Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstoms Coradia iLint (Generelt)

af Peer Pedersen, 12/11 2018, 06:45 (2206 dage siden)

Nedenstående har jeg sendt til pressen og diverse politikere samt Movia, nu skal i også kunne læse den.
Det er nu fremtiden skabes, af os alle.

Lokalbanerne i lokalområde, Nordsjælland, kører med et Alstoms Coradia Lint tog, toget er et diesel drevet tog, men udviklingen går stærk, nu fås en ny udvikling af samme tog, Alstoms Coradia iLint, et Brinttog der kun udvikler damp og kondenseret vand og derfor ikke forurener. Brint omdannes til elektricitet så toget bliver et el. tog uden køreledning, et fantastisk alternativ til vore lokalbaner. Toget er afprøvet og sat i drift i Tyskland, hvor toget også er udviklet og bygget af en af Europas førende tog producenter.

Et dobbelt spor, på HFHJ strækningen fra Hundested, med stop på den planlagte nye Favrholm station ved S.banen, samt et tog af denne type vil kunne gøre det mere miljøvenligt og hurtigere for både pendlerne, de øvrige tog rejsende og naboerne til jernbanen, samtidig med at antallet af tog kan øges kraftigt.

At indføre dobbeltspor, så tog kan køre uhindret, på eget spor, i begge køreretninger, vil betyde at der kan etableres tættere tog gang, for eksempel

10 minutters drift og ved køb af et brint tog vil både støj og miljø forurening samtidig blive mindre.

Togene vi kører med i dag er ikke nedslidt de vil derfor med fordel kunne sættes ind på strækninger hvor togenes diesel motorer ikke forurener så meget, på grund af færre afgange og længere imellem stationerne.

Alstoms Coradia iLint

af Bongo-Anders, 12/11 2018, 08:06 (2206 dage siden) @ Peer Pedersen

Hvordan bliver det financieret, det melder du ikke noget ud om.

Og kunne Brint toget ikke sættes i drift uden dobbelt sporet.

Alstoms Coradia iLint

af AndreasM, 12/11 2018, 08:38 (2206 dage siden) @ Peer Pedersen

Alstoms Coradia iLint, et Brinttog der kun udvikler damp og kondenseret vand og derfor ikke forurener.

Det kommer jo så an på hvordan du har udvundet den brint, du har tænkt dig at køre på.

Brint omdannes til elektricitet så toget bliver et el. tog uden køreledning, et fantastisk alternativ til vore lokalbaner.

Men med et noget større energitab end et tradionelt eltog.

Alstoms Coradia iLint

af Rørvig Station, 13/11 2018, 07:31 (2205 dage siden) @ AndreasM

Alstoms Coradia iLint, et Brinttog der kun udvikler damp og kondenseret vand og derfor ikke forurener.

Det kommer jo så an på hvordan du har udvundet den brint, du har tænkt dig at køre på.

Man kan vel udvinde den af overskudsvindmølle-el om natten.

Alstoms Coradia iLint

af Svend, 13/11 2018, 09:31 (2205 dage siden) @ Rørvig Station

Alstoms Coradia iLint, et Brinttog der kun udvikler damp og kondenseret vand og derfor ikke forurener.

Det kommer jo så an på hvordan du har udvundet den brint, du har tænkt dig at køre på.


Man kan vel udvinde den af overskudsvindmølle-el om natten.

'
Nej den skal anvendes til "optankning" af elbiler ;-)

--
Svend

Alstoms Coradia iLint

af Bent Larsen, Kalundborg, 12/11 2018, 09:20 (2206 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej
Der var indlæg i nyhederne på TV/2 den 17-9 kl. 1909, om indsættelsen af toget i Tyskland.
Vh
Bent Larsen

Alstoms Coradia iLint

af andersj, Aalborg, 12/11 2018, 09:33 (2206 dage siden) @ Peer Pedersen

Tiden er ikke inde endnu for Alstom Coradia iLint i Danmark. Der kører en prototype og første serie forventes at blive leveret i 2021. Det vil være forbundet med tårnhøje omkostninger og risici hvis en dansk lokalbane skulle kaste sig ud i sådan et udviklingsprojekt. Det kan i værste fald betyde lukning af en eller flere baner.
Lad os vente 5-10 år til at et lokaltog med alternative drivmidler er blevet "hyldevarer" og i ordinær drift i andre lande. Bombardier er igang med batteridrift til deres Talent 3 platform, Stadler er igang med det samme til Flirt platformen og Siemens i samarbejde med ÖBB også det samme til Desiro ML platformen.

Indtil da så skal næste ordre til Midtjyske Jernbaner og Lokaltog være traditionelle Lint togsæt, hvor man evt. kan benytte naturgas som Nordjyske Jernbaner gør på hele flåden. Hvis man skal skifte drivmiddel så skal hele flåden nok skiftes samtidig, for at undgå at både have et dieselværksted og et el/brint værksted.

--
Mvh Anders

Avatar

Alstoms Coradia iLint

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/11 2018, 09:57 (2206 dage siden) @ andersj

Lad os vente 5-10 år til at et lokaltog med alternative drivmidler er blevet "hyldevarer" og i ordinær drift i andre lande. Bombardier er igang med batteridrift til deres Talent 3 platform, Stadler er igang med det samme til Flirt platformen og Siemens i samarbejde med ÖBB også det samme til Desiro ML platformen.

Lokaltog i Nordsjælland var da ret oplagte da alle/de fleste af togstammerne overnatter i Hillerød og ved produktion af brint om natten giver det en attraktiv belastning af el-nettet. Det er da bestemt et alternativ når de nuværende Lint skal skiftes ud.
(Dobbeltsporet på HFHJ har intet med brinttog at gøre. Det er en anden sag)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Alstoms Coradia iLint

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/11 2018, 12:06 (2206 dage siden) @ Michael Deichmann

Lad os vente 5-10 år til at et lokaltog med alternative drivmidler er blevet "hyldevarer" og i ordinær drift i andre lande.

Samtlige tyske delstater har sammen med den tyske regering og togleverandørerne Alstom, Bombardier og Siemens underskrevet en erklæring om at alle nye tog, der indsættes på de tyske regionale baner fra 2024 skal være emissionsfrie. Stadler er mig bekendt ikke medunderskriver, men kan også levere, og der kommer sikkert også andre til.

Om det skal være Brint eller el/batteri afhænger af den konkrete banes behov. Af de 450 tyske ikke-elektrificerede strækninger kan trafikken på de 337 varetages af batteritog, hvis der er mulighed for at lade efter 100 km kørsel på batteri. Brinttog kan naturligvis køre på alle 450 strækninger, hvis det giver mening.

Markedet vil derfor kunne tilbyde mindst 100 km rækkevidde med en ladetid på 7 min og maks hastighed på 160 km/t til levering fra 2024. Med brinttog bliver rækkevidden større.

(...og jo man kan godt levere 200 km/t - eller sågar 250 km/t også, men det er ikke noget der efterspørges i det tyske marked, der med et potentiale på langt over 1.000 tog vil være drivende for udviklingen i Danmark).

/Lasse

Alstoms Coradia iLint

af William Skov ⌂, 12/11 2018, 13:32 (2206 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Markedet vil derfor kunne tilbyde mindst 100 km rækkevidde med en ladetid på 7 min og maks hastighed på 160 km/t til levering fra 2024. Med brinttog bliver rækkevidden større.

Så er batteritog jo meget anvendbare på lokaltogs netværk.
Strækningerne i Nordsjælland kan lades i Hillerød der udstyres med 25 kV~
Strækningen Roskilde - Køge - Faxe L./Rødvig lades i hhv. Køge og Roskilde med kørestrøm.
Strækningen Nykøbing F. Nakskov lades i Nykøbing. Evt. også banen mod Gedser.
Strækningen Slagelse - Høng - Tølløse, lades i Slagelse og Tølløse.
Strækningen Holbæk - Nykøbing S. lades i Holbæk.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

Batteritog

af mss ⌂, 15/11 2018, 19:38 (2202 dage siden) @ William Skov

De kære batteridrevne tog er jo ingenlunde en nyhed. Omend ny teknologi naturligvis har betydet massive ændringer i konstruktionen.
De fleste modeltogsentusiaster kender vel den tyske BR 515 / ETA 150 der i hundredevis summede rundt på tyske side- og hovedbaner indtil de måtte pensioneres i 1990'erne. Afløserne var dieseltog.

Jeg synes at det er sund fornuft at man giver batteritogene en ny start.

Jeg er for nyligt stødt på denne rapport til folketinget, mange siders læsning:
https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/samli...

[image]

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Batteritog

af jmp ⌂, Vejle, 15/11 2018, 22:32 (2202 dage siden) @ mss

Når vi nu er i gang med at prale om batteritog, så er her et billede af en ældre model (ETA 176/BR 517, "Limburger Cigarren")

[image]

11.03.1981, Wiesbaden Hbf, 517 006.

Jan

Alstoms Coradia iLint (1 foto)

af Niels Munch, 9/12 2018, 07:44 (2179 dage siden) @ andersj

Begge iLINT prototypetog, som LNVG har anskaffet, kører fra og med køreplanskiftet d.d. i ordinær trafik på EVB og i en køreplan, der kan findes her: https://www.evb-elbe-weser.de/bahn-bus/strecken-fahrplaene/bahnstrecken-fahrplaene/ .

Platform for iLINT er ALSTOM Coradia LINT-54:

[image]EVB 654 102/602 ved det interimistiske brint-anlæg i Bremervörde, 06.12.2018 (nm).

Så længe, der er tale om prototyper, overvåges hhv. forestås drift og vedligeholdelse af ALSTOMs personale.


M.v.h.
Niels

"SNCF to run fuel cell train in 2022"

af Niels Munch, 14/12 2018, 18:56 (2173 dage siden) @ Peer Pedersen

Railwaygazette 10 Dec 2018:

"SNCF to run fuel cell train in 2022

FRANCE: National operator SNCF expects to start testing hydrogen technology during 2021, and to run its first fuel cell powered train in the first quarter of the following year, according to Deputy Chief Executive Officer, Rail Systems & Technology, Pierre Izard."


Læs videre her: https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/sncf-to-run... .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak