Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

KSB-DSB Brouheld i Bagsværd (2 fotos + scan)

af Niels Munch, 1/4 2011, 11:29 (4990 dage siden)

Den 3. september 1964 erfarede jeg, at en mobilkran havde vædret jernbanebroen over Bindeledet i Bagsværd, lige øst for Bagsværd Station. Det kunne have gået rent galt .....

Sidst på eftermiddagen cyklede jeg derud, og det lykkedes oven i købet at tage et par fotos:

[image]
Bagsværd, jernbanen ved Bindeledet 03.09.1964 (nm).

Der ses mod øst (den lave eftermiddagssol i ryggen); bemærk stangrækken og indkørselssignalet for Bagsværd St. Brokassen er helt fjernet således, at brofæsterne kan repareres, og sporet trækkes på plads.

[image]
Bagsværd, jernbanebroen ved Bindeledet, 03.09.1964 (nm).

Billedet er taget på sydsiden, og BMS' bygningskran "MARGOT" assisterer. Den nye Bagsværd Station blev opført netop her ved Bindeledet, og da man i det følgende år erstattede den gamle jerndrager-bro med nye betonoverføringer, måtte man sprænge de gamle granitfæster fra 1905 bort.

Dagen efter uheldet skrev "AKTUELT":

[image]
"AKTUELT" 04.09.1964 (arkiv: nm).

Toggangen kunne genoptages fra om morgenen, lørdag den 5. september 1964.

Mere om Bagsværd Station kan bl.a. ses her: http://www.slangerupbanen.dk/bav.htm ,

og billeder fra Bagsværd, herunder omhandlede bro, kan ses her:

http://picasaweb.google.com/inger.dybdahl/Bagsvaerdbilleder# .

Bedste hilsener, ikke mindst til EVP
Niels

KSB-DSB Brouheld i Bagsværd (2 fotos + scan)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/4 2011, 20:34 (4985 dage siden) @ Niels Munch

Den 3. september 1964 erfarede jeg, at en mobilkran havde vædret jernbanebroen over Bindeledet i Bagsværd, lige øst for Bagsværd Station. Det kunne have gået rent galt .....

Sidst på eftermiddagen cyklede jeg derud, og det lykkedes oven i købet at tage et par fotos:

[image]
Bagsværd, jernbanen ved Bindeledet 03.09.1964 (nm).

Der ses mod øst (den lave eftermiddagssol i ryggen); bemærk stangrækken og indkørselssignalet for Bagsværd St. Brokassen er helt fjernet således, at brofæsterne kan repareres, og sporet trækkes på plads.

[image]
Bagsværd, jernbanebroen ved Bindeledet, 03.09.1964 (nm).

Billedet er taget på sydsiden, og BMS' bygningskran "MARGOT" assisterer. Den nye Bagsværd Station blev opført netop her ved Bindeledet, og da man i det følgende år erstattede den gamle jerndrager-bro med nye betonoverføringer, måtte man sprænge de gamle granitfæster fra 1905 bort.

Dagen efter uheldet skrev "AKTUELT":

[image]
"AKTUELT" 04.09.1964 (arkiv: nm).

Toggangen kunne genoptages fra om morgenen, lørdag den 5. september 1964.

Mere om Bagsværd Station kan bl.a. ses her: http://www.slangerupbanen.dk/bav.htm ,

og billeder fra Bagsværd, herunder omhandlede bro, kan ses her:

http://picasaweb.google.com/inger.dybdahl/Bagsvaerdbilleder# .

Bedste hilsener, ikke mindst til EVP
Niels


-------------------


Hej Niels.

Tak for de flotte fotos.

Du er så venlig at skrive en "særlig" hilsen til mig. Jeg tillod mig at formode, at det var OK til, at det kom på siden ! ! !

Der kan billederne i det mindste ses nu.

Hilsen og TAK,
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=emdrup---hareskov

(Et held, at Du sendte mig en mail derom. Da jeg kom hjem og satte mig til PC´en, var indslaget allerede forlængst væk fra "smørebrødssedlen" i højre panel. Ellers havde jeg aldrig set det).

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak