Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedsnet i EU er ineffektivt kludetæppe (Trafikpolitik)

af steenth, 4/7 2018, 11:50 (2340 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Meget få rejser til Hamborg, selvom det er en stor by. Hvis man ser på trafikken fra Københavns Lufthavn, så er Hamborg ikke nævnt på den liste af byer, hvor der er flest passager til. Det er mængde af trafik end størrelsen af byer som er interessant.


Med en rejsetid på omkring tre timer vil det jo nok ændre sig. Der er flere, der arbejder for forbindelse Göteborg - København - hamburg med afstikkere til Oslo og Berlin - blandt andet de her "8 million city" folk, som andre kender bedre end jeg. Det er forventningen blandt flere udenlandske "eksperter", at København kan komme helt i top blandt de store hovedstæder i København (Amsterdam, Berlin, London) ift udvikling og hvad man nu ellers måler på. En væsentlig del af dén historie forudsætter hurtige tog på akserne Oslo - Göteborg - København - Hamburg - Berlin, Stockholm - København og København - Aarhus/Esbjerg/Aarhus. Derudover vil udvidelsen af Københavns Lufthavn tiltrække en hel del rejsende længere fra - også transfer rejsende og som "indgang til Europa".

Man kunne allerede nu have tog imellem København og Göteborg under 3 timer. Jeg tjekkede forbindelser, med Øresundstog er det 3 timer og 48 minutter. Med X3000 er køretiden 2 timer og 15 minutter fra Malmø til Göteborg. Og Øresundstog klare resten af turen på 40 minutter - hvis det tog kunne have været udgået fra København var det muligt. Og det meste af banen er forberedt til 250 km/t, så kan med det rette materiel klar forbedre det endnu mere (selvom der er nogle få huller med gammel enkeltspor tilbage)

København Lufthavn er allerede godt med....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1134Indsend billeder

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak