luxembourgske idé". På de kanter har man jo allerede været foregangsområde og etableret landets første letbane, hvor man har taget alle "tæskene" og gjort de dyrebare erfaringer.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Selvfølgelig er Luxembourg i denne sammenhæng mere en by end et land, men til gengæld er det ikke en så lille by endda, når man inkluderer de daglige ind-pendlere fra nabolandene, der måles i hundredetusindvis.
Jeg synes, man skal keep an open mind mht gratis transport. Det er ikke et simpelt valg, der enten er godt eller skidt. Luxembourg er spændende projekt, fordi det er en rig by, der samtidig investerer tungt i letbaner mv. Dvs, der er ikke tale om at det er en alternativ måde at skaffe passagerer til et dårligt fungerende system, som man ikke orker at investere i. Det gør Luxembourg til en potentiel game-changer.