Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)
Samtidig afskaffede man kaffe og anden forplejning på standard, så serviceniveauet fremstod ringe i manges øjne.
Begge dele hænger ved her flere år efter - på trods af, at kaffen, forplejningen og vand og sodavand er kommet tilbage i fjerntogene.
De sidste tre gange jeg har rejst med IC-tog fra Vejen til København, har der intet salg været i pantryet. Så at påstå at det er tilbage er nok lige lovlig flot.
Salget åbnes vist kun i det omfang togpersonalet vurderer de har tid til at varetaget salget. Her er problemet nok, at man som passager ikke kan forudsige om personalet har tid eller ej og mange vælger derfor at indkøb før togturen fremfor under togturen.
Så busvognmændene var dygtige købmænd, der skruede op for charmen, da jernbanen var i knæ pga. omfattende sporarbejder og samtidig undlod at sænke priserne i nævneværdigt omfang.
Tja - busvognmændene så en chance for at slå DSB på indtil flere parametre, og det er så lykkedes godt for dem. Der er rigtigt, at DSB nok på det tidspunkt var lettere at 'slå' end i dag, og nærmest forærede dem en pæn procent del af markedet.
Som det ser ud nu, så er DSB stadig voldsomt bagud på point og der skal nok nogle særdeles offensive tiltag til at vende situationen til deres fordel. Vognmændene har derudover i den mellemliggende periode udviklet deres produkt, mens DSB vel nærmest har stået i stampe. Dog undtagen priserne som rutinemæssigt øges hvert år.