Gæt dagens trinbræt (Generelt)
Gæt dagens trinbræt.
--
Gæt dagens trinbræt.
--
Vi er på en godt trafikeret lokalbane. - Trinbrættet ligger tæt på en station. - Kan det være et sted på "Østbanen"?
Det tror jeg ikke det er. Kan slet ikke se hvor det skulle være på Østbanen
Her standser togene kun i tidsrummet 1. april - 30. september
Mvh.
Poul.
Her standser togene kun i tidsrummet 1. april - 30. september
I nærheden af et sjællandsk sommerland?
Jeg benyttede den sidste sommerdag i år til en tur i Sommerland Sjælland, hvor jeg fik et par billeder af det lokale trinbræt i kassen, der manglede i min samling.
--
På min tur til Sommerland Sjælland kom jeg forbi Mini Odsherred, der bygger 1:10 modeller af karakteristiske bygninger i Odsherred. Der var hele 3 bygninger med jernbanerelevans.
Asnæs station:
Vandtårnet i Kelstrup:
Pakhuset på Vig station:
--
Der er hele 2 jernbaner i Sommerland Sjælland - en smalsporet og en mere smalsporet.
De 2 baner består af 2 cirkler, der på en del af strækningen følges ad. Herover skilles de igen.
På det "brede" smalspor holdt dette tog, som ifølge denne side er Ruston 339083/1952. Den har jeg i databasen som VBV D 7. Hvem kender dette lokomotivs historie fra VBV-tiden til i dag?
Ifølge en medarbejder havde dette lok vist ikke kørt i år.
Et skud ind ad sidevinduet til instrumentpanelet.
På den "smalle" smalspor holdt dette Wild-West-lok. Hvem kender historien bag dette lok? Det ser temmelig hjemmelavet ud.
Det er ikke hver dag man ser hjulstillingen 2A2t.
Motoren befinder sig i førerhuset.
--
VBV D 7Hvem kender dette lokomotivs historie fra VBV-tiden til i dag.
Hvem kender historien bag dette lok? Det ser temmelig hjemmelavet ud.
Hej Tommy
Historien om VBV D 7 er ikke så kompliceret, lokomotivet kom fra Thyborøn til Sommerlandet og blev der ombygget, både kosmetisk og teknisk. Det første vil jeg undlade at kommentere .
Den tekniske del indeholdt flere i 1:1 sammenhæng utraditionelle forsøg på at forhindre hjulslip, stærkt inspireret af Märklin forsøgte man sig med “hæfteringe”. På et tidspunkt var et ekstra hjulsæt påbygget.
Det lille lokomotiv er et industriprodukt, men jeg husker ikke fabrikatet.
Mvh
Carsten
Historien om VBV D 7 er ikke så kompliceret, lokomotivet kom fra Thyborøn til Sommerlandet og blev der ombygget, både kosmetisk og teknisk.
Har du et årstal på, hvornår Sommerland Sjælland købte maskinen? Sommerland Sjælland åbnede i 1985.
Den tekniske del indeholdt flere i 1:1 sammenhæng utraditionelle forsøg på at forhindre hjulslip, stærkt inspireret af Märklin forsøgte man sig med “hæfteringe”. På et tidspunkt var et ekstra hjulsæt påbygget.
Ifølge en medarbejder kører banen ikke i regnvejr, da man ikke kan komme op ad banens eneste bakke, så det lader ikke til, at man har fundet en løsning.
--
Den er jo her
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
Den er jo her
http://smalspor.dk/showroom02.asp?soeg=124
Den side linkede jeg sådan set til i mit første indlæg. Det fremgår ikke af siden, hvilket år Sommerland Sjælland købte maskinen.
--
Hej tommy
Mit bedste bud må være 1985.
I 1983 stod lokomotivet stadig i Thyborøn sammen med 2 stk PM (der blev solgt til Forsvaret som skydemål).
D 7 nævnes første gang i "Tipvognen" i sammenhæng med Sommerland Sjælland i juli-udgaven 1986 og der er banen ny,
året før var kun en 600 mm cykelbane i drift.
Om de har købt lokomotivet før eller efter nytår 85/86, må komme an på en nærmere undersøgelse.
Mvh
Carsten
Vandtagning i Kelstrup 7/11 1971.
M v h
Georg
Mit bedste bud må være 1985. I 1983 stod lokomotivet stadig i Thyborøn sammen med 2 stk PM (der blev solgt til Forsvaret som skydemål).
D 7 nævnes første gang i "Tipvognen" i sammenhæng med Sommerland Sjælland i juli-udgaven 1986 og der er banen ny.
Jeg takker og opdaterer. Har du evt byggenumre på de 2 PM?
--
Den ene af lokomotiverne der endte som skydemål var helt sikkert D9 (PM 460/1954).
Den anden tror jeg var D 1 (PM 257/1940), men altså måske!
Jeg genså den ene af dem i skydeterrænnet i Jægerspris, sandsynligvis D 9.
Mvh
Carsten
Ifølge en medarbejder kører banen ikke i regnvejr, da man ikke kan komme op ad banens eneste bakke, så det lader ikke til, at man har fundet en løsning.
Mon de har prøvet med en 'sandkasse'.
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling
Udmelding fra Banedanmark chokerer politikere: Mangler 30 milliarder
To ud af tre elbusser fra Movia er 'Made in China': »En rigtig dårlig idé«
Minister kendte til CO2-bombe i trafikaftale: Informerede ikke Folketinget
Endnu en omgang: Nu skal selvkørende busser igen ud på de danske veje
Bilgigant opgiver milliarddyrt AI-projekt: Dropper robottaxier