Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)
Artikel i JP i benlås, men budskabet er klart nok.
Hver femte tager bussen fra Aarhus til København.
Er det utænkeligt at det kunne blive hver anden om få år?
Det er svært at vurdere. Men indtil videre har stigningen været på en lidt billig baggrund: store sporarbejder i øst-vesttrafikken og manglende ageren fra T.Lok i sin tid. I 2014 solgte DSB ca. 500.000 Orangebilletter. I årene før endnu færre, og det betød, at langt de fleste gik forgæves på DSB.dk efter en billig Orangebillet. Dermed var det med til at fastholde folks opfattelse af toget som dyrt og med bøvlet sporarbejde som gratis tillæg.
I 2018 forventer DSB at sælge flere end 2 mio. Orangebilletter, og en vis form for dynamisk prissætning er indført, herunder Orange til regionaltog, DSB 1' Orange, billetter mellem Kbh. og Odense helt ned til ca. 70 kr. og køb via DSB's app, hvor print selv ikke længere er nødvendig.
Jeg tror derfor ikke, at fjernbusserne fortsætter deres voldsomme vækst.
Jokeren er selvfølgelig de næste mange års omfattende sporarbejder, materielsituationen, og hvornår rejsetiden mellem København og Odense, Esbjerg, Aarhus og Aalborg kan reduceres, så det kan mærkes.
Pt. hænger en del projekter med høj samfundsmæssig forrentning i bremsen: Opgradering til 200 km/t mellem Ringsted og Odense og ny bane på Vestfyn. Disse bør om få år kunne reducere rejsetiden markant, for aktuelt nærmer fjernbussernes rejsetid via Molslinien IC-togene mellem Kbh. og Aarhus, hvor togenes rejsetid jo ikke er reduceret de sidste 20 år.
Men en ubekendt er også: Hvor meget længere rejsetid i fjernbus vil folk acceptere for at spare en skilling?