Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 3/4 2011, 10:46 (4990 dage siden)

sad og funderede over hvorvidt de 3 baners mmotormateriel var repræsentativt i forhold til andre privatbaner.
De 3 baner fik aldrig-som ny- standardmodellen af de firkantede fra Frish, den lange,
men kunto korte købt brugt, henholdsvis M10 på HFHJ og M4 på HHGB. men gik direkte til de 2 marcipanbrød.
Man fik heller aldrig "privatebane-MT " fra Frish, men gik ndirekte til de 3 Mak-lokos.
Og endelig fik man aldrig dadelæsker, men gik direkte fra skinnebusser til Y-tog.

Nu kan man vel kun gætte, men hvorfor mon disse 3 typer aldrig dukkede op på de nævnte baner?
(I en tidligere tråd forespurgte jeg om en sikkert forkert barndomserindring fra 50erne, først 60erne om at have set en standardfirkantet på GDS, men det var vist en and):-)

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af Claus Frost, 3/4 2011, 11:00 (4990 dage siden) @ gamle ole

Den firkantede på HHGB var ikke et FRICHS-lokomotiv men kom fra B&W.

:-)

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 3/4 2011, 11:31 (4990 dage siden) @ Claus Frost

ups!. Du har ret. Det var en fejl. Lod mig nare lidt af det firkantede look, men det var jo et andet design.;-)

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af UTJ, 3/4 2011, 11:04 (4990 dage siden) @ gamle ole

sad og funderede over hvorvidt de 3 baners mmotormateriel var repræsentativt i forhold til andre privatbaner.
De 3 baner fik aldrig-som ny- standardmodellen af de firkantede fra Frish, den lange,
men kunto korte købt brugt, henholdsvis M10 på HFHJ og M4 på HHGB. men gik direkte til de 2 marcipanbrød.
Man fik heller aldrig "privatebane-MT " fra Frish, men gik ndirekte til de 3 Mak-lokos.
Og endelig fik man aldrig dadelæsker, men gik direkte fra skinnebusser til Y-tog.

Nu kan man vel kun gætte, men hvorfor mon disse 3 typer aldrig dukkede op på de nævnte baner?
(I en tidligere tråd forespurgte jeg om en sikkert forkert barndomserindring fra 50erne, først 60erne om at have set en standardfirkantet på GDS, men det var vist en and):-)

Jeg tror der er en god og fornuftig forklaring. HFHJ's direktør brød sig sikkert (tror jeg) ikke om Firkant-designet uden bogier og fik sin M 3 som et bogielokomotiv. M 3 er nærmest en firkantet i trædiesel-design, med forbillede i Mariagerbanens (MFVJ og HFHJ havde en del samarbejde). Desuden købte HFHJ jo både damp 8 og 9 fra Fyn og det var sikkert bedre til store tog end nogle dyre diesellokomotiver i privatbanestørrelse til landliggertogene. M 3's bogiekonstruktion blev jo også genbrugt til marcipanbrødene.

GDS gik en noget anden retning, men de tre triangelvogne fra 1932 var formentlig hvad man satsede på i 1930'ernes modernisering. I 1932 var damp 9 og 10 kun 8 år gamle og havde en del år tilbage. Desuden købte man Kalvehavebanens ene moderne damplokomotiv, som godt kan være indkøbt som en art reserve til fx 1932-motorvognene.

Kuhlmann på HFHJ var da ganske moderne, men var formentlig meget opsat på at passagererne fik moderne personvogne - og så gjorde det nok mindre hvad der trak toget, bare det kunne trække. Jeg tror ikke Kuhlmann var særlig glad for MaK-dieslerne, men der har sikkert været noget med pris og trækkraft, der har spillet en meget stor rolle, nu var Stålvalseværket for alvor blevet en stor kunde.

Hvad skulle GDS og HFHJ med halve marcipanbrød, når de var for små? Brugttogskøb gjorde de jo alle, når prisen var rigtig. Nok derfor at HFHJ fik sin firkant og HHGB fik sin B&W-ligeså-firkantede-med-frichsmotor......

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 3/4 2011, 11:33 (4990 dage siden) @ UTJ

tak for grundig redegørelse. Ja det gir jo stof til eftertanke;-)

ole

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 3/4 2011, 12:33 (4990 dage siden) @ UTJ

-og i øvrigt kunne de herrer åbenbart heller ikke lide Frisch privatbane-MT, der dog havde boggier.
(man ku måske også mene af banerne havde rigeligt med skinnerbusser og senere Y-tog så der var slet ikke brug for dadelæsker også?9:-) :-)

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af UTJ, 3/4 2011, 12:36 (4990 dage siden) @ gamle ole

-og i øvrigt kunne de herrer åbenbart heller ikke lide Frisch privatbane-MT, der dog havde boggier.
(man ku måske også mene af banerne havde rigeligt med skinnerbusser og senere Y-tog så der var slet ikke brug for dadelæsker også?9:-) :-)

Privatbane MT er halve marcipanbrød som jeg skrev og det var marcipanbrødene man ville have. De små var heller ikke uden problemer og Nordsjælland fik da også efterhånden hele tre i form af rangerlok på Stålvalseværket.

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af ggamle ole, 3/4 2011, 12:42 (4990 dage siden) @ UTJ

det var bare mig der ikke fangede den med halve marcipanbrød! Det er jo rigtigt. Halv motoreffekt i forhold til den ægte vare. Sorry:-)

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af Ole Wedel Nielsen, 3/4 2011, 13:15 (4990 dage siden) @ UTJ

Mig bekendt (ifølge Peer Thommassens jubilæumsbog fra 1972) måtte Kuhlmann pga dårligt helbred trække sig tilbage i 1958. Og Hafstrøm tog over 1.1 1959. Da M9 kom i 1958 og M11 4 år senere, kan der jo ikke have været megen MaK kørsel under hans regeringstid. Men trække de store slæbere, DET kunne de kære Mak'er tilgengæld.

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 3/4 2011, 13:20 (4990 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

ja, men de havde vist et dårligt ry? Øgenavne som mak-værk etc, og skulle vist gå temmelig "stift" i sporet?17

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af Ole Wedel Nielsen, 3/4 2011, 13:36 (4990 dage siden) @ gamle ole

Ja kært barn har som bekendt mange navne. Det er nok ingen hemlighed at M9 ikke blev så populær hos banearbejderne pga sin hårde gang i sporet. Der var nok en grund til at tvillingesøsteren M33 på Lolland gik under øgenavnet "jumbo". MaK'ernes største problem var nok som hos andre dieselhydrauliske maskiner transmisionen i almindelighed og gearkasserne i særdeleshed.

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 3/4 2011, 15:28 (4990 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

ja den kender vi jo kun alt for godt fra MH, MA mf. Hvorfor mon tyskerne altid holdt fast i dette transmissionsprincip?

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af Claus Frost, 4/4 2011, 10:36 (4989 dage siden) @ gamle ole

De havde ikke så meget valg, idet det var forbudt dem efter 2. verdenskrig at fremstille diesel-elektrisk materiel......

De kom vel først igang da Henschel fik licens til at bygge lokomotiver med GM-maskiner i ?

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af gamle ole, 4/4 2011, 10:58 (4989 dage siden) @ Claus Frost

ok. Og alt andet lige var det måske også både billigere og vægtmæssigt lettere end stort elektrisk udstyr?

motormateriel, GDS, HFHJ, HHGB

af UTJ, 3/4 2011, 13:47 (4990 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Mig bekendt (ifølge Peer Thommassens jubilæumsbog fra 1972) måtte Kuhlmann pga dårligt helbred trække sig tilbage i 1958. Og Hafstrøm tog over 1.1 1959. Da M9 kom i 1958 og M11 4 år senere, kan der jo ikke have været megen MaK kørsel under hans regeringstid. Men trække de store slæbere, DET kunne de kære Mak'er tilgengæld.

Men mon ikke Kuhlmanns glæde ved svenske jernbaner slog til med valget på Kiel-lokomotivet? SJ havde eller var jo godt i gang med at få tilsvarende lokomotiver......

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak