Roslagsbanan OKT 2018 (+6 fotos) (Generelt)
God formiddag,
En 891 mm bane er altid spændende at besøge, og på den engang nedlægningstruede Roslagsbanan ved Stockholm er udviklingen i fuld gang.
Et X10p togsæt klar til afgang på Stockholm Ö. Nærmest styrevogn UBxp 129. Alle mellemvogne UBp fik fra 2011 indbygget midterindstigning og handicaptilpasset lavtgulvsafdeling.
Midterpartiet i en UBp.
Et X10p togsæt på den færdigmoderniserede Roslags Näsby station.
Den midlertidige endestation Viggbyholm.
Museumsmotorvognen X3p 35 (ASEA 1934) på Lindholmen Station. Vognen tilhører Roslagsbanans Veterantågsförening.
X3p 35 og X10p togsæt på Stockholm Ö.
Alle fotos er fra 13.10.2018 og er optaget af mig (nm).
Roslagsbanan gennemgår i disse år omfattende modernisering, herunder udbygning til dobbeltspor på store dele af banen for at øge kapaciteten og forbedre sikkerheden. I forbindelse med sporombygningen nedlægges en række niveauoverkørsler.
Under anlægsarbejderne erstattes togtrafikken på dele af Roslagsbanan med togbusser i kortere og længere perioder. Således er linie 28 lukket fra 22. juni til 8. december 2018 mellem Viggbyholm og Österskär.
Samtidig moderniserer SL eksisterende tog og stationer, og nye STADLER-tog "X15p" forventes leveret fra 2020.
Endelig er et nyt depot under opførelse i Molnby nord for Vallentuna på linie 27 samt en helt ny station ved Arninge.
Operatør på Roslagsbanan er ARRIVA, som i 2012 vandt kontrakten efter "Roslagståg" (ved DSB og Tågkompaniet).
Bedste hilsener
Niels