Højhastighedsnet i EU er ineffektivt kludetæppe (Trafikpolitik)
Spørgsmål er et øget udbud af gode forbindelser vil give en større efterspørgsel? Eller er det efterspørgslen som bestemmer udbuddet. Men fly er det mere ren - hvis der er efterspørgsel så kommer udbuddet af forbindelser også.
På Aarhus-Hamborg har der være flere direkte forbindelser end de nuværende 3, som er på 4 timer og 36 minutter (med et ophold på 15 minutter i Fredericia!) Og de to og halv time er i Danmark . (plus en del forbindelser med skift i Flensborg) Men det virker som om efterspørgslen mangler...
...fordi rejsetiden er meget lang. En tommelfingerregel siger, at hver gang rejsetiden reduceres med 1 % på jernbanen, stiger antallet af rejser med 1 %. Dvs. Aarhus/København-Hamborg på 3:00 i stedet for 4:30 bør groft estimeret give en rejsevækst på tæt på 100 % (90 min. kortere rejsetid).
Selvom det lykkes at fordoble passagertal, så der stadig et lavt niveau, som ikke gør det muligt at investere i infrastruktur, for at gøre det hurtigere.
Jeg har tjekket gennemsnitshastigheden for de ca. 400 km imellem Aarhus og Hamborg. Aarhus-Fredericia kan 108,5 km klares på en time som IC-tog. Fredericia-Padborg kan de 110 km klares på 70 minutter med en del stop - dvs 95 km/t. De sidste 180 km fra Padborg til Hamborg med få stop tager 125 minutter - dvs 85 km/t. Til sammenligning tager Lyn-tog fra København til Aarhus ca. 2 timer og 50 minutter for 338 km - ca 119 km/t. Hvis man kunne få gennemsnitshastigheden op på 100 km/t inklusiv pauser vil det stadig tage 4 timer. Og der er vel en del knaster at få det endnu højere op.