Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togdriften over Roskilde når Kbh-Køge-Ringsted åbner? (Trafikpolitik)

af ulca, 16/8 2018, 08:12 (2299 dage siden) @ Scharfenberg

At man så fortsat vil lade godstog køre via den gamle linje har nok især en grund: Hovedparten af disse betjener/betjenes af godsterminalen ved Høje Taastrup, så det er ganske enkelt nødvendigt. Men måske vælger man at alligevel at sende visse transit godstog via den nye linje, hvis de alligevel ikke standser i DK for andet end krydsninger og overhalinger, og såfremt der er kapacitet dertil.


Så vidt jeg har forstået dimensioneres den nye fly over ved Ny Ellebjerg ikke til godstogsstigninger, så det er vist slet ikke meningen, at der skal køre godstog på den nye bane. Men selve banen er oprindeligt dimensioneret til godstog. Giver god mening i forhold til den store kombigodsterminal i Høje Taastrup.

Hvor definerer du "dimensioneres" til "godstogsstigninger"? Er selve strækningens stigning du mener? På både Store Bælt og Øresund er stigningerne på op til 15 promille, og her kører der da godstog den dag i dag. Så det burde vel ikke være et problem?

Hvad angår terminalen i Høje Taastrup, så er der jo også en terminal på vej i/ved Køge som måske kan give lidt konkurrence; og skulle godstog dertil sendes via den nordlige del af Lille Syd? Det bliver nok snarere den nye bane, for dels er den del af Lille Syd ikke elektrificeret (kan naturligvis klares med lokomotiver med dieselgenerator, men i dieseldrift har disse begrænset trækkraft og funktionen er vist især tænkt til rangering), dels så er spørgsmålet om strækningen kan befares at et godstog på 700 - 800 meter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak