Den Europæiske Revisionsret er bestemt ikke imponeret af det europæiske "højhastighedsnet".
Det er der vist heller ikke rigtig andre, der er...
Jeg kan huske et svar fra EUs transportkomissær engang omkring 2010: "EUs mål for Jernbanen er bevidst sat til først at blive indfriet i 2050 - for der er brug for et generationsskifte hos alle de nationale aktører".
Det er ellers ret simpelt: Transportbehovet vokser, og for ikke at sande byerne til - samt nå de bydende nødvendige miljømæssige mål, skal Jernbanen tage en markant større bid af kagen.
På andre kontinenter ser man markant vækst på passagertrafikken mellem byer, der ligger med "under 1.000 km afstand", fordi Jernbanen er et billigere, hurtigere og miljørigtigt alternativ til fly og bil.
Man behøver blot kigge på Oslo - Hamburg eller Göteborg - Berlin, for at forstå skuffelsen over effekten af EUs medfinansiering af projekter (f.eks. Øresund, Femern, Danske Landanlæg), hvor de (norske), svenske og tyske investeringer reelt er fraværende, og det danske ambitionsniveau er meget lavt.
/Lasse