Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)
Helt uvidenskabeligt er det dette som møder en rejsende hvis han/hun går ind på flixbus.dk:
Og hvis man så går ind på dsb.dk:
Jeg skal ikke kune udtale mig om finurlige rabatordninger med særlige afkrydsninger mm. Men der mange hvor en time ekstra i forhold til at spare 100-200 kr er en god forretning, simpelthen fordi deres nettotimeløn ex skat slet ikke når op på dette beløb.
Jeg kender heller ikke noget til rettigheden og forekomsten af pludselige ændringer af de to produkter, men det forekommer mig at bussen blot kører en lille omvej hvis der er noget der spærrer. Jeg kan heller ikke ud af denne uvidenskabelige og ikke-repræsentative stikprøve se om planlagte sporarbejder og togbus bliver annonceret så tidligt i billetkøbsforløbet for DSB's vedkommende. Men jeg er sikker på at kunderne til flixbus er helt sikre på ikke at blive beforedre med tog ("bustog") på dele af ruten hvis der er uregelmæssigheder eller vejarbejde.
Det er det de rejsende møder som danner indtryk og omdømme. Desværre ikke tekniske udregninger og flere rabatbilletter, hvis ikke de automatisk kommer frem på skærmen.
Her priserne med tog 8 dage ude i fremtiden:
Og her 6 dage ude i fremtiden:
Bemærk at lyntoget nogle gange er billigere end InterCitytoget.
Med ungbillet er der altid minimum 25 % rabat også, hvis man køber i sidste øjeblik og op til 75 %, hvis man køber i god tid.
Men ja, hvis man er ude 4 dage før eller mindre - og gerne vil rejse i myldretiden - må man betale fuld pris, hvis man tager toget.
Her er jernbanen i Danmark ikke så forskellig fx fra luftfarten, hvor de fleste billige billetter sælges til de, der er ude i god tid.