sad og funderede over hvorvidt de 3 baners mmotormateriel var repræsentativt i forhold til andre privatbaner.
De 3 baner fik aldrig-som ny- standardmodellen af de firkantede fra Frish, den lange,
men kunto korte købt brugt, henholdsvis M10 på HFHJ og M4 på HHGB. men gik direkte til de 2 marcipanbrød.
Man fik heller aldrig "privatebane-MT " fra Frish, men gik ndirekte til de 3 Mak-lokos.
Og endelig fik man aldrig dadelæsker, men gik direkte fra skinnebusser til Y-tog.
Nu kan man vel kun gætte, men hvorfor mon disse 3 typer aldrig dukkede op på de nævnte baner?
(I en tidligere tråd forespurgte jeg om en sikkert forkert barndomserindring fra 50erne, først 60erne om at have set en standardfirkantet på GDS, men det var vist en and)
Jeg tror der er en god og fornuftig forklaring. HFHJ's direktør brød sig sikkert (tror jeg) ikke om Firkant-designet uden bogier og fik sin M 3 som et bogielokomotiv. M 3 er nærmest en firkantet i trædiesel-design, med forbillede i Mariagerbanens (MFVJ og HFHJ havde en del samarbejde). Desuden købte HFHJ jo både damp 8 og 9 fra Fyn og det var sikkert bedre til store tog end nogle dyre diesellokomotiver i privatbanestørrelse til landliggertogene. M 3's bogiekonstruktion blev jo også genbrugt til marcipanbrødene.
GDS gik en noget anden retning, men de tre triangelvogne fra 1932 var formentlig hvad man satsede på i 1930'ernes modernisering. I 1932 var damp 9 og 10 kun 8 år gamle og havde en del år tilbage. Desuden købte man Kalvehavebanens ene moderne damplokomotiv, som godt kan være indkøbt som en art reserve til fx 1932-motorvognene.
Kuhlmann på HFHJ var da ganske moderne, men var formentlig meget opsat på at passagererne fik moderne personvogne - og så gjorde det nok mindre hvad der trak toget, bare det kunne trække. Jeg tror ikke Kuhlmann var særlig glad for MaK-dieslerne, men der har sikkert været noget med pris og trækkraft, der har spillet en meget stor rolle, nu var Stålvalseværket for alvor blevet en stor kunde.
Hvad skulle GDS og HFHJ med halve marcipanbrød, når de var for små? Brugttogskøb gjorde de jo alle, når prisen var rigtig. Nok derfor at HFHJ fik sin firkant og HHGB fik sin B&W-ligeså-firkantede-med-frichsmotor......