Togdriften over Roskilde når Kbh-Køge-Ringsted åbner? (Trafikpolitik)
Uden at have nogen konkret dokumentation, mener jeg at have hørt det skulle fungere ca. sådan her:
- København - Roskilde: IC-tog, Regionaltog til Kalundborg, godstog, visse internationale/EC-tog.
- København - Køge Nord - Ringsted: Lyntog til Fyn og Jylland, regionaltog til Lolland-Falster via Køge Nord og Lille Syd.
Eller lidt kortere: Hensigten med den nye bane er at frigøre kapacitet på den gamle linje (Ringsted - Roskilde) af hensyn til dennes betjening, så den trafik som alligevel ikke standser på linjens station lader man køre "uden om" via Køge Nord.
At man så fortsat vil lade godstog køre via den gamle linje har nok især en grund: Hovedparten af disse betjener/betjenes af godsterminalen ved Høje Taastrup, så det er ganske enkelt nødvendigt. Men måske vælger man at alligevel at sende visse transit godstog via den nye linje, hvis de alligevel ikke standser i DK for andet end krydsninger og overhalinger, og såfremt der er kapacitet dertil.