Status for anlægs- og byggeprojekter 1. halvår 2018 (Trafikpolitik)
Her kan bl a læse (side 36):
"I maj 2018 skete der en fejl på kørestrømsanlægget på strækningen, idet et tovhjul – som er den komponent, som kørestrømsledningen er hængt op i, og som sikrer, at køreledningen er tilstrækkeligt spændt ud – fejlede. Det er Banedanmarks vurdering, at entreprenøren, Aarsleff-Siemens, er skadevolder og skal godtgøre Banedanmarks tab. Aarsleff-Siemens har præsenteret en permanent løsning på fejlen og har fremsendt en plan for installation. Løsningen skal godkendes i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Med forventet godkendelse vurderer Banedanmark, at installation af løsningen er færdig medio august. Det er endnu ikke muligt for Banedanmark at opgøre de økonomiske konsekvenser af fejlen."
og (side 53)
"Elektrificering af Esbjerg-Lunderskov Elektrificeringen af Esbjerg Lunderskov blev som den første strækning i det igangværende Elektrificeringsprogram sat i drift for hovedsporet den 21. april 2017 og for Esbjerg depotspor den 6. august 2017. Der udestår udbedring af mangler som reetablering af grøfter og andre mindre restarbejder og endelig dokumentation.
Der er dog konstateret en komponentfejl, som har medført standsning af el-driften på strækningen fra 18. maj 2018. Aarsleff-Siemens, som er leverandør af det nye kørestrømsanlæg, har erkendt fejlen og fundet årsagen. Udbedringen er testet, og Aarsleff-Siemens har på den baggrund igangsat en løbende udskiftning af de 320 tovhjul frem til september 2018."
Det kan for øvrigt anbefales at læse hele rapporten, så vi kan forsætte diskussionerne her på forummet på et oplyst grundlag
--
Svend