Højhastighedsnet i EU er ineffektivt kludetæppe (Trafikpolitik)
Med de priser som SNCF og DB tager, så er det i mine øjne ren ønsketænkning, at højhastighedstog mellem nord og sydeuropa skulle kunne konkurrere med lavprisflyene.
Tag en populær strækning som Hamburg - Köln. Med ICE-toget tager turen 4 timer og koster 101 EURO. På samme strækning kan jeg anvende Flixtrain, der tager 10 minutter længere, men til gengæld koster turen mellem 10 og 29 EURO. Jeg kan fortælle efter mine observationer på Hamburg Hbf, at de gamle Halberstadt vogne som Flixtrain kører med er fyldt godt op, så efterspørgslen er der.
Det samme ser man i Sverige, hvor Snälltåget også er blevet en værdig konkurrent til SJ's hurtigtog.Man taler altid om at højhastighedstog = miljøvenligt alternativ. Men hvis der er et el-lok foran er det vel komplet ligegyldigt om det er et ICE eller et lavpris-tog der kan køre 200 km/t?
Min pointe er, at de kunder som har råd til at betale hvad det ville koste at køre med en TGV'er fra Paris til København vil alligevel hellere bruge det samme beløb på at flyve og spare de ekstra timer.
Til gengæld ville et lavpristog på samme strækning være langt mere attraktivt. Billigere end lavprisflyene, men hurtigere en lavprisbusserne.
Det er ikke rejserelationerne mellem Nord- og Sydeuropa, man tænker på som oplagte højhastighedsforbindelser. Men fx Oslo/Stockholm-Göteborg-Malmö-Kbh.-Hamburg-Berlin kan - måske ikke på hele strækningen men på en række delstrækninger - være konkurrencedygtig med fly, hvis vi indsætter deciderede højhastighedstog til 200-300 km/t.
Eksempelvis højhastighedsstrækningen Napoli-Rom-Firenze-Milano-Torino (6 timer) med det private Italo er sammenlignelig med Oslo/Stockholm-Hamburg/Berlin. Priserne starter fra ca. 360 kr. pr. vej.