Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages (Generelt)
Jeg er i gang med at lave et udkast til et borgerforslag på borgerforslag.dk omhandlende en ny jernbane mellem Roskilde og Hillerød.
Prøv at læs følgende igennem og hvis i syntes at noget kan laves anderledes eller bedre. Så må i gerne enten kommentere her eller skrive over mail (egonhund@live.dk).
---
Linjeføring - jeg ville sætte links ind, men de var for lange så i må nøjes med nogle billeder.
---
Skitser om hvordan tunnelen ved Trekroner kan udføres.
Denne tunnel kan anlægges ved at man spærrer to spor ad gangen. Der derfor altid vil være to spor på Vestbanen der kan køres på = minimale forstyrrelser af driften.
---
Forslagstekst:
Der bør anlægges en ny jernbane mellem Roskilde og Hillerød, over Trekroner, Ølstykke, Slangerup og Nørre Herlev. Derudover bør disse strækninger udbygges med kørestrøm (25kV~) og evt. dobbeltspor, Køge – Roskilde, Nørre Herlev – Hillerød og Hillerød – Snekkersten.
På denne jernbane skal der indsættes regionaltog der skal køre mellem Helsingør og Kalundborg/Korsør evt. også Køge.
---
Banen begynder ved udkørslen fra Roskilde st. hvor der anlægges to nye spor. Et på hver side af den 4sporede Vestbane. De to nye spor skal så gradvist sænkes i forhold til Vestbanen, så at de to nye spor kan gå ind under Trekroner st. i en tunnel, hvor der etableres en ny perron (tunnelen kan/bør anlægges så hele nordsiden ikke er lukket til). I østenden af Trekroner st. skal begge spor komme til syne igen på nordsiden af Vestbanen, hvorefter banen går i en kurve mod Ågerup.
Ved Ølstykke kommer sporet fra Trekroner ind på stationen østfra. Der skal anlægges to nye spor med perroner til S-toget, nord for de ekssisterende. Og de nuværende S-banespor skal så anvendes til den nye bane. Det indbefatter at perronerne skal sænkes og der skal anlægges et krydsningsspor (uden perron) mellem fjernbanens perroner. Vest for Ølstykke st. skal den nye bane så krydse S-banen og løbe mod Slangerup.
Ved Nørre Herlev skal sporet bruge traceen fra den gamle Midtbane. Stationen skal ombygges så der kan køre tog igennem med 180km/t og der skal anlægges perroner til både reginaltog og lokaltog mod Frederiksværk.
Strækningen Nørre Herlev – Hillerød skal udbygges med dobbeltspor og med kørestrøm (25kV~) og Hillerød st. skal ombygges for at der kan køre tog igennem stationen mod Snekkersten.
---
Anmærkning om HH-forbindelsen.
Den fremtidige forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør anlægges til både passagertog og godstog. Så kan godstog anvende denne nye Midtbane til at komme til Maschen Rgb. over Femarn.
Bemærkninger:
Styrke den kollektive trafik på tværs af "fingrene" i Storkøbenhavn
I dag er det meget besværligt at komme fra f.eks Roskilde til Ølstykke, hvis man ikke har sin egen bil. Da man så enten skal tage bussen 600s eller tage toget fra Roskilde til Valby og derefter til Ølstykke. Så en jernbane som der forbinder Roskilde med Hillerød over Ølstykke, mangles der bestemt i dag.
Regionaltog - Helsingør - Kalundborg
Med en sådan jernbane kan man indføre regionaltogsdrift mellem Helsingør og Kalundborg/Korsør. Over Hillerød, Ølstykke og Roskilde. Hvor Hillerød st. så skal ombygges for at muliggøre gennemkørsel mellem Slangerup og Snekkersten, strækningerne Nørre Herlev - Hillerød og Hillerød - Snekkersten bør udbygges med dobbeltspor og elektrificeres.
Godstrafik fra Helsingborg til Rødby F
Hvis HH-forbindelsen bygges til både passagertog og godstog, så kan denne bane anvendes til godstog fra Helsingør over, Snekkersten, Hillerød, Ølstykke, Roskilde og Ringsted.
Bedre offentlig transport
Med en jernbane som denne kan der køres regionaltog fra Kalundborg/Korsør og evt. Køge over Roskilde og Hillerød til Helsingør, hvor mange folk vil kunne flyttes fra biltrafik over til toget og de fleste vil nok helst tage et tog fremfor den bus 600s der i dag kører på strækningen.
Hurtigere offentlig transport
Da bussen 600s kun må køre 80 km/t på størstedelen af strækningen vil en passager der tager toget kunne komme langt hurtigere frem da toget snildt kan køre 160 km/t på. Hvis det er DSB som skal køre på strækningen, så skal der indkøbes nye lokomotiver+vogne til at køre på denne strækning. Det er en fordel at det er regionaltog fremfor S-tog der kommer til at skulle betjene banen, da regionaltogene kan rende 160 km/t fremfor S-togenes 120 km/t. Og at S-tog bruger en anden kørestrøm end tog på fjernbanen. Det ville betyde at banen kun kan befares med andet end S-tog, hvis trækkraften er dieseldrevet.
Mindre belastning af miljøet som følge af mindre biltrafik
Prøv at tænk på at der er over 400 siddepladser i DSB’s dobbeltdækkertog og med et tog fjernes der mellem 250 og 350 biler fra vejene i hovedstadsområdet. Så af miljøhensyn er det langt bedre at erstatte 300 fourenende biler med et tog.
Større sikkerhed for folk
Tog er en af de mest sikre transportformer i Danmark (der er f.eks ikke sket større ulykker (med større ulykker mener jeg ulykker med mange tilskadekommende) lige siden 1990'erne hvor sikkerhedsystemet ATC blev indført), så antallet af folk der enten kommer til skade eller omkommer i trafikken vil blive bragt kraftigt ned.
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling