Min skepsis til DSB ovenpå IC4 er massiv og det er blot hvad jeg giver udtryk for.
Man kunne også bare vælge at komme videre og se fremad
.
Det er netop det danske (bus)-vognmænd hjælper med. De tilbyder en løsning hvor det kun er infrastrukturen politikerne skal tage stilling - busserne skal operatørerne nok selv finansiere
Lige netop det med infrastruktur og busvognmænd er interessant, for hvad ville det betyde for fjernbusbilletprisen, hvis busserne rent faktisk skulle betale for det slid, de rent faktisk udsætter vejene for? Samme mht. flybilletter, hvis luftfartsbranchen blev pålagt at betale for deres forurening. Mit bud: Dobbelt så dyre billetter.
Dobbelt så dyre billetter tror jeg ikke, at busvognmænd og -passagerer i f.eks. København vil bryde sig om. Sådan en linje 5C er en stor tung satan. Og i og med at der er fælles takstsystemer i alle de regionale trafikselskaber, vi din ide også betyde prisstigninger på tog- og metrorejserne og store hundeslagsmål om indtægtsfordelingen selskaberne imellem.
Jeg tænker på fjernbusvognmænd, der slider på motorvejene. I dag betaler hverken fjernbusvognmænd eller lastbilvognmænd for det reelle slid, som deres køretøjer påfører infrastrukturen. Gjorde de det, ville deres forretningsmodel lige pludselig ikke se så gunstig ud.
Jeg ser gerne, at fjernbusserne også indlemmes i den offentlige kollektive trafik. Men det er noget for noget, og den er fjernbusvognmændene ikke helt med på. Fx ønsker de ikke at indgå i takstsamarbejdet og indtægtsdelingen, og fjernbusvognmændene er vist heller ikke helt så pjattede med at køre rundt med halvtomme busser på ydertidspunkter, fordi offentlig service ikke rigtig ligger i deres dna. "Det er så bøvlet", synes de at tænke.
Man kunne ellers lokke dem med, at kører du offentlig service, må du tage det sure med det søde. Til gengæld kan du så slippe for at betale for det reelle slid på kommune- og statsvejene. Men da det i dag er fuldstændig gratis at benytte infrastrukturen (bortset fra faste forbindelser og færgeoverfarter), er det ikke rigtig noget, man kan lokke en busvognmænd med. I stedet griner han hele vejen til banken
Busser træder hårdt på vejene, uanset ejerskabet, mens privatbilers vejslid er forholdsvis minimalt. Det er private vognmandsfirmaer, der udfører den offentlige kollektive trafik, og det vil være vognmændenes private pengekasse, der skal betale for din ide, uanset om deres busser kører for den ene eller den anden kunde. Da vejsliddet er det samme, skal i hverfald mine skattekroner ikke bruges til at forskelsbehandle og subsidiere udvalgte private vognmænd. Vil forbrugernes køre med bus, må de betale, hvad det koster og ikke køre på nas og lade andre betale for, at de kan være "gode" og politisk korrekte.
Det er i øvrigt helt tydeligt, at du i bund og grund er bedøvende ligeglad med vejsliddet og bare bruger det som et påskud til at diskriminere, fordi du af en eller anden grund har et horn i siden på nogle bestemte vognmandsfirmaer. Hvis vejsliddet bekymrer dig, skal ingen firmaer friholdes fra at betale. Det er slemt nok, at luftfartsselskaberne friholdes for afgifter.
Ud over at den slags fritagelser ud fra et almindeligt lighedsprincip er en bund asocial tilgang til tingene, er det også konkurrenceforvridende og ulovligt, hvis et sådant tiltag gennemføres på landjorden. Når der skal lægges ny asfalt på vejene, belaster det miljøet kraftigt, men drt er du vel også ligeglad med. Asfalt er som bekendt et olieprodukt.
Og nej, det er i dag ikke "fuldstændig gratis" at benytte infrastrukturen. Prøv at sæt dig lidt ind i tingene. Der betales faktisk en vægtafgift, som er gradueret efter køretøjernes størrelse og vejslid. Måske er afgiften for lav, men at påstå, at den ikke er der, er bare en let gennemskuelig undskyldning for at stikke snablen ned i andre folks lommer.