Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 24/11 2018, 17:17 (2193 dage siden)

Den kommende station øst for Rødby, der skal sikre lokal mulighed for at komme på og af tog på Femern Bælt-forbindelsen, bliver ikke forsynet med kundetoiletter. Det er folketingsmedlem Lennert Damsbo-Andersen, der har spurgt transportministeren om kundetoiletter.
”Banedanmark kan oplyse, at etablering af kundetoiletter på den nye station ved Holeby ikke er en del af ”Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark” af 2015, ligesom det ikke er en del af aftalegrundlaget mellem A/S Femern Landanlæg og Banedanmark", hedder det blandt andet i ministersvaret.
Den nye station skal være klar samtidig med den fremtidige forventede åbning af tunnelen i 2028.

Ministersvar:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/30/svar/1532939/1974142.pdf

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af Ib Jensen, 24/11 2018, 17:55 (2193 dage siden) @ Anders Madsen

Den kommende station øst for Rødby, der skal sikre lokal mulighed for at komme på og af tog på Femern Bælt-forbindelsen, bliver ikke forsynet med kundetoiletter


Er der mon en politik for, hvornår en station/trinbræt skal have et kundetoilet eller ej? I dag er det jo helt tilfældigt, om man på en given station/trinbræt kan komme på toilettet eller ej - og det på trods af, at uanset hvor stationen/trinbrættet ligger, har man det pågældende sted samme statsskatteprocent som andre steder i landet.

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af Frank Poulsen, 24/11 2018, 18:04 (2193 dage siden) @ Ib Jensen

Jeg tillader mig lige at lave dette udklip fra "Bevar Tølløsebanens" facebook gruppe.

[image]

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af Ib Jensen, 24/11 2018, 18:32 (2193 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tillader mig lige at lave dette udklip fra "Bevar Tølløsebanens" facebook gruppe.

[image]


Tak Frank. Det er klar tale fra DSB's side: Hvis Folketinget vil have statsbetalte toiletter rundt omkring i landet, må de betale for det - udenom DSB.

Hvornår mon DSB for alvor forsøger at slippe for af med alle de stationsbygninger, som DSB ikke mere har brug for og som ikke er en del af DSB's kerneprodukt? Jesper Lok bragte vistnok engang emnet på bane - men skete der noget derefter?

Avatar

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/11 2018, 08:19 (2193 dage siden) @ Frank Poulsen

Bemærk at tråden starter med at tale om hvorvidt banedanamrk laver toilet på Rødby Nye station og ender med at DSB ikke driver toiletdrift.
Det er nemlig DSB der har stationerne, og de finder nok ikke grundlaget tilstede.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af Allan Støvring-Nielsen, 25/11 2018, 10:44 (2192 dage siden) @ Michael Deichmann

Bemærk at tråden starter med at tale om hvorvidt banedanamrk laver toilet på Rødby Nye station og ender med at DSB ikke driver toiletdrift.
Det er nemlig DSB der har stationerne, og de finder nok ikke grundlaget tilstede.

- Det er jo fordi det ikke er dem selv, der står ude på perronen og skal skide, når det ene efter det andet standsende tog bliver aflyst!

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af dhndanmark, 24/11 2018, 18:36 (2193 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg forstår godt at DSB ikke ønsker besværet med at opretholde en toiletmulighed på en lille station.
I min optik er offentlige toiletter en kommunal opgave, og det må være den kommune stationen ligger i, der fikser dette.

I både Roskilde og Slagelse har man lige udenfor stationsbygningen kommunale toiletbåse med møntindkast, og jeg er da overbevist om at der nok kan findes 450.000 som sådan en båsinstallation koster.

http://gallery.wacom.com/gallery/5826687/CPH-Urban-Toilet

Opgraderer man til den lidt dyrere model der automatisk kan gøre rummet rent, og jeg overbevist om at mange rejsende vil værdsætte dette.

Station ja, toilet nej - Femern Bælt-forbindelsen

af Rail, 24/11 2018, 20:28 (2193 dage siden) @ Anders Madsen

Den kommende station øst for Rødby, der skal sikre lokal mulighed for at komme på og af tog på Femern Bælt-forbindelsen, bliver ikke forsynet med kundetoiletter. Det er folketingsmedlem Lennert Damsbo-Andersen, der har spurgt transportministeren om kundetoiletter.
”Banedanmark kan oplyse, at etablering af kundetoiletter på den nye station ved Holeby ikke er en del af ”Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark” af 2015, ligesom det ikke er en del af aftalegrundlaget mellem A/S Femern Landanlæg og Banedanmark", hedder det blandt andet i ministersvaret.
Den nye station skal være klar samtidig med den fremtidige forventede åbning af tunnelen i 2028.

Ministersvar:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/30/svar/1532939/1974142.pdf

Nogle gange er det som bekendt klogt at vælge ens kampe.

Kunne man ikke starte med at sikre at stationen faktisk får standsende tog før man går op i om der nu er et toilet eller ej?

Station ja, toilet nej - patetisk lokalt brok

af ThomasTT, 25/11 2018, 09:42 (2192 dage siden) @ Anders Madsen

DSB ( eller andre) skal levere et standsende tog. De skal ikke bygge toiletter, ligesom de ikke skal køre passagerer til stationen i taxa. Det må være op til kommunerne at udvikle stationsområderne. Noget de desværre ofte virker ligeglade med, måske fordi staten alligevel betaler for toget.

Station ja, toilet nej - patetisk lokalt brok

af Togbus, Foldingbro, 25/11 2018, 10:05 (2192 dage siden) @ ThomasTT

DSB ( eller andre) skal levere et standsende tog. De skal ikke bygge toiletter, ligesom de ikke skal køre passagerer til stationen i taxa. Det må være op til kommunerne at udvikle stationsområderne. Noget de desværre ofte virker ligeglade med, måske fordi staten alligevel betaler for toget.

Vrøvl. I bodelingen tilkæmpede DSB sig perronudstyret, stationsbygningerne og andet lösgodis inkl toiletterne. Det kunne DSB jo have frasagt sig, hvis man "kun ville levere standsende tog".

--
- busser når det er billigst

Station ja, toilet nej - patetisk lokalt brok

af Niels Munch, 25/11 2018, 10:22 (2192 dage siden) @ Togbus

I bodelingen tilkæmpede DSB sig ..... stationsbygningerne ..... inkl toiletterne. Det kunne DSB jo have frasagt sig, hvis man "kun ville levere standsende tog".


Det var alene for at have mulighed for at frasælge bygninger og indkassere provenuet.

Station ja, toilet nej - patetisk lokalt brok

af Togbus, Foldingbro, 26/11 2018, 11:18 (2191 dage siden) @ Niels Munch

Det var alene for at have mulighed for at frasælge bygninger og indkassere provenuet.

Selvfølgelig var det derfor. Men så var det også en ydelse som (bort-)faldt under DSB's ressort.

--
- busser når det er billigst

Station ja, toilet nej - patetisk lokalt brok

af ThomasTT, 26/11 2018, 21:10 (2191 dage siden) @ Togbus

DSB ( eller andre) skal levere et standsende tog. De skal ikke bygge toiletter, ligesom de ikke skal køre passagerer til stationen i taxa. Det må være op til kommunerne at udvikle stationsområderne. Noget de desværre ofte virker ligeglade med, måske fordi staten alligevel betaler for toget.

Vrøvl. I bodelingen tilkæmpede DSB sig perronudstyret, stationsbygningerne og andet lösgodis inkl toiletterne. Det kunne DSB jo have frasagt sig, hvis man "kun ville levere standsende tog".

Min pointe var mere overordnet end hvem, der lige snævert formelt har ansvaret for et toilet. Det er den diskusion, der er patetisk, som et fodboldhold, der skændes indbyrdes, fordi de er bagud 5-0.

Lokalt burde en station og stationsområde værdsættes meget mere som et værdifuldt aktiv og helt naturligt udvikles på en måde, hvor der slet ikke er nogen grund til at diskutere ting, der som en selvfølge vil være der.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak