Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mosskov

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2011, 13:45 (4986 dage siden)

Jeg satte stor pris på Peer Thomassen - eller "frimærkehandleren", som Niels Munch så kærligt kalder ham.

Jeg korresponderede meget med ham i slutningen af 1970'erne og i starten af 1980'erne og havde fornøjelse af at "assistere" ham i lidt "arkivforskning". Jeg havde endog den ære at besøge ham på Emmasvej 2 i Gentofte og jeg kan nikke genkendede til nekrologernes karakteristik: "Mange husker sikkert Peer Thomassens frimærkehandel i Hellerup, hvor kvæulanter med hård hånd blev afvist, men unge håbefulde medlemmer med lige så stor velvilje hjulpet på vej."

Peer Thomassen havde den nørdede detaljeinteresse, som jeg synes er så sympatisk og spændende (andre hader den) og hans kærlighed til primærkilder i stedet for sekundærkilder er påskønnet.

Så jeg er sikker på, at han vil acceptere, at jeg nu udsender et "rettelsesblad" til hans glimrende artikel om Mosskov, som er gengivet i Jernbanen nr 6, december 1978. Peer skriver, at sidesporet blev etableret i 1872. Det viser sig nu, at sidesporet faktisk stammer helt tilbage fra banens åbning i 1869. Om sidesporet var færdigbygget ved banens åbning i spetember 1869 eller om det først åbnede i oktober 1869, kan dog ikke fastslås med sikerhed.

Mosskov er afbilledet på Forum her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4776

Og så vil vi da gerne se Forums billeder fra Mosskov - vil vi ik'?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

De jydsk-fynske Jernbaner, Cirkulaire Nr. 73, 15. October 1869. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen

Mosskov

af Niels Munch, 4/4 2011, 16:25 (4986 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan ikke dy mig for at google løs og har på forskellig vis fundet først et foto:

http://www.oplipo.dk/Jernbane/Spor-Mosskov(420x315).JPG - kilde: http://www.oplipo.dk/Jernbane.htm#Mosskov .

Frimærkehandleren omtalte allerede Mosskov trb. kort i Meddelelser fra DJK, M 7/64 - Oktober 1964 således:

"Endelig skal nævnes Mosskov, der betragtedes som et trinbræt med privat sidespor. Togene holdt oprindeligt kun på skovauktionsdage, men efterhånden opdagede folk den dejlige natur ved St. Okssø, og Moskov kaldtes fra 1884 "sommerstation", medens statsbanerne stadig betragtede stedet som trinbræt med privat sidespor, dog med billetsalg (som ophørte 1953)."

Her går han let hen over sidesporets anlægsår, men nævner billetsalget; det gør "Nordjyllands Jernbaner" ikke:

"Fra 1869 privat sidespor til Statsskovvæsenet, men fra 1870 anvendt som trinbræt. Fra 1927 til 1971 kun med stop søn- og helligdage i sommerhalvåret. Nedlagt som trinbræt i 1972, men anvendtes indtil slutningen af 90'erne til veterantogskørsel til Store Øksø m.v."

Artiklen fra "Jernbanen" 1978 har jeg dog ikke gravet frem; men den er givetvis læseværdig som andet fra Thomassens pen.

Endelig imponerer du, Thomas, med dine ihærdige kildestudier!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Mosskov

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2011, 17:20 (4986 dage siden) @ Niels Munch

Det må have været et lækkert job at være statstjenestemand i så flotte omgivelser - omend embedsboligen ind imellem trængte til vedligeholdelse jf. nedenstående og lønnen har nok aldrig været noget at råbe hurra for. Men der må have været masser af frisk luft (som i dag).

En vis opgradering har der nok været tale om gennem årene: Først privat sidespor, siden billetsalgssted med privat sidespor og nu her i 1915 holdeplads, som jo var "finere" end billetsalgssted (og lige præcis sådan nogle detaljer var den kære Peer jo ekspert i!)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Brev af 3. maj 1915 fra baneingeniøren i Aalborg til banebestyreren i Baneafdelingens 3. kreds. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejyland, TTDSB100, Bb 34/Thomas Boberg Nielsen

DSB MH367
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak