Fortræffelige Tyskland og besynderlige Tyskland (Trafikpolitik)
Når tyskerne klarer sig godt økonomisk er det vel fordi de er gode til at producere maskiner. Ikke alene gode, men de er også stolte over deres tekniske kompetencer, som når NDR viser stabelafløbningen af det nyeste krydstogsskib Aidanova fra Meyer værftet i Papenburg. Det skal drives vhja. flydende gas.
(se videoerne)
Ikke nok med det, så prøv at slå Papenburg op på Google Maps. Bagefter så slå "Emsüberführung" op på Googles billedsøgning.
Modsat forekommer det skrup skørt, at stort set enhver kan indbringe ethvert trafikprojekt for en domstol, fordi man er uenig i dets opførelse. En domstol i Hamburg har nu forbudt videre planlægning af den ny gennemgangsbanegård, der skal afløse Altona, fordi en bilistforening har klaget over, at man påtænker ikke at videreføre læsning til biltog, således som det foregår rimeligt utidssvarende på den nuværende Altona banegård.NDR Domstol forbyder flytning af Altona banegård
PS. Byen kaldes Altona, det er kun selve den nuværende station, der i DB terminologi hedder Hamburg-Altona.
Nye infrastrukturprojekter er altid hammerdyre i Tyskland og tager altid ekstrem lang tid især pga. bureaukrati. Det er dog underligt at det er noget der kan stoppe et projekt i 11. time - det burde være for sent at komme med dyre indvendinger når byggetilladelsen er givet.
Hvad biltog angår, så har ÖBB ved deres nye hovedbanegård i Wien lavet en separat biltogsbanegård "Wien Hauptbahnhof Autoreisezug". Når bilerne er lastet kører toget få hundrede meter hen til Wien Hbf og samler alle de passagerer op der ikke har bil med. Men så snart DB ikke kører biltog mere så er de fløjtende ligeglade med de andre operatører der stadig kører biltog ud af eksempelvis Hamburg.
--
Mvh Anders