Hvornår kan der frigives IC3 (Trafikpolitik)
Et lidt problematisk spørgsmål. DSB kører ganske rigtigt Hamborg som fri trafik, der er ingen kontraktbetaling. Og som udgamsgpunkt er det vist ulovligt at give den støtte. Problemet er at trafikken giver underskud jvf. DSBs eget regnskab.
Nogen kunne godt få den tanke, hvordan togmateriel som er betalt af skatteyderne, kan bruges til fri trafik, som ikke kan betale sig. Kunne man forestille sig at ministeriets kontraktfolk sagde, "vores" tog skal bruges til "vores" trafik? Næppe, DSB bestemmer selv. Derfor køber de også nu ca. 50 nye vogne og 18 lokomotiver, som skal bruges til Hamborg-trafikken.
Det er ganske rigtig lidt underligt ud, at DSB prioriterer deres kørsel til Hamburg, som oven i købet er en underskudsforretning, når man ikke kan afse et antal IC3 togsæt til at betjene ruten til Esbjerg, udover de ca. 3 afgange i begge retninger der er pt. som følge af problemerne på kørestrømmen.
Kørslen til Esbjerg indgår i DSB kontrakt, men alligevel så er det på en eller anden måde lykkedes DSB, at få lov til at nedprioriterer ruten uden nogen form for konsekvenser - andet end en længere rejsetid for passagerne.