Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)
Som det ser ud nu, så er DSB stadig voldsomt bagud på point og der skal nok nogle særdeles offensive tiltag til at vende situationen til deres fordel. Vognmændene har derudover i den mellemliggende periode udviklet deres produkt, mens DSB vel nærmest har stået i stampe. Dog undtagen priserne som rutinemæssigt øges hvert år.
Senest har DSB så sænket priserne over Storebælt for pendlere og studerende med mellem 15 og 22 %.
Men er pendlerne, som rejser hver dag, netop den kundegruppe som vælger fjernbusserne som alternativ til toget ?
Pendlerne får i forvejen kørslen til nedsat pris. Odense-København koster 278,- kr. som en alm. billet. Et pendlerkort 3680,- kr. efter den nye pris, som ved 20 rejser (T/R) om måneden giver en pris på 92,- kr. pr rejse.
Som pendler får man også et kørselsfradrag, det beløber sig iflg. skat til ca. 383,- kr. pr. dag ved en rejse fra Odense St. til Københavns Hovedbanegård. En nedsættelse af prisen på pendlerkortet, som skat allerede medfinansierer med en meget stor det, trækker nok ikke mange fra bus til tog.
Hvis man er fritidsrejsende, meget prisfølsom og ikke ønsker eller har mulighed for at købe billet 1 uge eller mere i forvejen, ikke vægter rejsetid og benplads højt og kan leve med knap så mange afgange på ydertidspunkterne, er man nok mest tilbøjelig til at vælge fjernbussen.
Hvis man er pendler eller fritidsrejsende, der har mulighed for at købe billet 1 uge eller mere i forvejen, vægter rejsetid og benplads højt og ønsker mange afgange at vælge mellem også på ydertidspunkterne, er man nok mest tilbøjelig til at vælge toget.