Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hver femte tager bussen.. Helt OT, men alligevel... (Trafikpolitik)

af Futfar, Kajerød, 13/7 2018, 17:14 (2333 dage siden) @ tgpedersen

tgpedersen..

Island er blevet et land, det var det ikke før. Grønland er ikke et land endnu, men man vil jo gerne være høflig.

Vil du dermed mene at det er uhøfligt at skrive på Grønland? Eller på Island? Du mener dermed at Island er gået fra at være en ø til at være et land, og dermed er det uhøfligt at skrive "på Island" ? Helt ærligt, det forstår jeg så ikke....

Og så er der jo lige: I det fynske Ø-hav.

Det er et hav.

Javel, men sejler du så i et hav, eller på et hav? :-D :-D :-D. Du sejler selvfølgelig i Det fynske Øhav, men man sejler så på Atlanterhavet !!!

Men "på Tåsinge".

Som er en ø.

Helt enig..

Det hedder således også "i Rusland", men "på Kolahalvøen, eller på Krim" - i Ukraine!

Siden 1954.

Hvad har året 1954 med det at gøre? Skiftede man da fra "på" til "i"?

Russisk: v Krimú, bogst. "i Krim"

Nu er mit kendskab til det russiske sprog cirka 0,00001% så det skal jeg da ikke bestride...

Gennemlæser man de to forrige links, står det jo klart, at det ikke er logikken der her nyder fremme ved disse sproglige finurligheder, men det betyder jo så også, at vores dejlige sprog ikke står stille, men udvikles efterhånden... Der er - bla. pga. min alder - mange steder hvor jeg er dybt uenig med dansk retskrivningsordbog, men det er så en helt anden debat :-P.

Ved du iøvrigt hvad logik er? Det er datidsformen for le gå...:-D :-D :-D.

Duk og væk...

--
Med venlig hilsen Futfar.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak