Højhastighedsnet i EU er ineffektivt kludetæppe (Trafikpolitik)
Meget få rejser til Hamborg, selvom det er en stor by. Hvis man ser på trafikken fra Københavns Lufthavn, så er Hamborg ikke nævnt på den liste af byer, hvor der er flest passager til. Det er mængde af trafik end størrelsen af byer som er interessant.
Der er også meget få, der rejser til Thisted. Måske det hænger sammen med antal afgange og rejsetid.Der er nogenlunde lige langt mellem København og Hamburg og København-Aarhus. Ca. ti gange så mange rejser med tog mellem København og Aarhus som mellem København og Hamburg.
Rejsetid Kbh.-Aarhus: 2:53. Dagligt antal afgange i hver retning: Ca. 37
Rejsetid: Kbh.-Hamburg: 4:30. Dagligt antal afgange i hver retning: 3-5.Med andre ord har såvel Hamburg-København som Hamburg-Aarhus et enormt vækstpotentiale, hvis man prioriterer strækningerne og satser på flere afgange og kortere rejsetid.
Spørgsmål er et øget udbud af gode forbindelser vil give en større efterspørgsel? Eller er det efterspørgslen som bestemmer udbuddet. Men fly er det mere ren - hvis der er efterspørgsel så kommer udbuddet af forbindelser også.På Aarhus-Hamborg har der være flere direkte forbindelser end de nuværende 3, som er på 4 timer og 36 minutter (med et ophold på 15 minutter i Fredericia!) Og de to og halv time er i Danmark . (plus en del forbindelser med skift i Flensborg) Men det virker som om efterspørgslen mangler...
...fordi rejsetiden er meget lang. En tommelfingerregel siger, at hver gang rejsetiden reduceres med 1 % på jernbanen, stiger antallet af rejser med 1 %. Dvs. Aarhus/København-Hamborg på 3:00 i stedet for 4:30 bør groft estimeret give en rejsevækst på tæt på 100 % (90 min. kortere rejsetid).
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne