Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler? (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2018, 12:19 (2350 dage siden)

Nu begynder det at blive interessant:

https://politiken.dk/indland/art6603694/Private-vil-finansiere-Kattegatbro

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af UTJ, 26/6 2018, 12:33 (2350 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu begynder det at blive interessant:

https://politiken.dk/indland/art6603694/Private-vil-finansiere-Kattegatbro

Det er sådan set blot et udslag af budgetlovene fra 2012 som følge af EU's finanspagt. Danmark rammer hele tiden loftet og det rammer i næste hug infrastrukturinvesteringer, uanset rentabilitet eller ej.

Man kan også vende den om. Danmark har et umådeholdent offentligt forbrug. Danmark er ikke en nation der investerer, men en der forbruger. Og med højt forbrug er der ikke til nye projekter.

Desuden kan man jo overveje om en jernbaneforbindelse fra København til Århus ikke skal helt nybygges, for at slippe for udulige aktører som DSB og Banedanmark som gang på gang fejler i udbud og strategi.

Pensionskasserne står i kø for at blive brugt "samfundsrelevant". Det er en ikke vedtaget ny politik indført ad bagdøren med brug af dine, mine og vores opsparede pensionsmidler.

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af Jimmy, 26/6 2018, 13:13 (2350 dage siden) @ UTJ

Håber aldrig den bro bliver til noget, den vil fuldstændig smadre en ø som Samsø. Kan godt være øen får bedre trafikforbindelser til fastlandet. Men tror desværre også på at kriminaliteten kommer til at stige bl.a. Med flere indbrud m.m.

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af Scharfenberg, 26/6 2018, 14:31 (2350 dage siden) @ Jimmy

Men tror desværre også på at kriminaliteten kommer til at stige bl.a. Med flere indbrud m.m.

Har du videnskabeligt belæg for denne påstand?

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af Jimmy, 26/6 2018, 18:44 (2350 dage siden) @ Scharfenberg

Det kan man jo sige sig selv, der er stort set ingen kriminalitet på Samsø nu bl.a. Fordi færgepersonalet holder lidt øje med hvem der er med på færgen. Med en direkte vej til øjen er der frit slag for dem med mindre reele hensigter. Husk på at store dele af øen står øde hen om vinteren, mange tomme sommerhuse så man behøver ikke være raketfysiker for at regne den ud.

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af Jørgen Pagh Jensen, 26/6 2018, 19:47 (2350 dage siden) @ Jimmy

Strengt taget kunne man vel gøre som med Sprogø, altså passere Samsø uden mulighed for at komme af toget eller motorvejen. Men det vil nok alligevel virke for fjollet. Jeg er enig i, at Samsø er et lille paradis, som nyder godt af at være en ø, og det vil i nogen grad blive ødelagt af en fast forbindelse. Det er dog ikke argument nok for at undlade forbindelsen, hvis den giver mening for resten af samfundet.

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af OnkelJørn, 26/6 2018, 20:41 (2350 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det kunne også meget nemt give velstand og lidt fornyelse .

Avatar

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af Erik H, Frederikssund, 27/6 2018, 16:44 (2349 dage siden) @ Scharfenberg

Det behøver man ikke at have. Det er logik for perlehøns.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Privatfinansieret Kattegatforbindelse til tog og biler?

af Scharfenberg, 29/6 2018, 08:38 (2347 dage siden) @ OnkelJørn

Det kunne også meget nemt give velstand og lidt fornyelse .

* Højere huspriser på Samsø => Samsingene der ejer fast ejendom bliver mere velhavende
* Virksomheder på Samsø får nemmere ved at rekruttere folk og kan måske ligefrem udvide produktionen
* Det vil blive mere attraktivt at bo på Samsø og arbejde i Østjylland eller på Sjælland => Samsø tilfolkes i stedet for affolkes
* Den faste Kattegat-forbindelses negative indvirkning på Samsø er minimal, da den lægger beslag på ½ % af Samsøs samlede areal
* Rejsetid med tog Samsø-Aarhus H: 15-20 min.
* Rejsetid med tog Samsø-København H: 45-60 min. Dvs. man kan bo på Samsø og arbejde i Aarhus el. Kbh.
* Eller bygge/købe/leje sommerhus på Samsø og komme dertil med toget på inden for 1 time

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
Indsend billederDSB MH307

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak