Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro (Trafikpolitik)
Kunne ikke være mere enig
Men EU kræver det jo. I Europa er det stortset kun Schweiz, som ikke har denne opsplitning og udlicitering. Schweiz er ikke medlem af EU og behøver derfor ikke følge deres regler. Men til gengæld køre togene også til tiden i Schweiz. Der er ikke alle mulige lukkede strækninger pga. sporarbejde hvert år, og der er "rigtige mennesker" på stationerne til at hjælpe de rejsende.
Nu skal vi lige have styr på begreberne. Skjern-Holstebro er ikke længere med i statens udbud. Staten har overdraget trafikkøberansvaret til Region Midtjylland - Region Midtjylland vælger så at bruge deres eget togselskab, Midtjyske Jernbaner, til at udføre kørslen.
At jeg så ikke lige forstår hvorfor trafikken ikke skal i udbud når det er regionerne istedet for staten der er trafikkøber er så en anden sag.
At der ikke kører togbusser i Schweiz er ikke korrekt. Et hurtigt kig på SBB's hjemmeside viser at der pt. er 5 sporarbejder i gang i Schweiz og ved de 4 af dem er togene erstattet af togbusser. Østrig og Tyskland bruger også flittigt togbusser - jeg var bl.a. med en fra Rosenheim til Kufstein i august.
I Tyskland er skinnenettet dog så tæt at fjerntogene ofte kan ledes af en omvej - hvilket så i nogle tilfælde betyder at regionaltogene på omkørslen aflyses og erstattes af busser.
I 2005 havde SBB billetsalg på 262 stationer. I 2017 var det på 162 og man har planlagt at lukke yderligere 21 i 2018 og 2019. Folk køber deres billetter online eller i automaterne, og det koster enorme summer at have bemandede billetsalg.
I Schweiz er der ofte heller ingen togfører med regionaltog, og til december vil der kun være 1 togfører istedet for 2 i fjerntogene - tog med op til 1000 passagerer.
Det er ikke alt togdrift er bedst i Schweiz, men det er dog rigtigt at de kører lige på sekundet.
--
Mvh Anders