Første dag uden fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)
Godsoperatørerne har da vidst at Banemark først udruller ERTMS og derefter elektrificere.
Det er klart at de mange skiftende tidsplaner har givet en kæmpe usikkerhed, men modsat har man vidst at hvis man ville blive ved med at betjene nogle at de nuværende kunder (eksempelvis i Aarhus, Skagen eller Køge), så skulle man før eller siden have et diesellokomotiv med ETCS klar.
Problemet er at udmeldingen fra signalprogrammet om hvilken ETCS version der skal anvendes på lokomotiverne, er kommet så sent (marts 2018) at bestilling, indbygning og godkendelse ikke kunne lade sig gøre til uge 42. Ingen bestiller udstyr for millioner der ikke er meldt klart ud mht. konfiguration.
Så det kunne også være manglede rettidig omhug at man nu står hvor man ikke kan kører nord for Aalborg. Seriøst regner man vel ikke med at man stopper et projekt der i forvejen er "Too Big to Fail" pga. et enkelt godstog om ugen?
Igen rammer du hovedet på sømmet for vilkårene for godstrafikken på jernbane i Danmark.
Mvh. Jens