Så det ny orange, er altså i stilhed at skrotte de ægte varer, for at promovere kopier ? Jamen så kommer der vel kopier af 1. Generations S-Tog, H og R-Maskiner mm. Inden for de næste 50 år ?
Undskyld mig, men her er pointen fra Jernbanemuseet gået mig over hovedet.
Kære Cohen-Bache
Det er altid dejlig at se at andre er glade for et projekt er vel gennemført og kan glæde sig sammen med dem over resultatet. Det giver altid en positiv stemning og lyst til at fortsætte. Det er jo nemlig fuldstændigt ligemeget at der med dette projekt OGSÅ er - som en del af fremstillingen - indhentet så meget ny jernbaneviden om kontrakter, tilvirkning, metoder, bemaling og udseende, at den hidtidige viden om den allerførste tid i Danmark med jernbaner nu kan rettes, da den har været behæftet med i visse tilfælde ovenikøbet grove misforståelser og fejl. Det kan nu ændres og videnmæssigt har man fået mere klarhed over både tekniske- som juridiske aspekter.
Og som den du sikkert er, der vil spare penge og ikke bruge unødvendige penge for andet end lige det DU anser for rigtigt, vil jeg da måske lidt naivt informere dig om (og spare penge), at der faktisk allerede eksisterer et 1. generations S-tog på jernbanemuseet, 2 stk. H maskiner, en H I i Randers og en H II i Gedser og endelig en R II. Personligt synes jeg så det måske er spild af penge at fremstille en replica af disse modeller, men vi tænker jo åbenbart forskelligt.
Til alle jer andre der glæder over projektet er vel gennemført eller måske bare accepterer det hændte uden brok, har ODIN givet en kæmpestor omtale i udlandet både jernbanehistorisk og jernbaneteknisk. Derfor kan det forventes at mange udenlandske jernbaneentusiaster, der vil glædes over resultatet, aflægger besøg. Og så er der allerede gennemført nogle forelæsninger og foredrag om lokomotivudviklingen i Danmark, både herhjemme som i udlandet.
Til alle som synes det er et flot resultat er herunder et billede af første tur ud af remisen i færdigmalet tilstand. JEG synes godt at vi i Danmark kan være stolte over ODIN og ikke mindst de håndværkere der har gennemført det.
Med venlig hilsen til ALLE
Steffen Dresler
NB: P 917 skal nok komme ud og køre, der er bare lige "nogen" der skal gøre den køreklar når det er dens tur. Men den eksisterer selvfølgelig i bedste velgående