Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)
Nu er det jo tilsyneladende ikke en konkurrent, som er dukket op af intetheden;
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Kollektiv-Trafik/2017/11/Fortsat-va...
Der har været en (ubehagelig) vækst i hvert fald de seneste 5 år.
Jeg medgiver at Banedanmark kan være en udfordring for togfremførsel, i hvert fald i sommermåneder, men har DSB brugt de muligheder, som de har, for at skabe konkurrence, udkonkurrere busserne? Jeg hørte for en del år siden et indlæg af Jesper Lok, hvor han forklarede hvorfor jernbane var så dyr i drift. Det skyldtes blandt andet, at der skulle rigtigt meget ekstra materiel, til at køre i myldretiden mandag - fredag. Et billede i mit hoved er så, jamen så står det jo stille den øvrige tid? Kunne DSB så ikke fredag aften og i weekender køre nogle megatog, 2 lok - 10 dobbeltdækkervogne ud af København - rejs til Aarhus for 50 kr.?
Er problemet måske, at Banedanmark, IC4 og andre ting nok gør det vanskelligt, men at kulturen i DSB heller ikke er til reel konkurrence.
JH