Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Lars B. Christensen ⌂, 3/4 2011, 11:18 (5033 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg glæder mig til at læse bogen, som jeg bestilte samme dag som Steffs indlæg. Jeg uploader nedenstående "primærkilde", som jeg i anden anledning stødte på i går. Jeg kender ikke baggrunden. Måske var han "kun" konstitueret? Og hvad blev han efterfølgende? Åremålsansættelser eller kontraktsansættelser var vel ikke dagligdags forseelser i "top-tjenestemandsstillinger" dengang? Jeg har læst den "oprindelige" Peter Knutzen bog, men kan ikke huske de ansættelsesretlige detaljer - hvis de overhovedet er nævnt.

Nå, nu må vi se. Måske fremgår af "den nye bog".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet, 1943, M200, 31.05.1943. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

De ansættelsesretlige forhold er ikke beskrevet særligt indgående i bogen, så her følger lidt supplerende info!

Peter Knutzen var åremålsansat, og ansættelseskontrakten blev (så vidt jeg husker) forlænget et par gange. Muligvis en gang i slutningen af 1930erne, men i alt fald i 1943.

Også Knutzens forgænger, Theodor Andersen-Alstrup, var åremålsansat, og skulle oprindeligt have siddet et par år længere end det blev tilfældet. Som bekendt smed trafikministeren Andersen-Alstrup på porten i 1931 (officielt pga. dårligt helbred). Åremålsansættelsen betød imidlertid at Andersen-Alstrup boede i tjenesteboligen i generaldirektoratet indtil 1933 - altså et par år efter at han var fratrådt. Peter Knutzen prøvede at få en lignende ordning om tjenesteboligen efter at han var blevet afskediget i 1948, da åremålskontrakten som bekendt løb til 1949. Men det var trafikministeren ikke indstillet på, og den nye generaldirektør Emil Terkelsen flyttede ind i stedet.

Mange hilsner
Lars

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak