Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mindst tre år uden hurtigtog på nye skinner (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 8/6 2018, 22:47 (2366 dage siden)

Lennart Damsbo-Andersen (S) har stillet transportministeren nogle spørgsmål om fremtidens jernbanedrift mellem Nykøbing F. og København. Tilbage har han fået svar, der ikke levner plads til megen optimisme hos de, der regnede med hurtigtog på Sydbanen fra 2021.
Transportministeren skriver blandt andet, at de endelige indfasningsplaner af de kommende elektriske togsæt endnu ikke er fastlagt af DSB, men at det er muligt, at nogle tog kan indsættes på Sydbanen. Derudover oplyser DSB, at rejsetiden med de nye elektriske tog vil blive på én time og syv minutter mellem Nykøbing F. og København med fire stop undervejs.

Men de nye tog kommer tidligst tre år efter banen er færdig!

Spørgsmål og svar:
http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/560/svar/1489524/1895448.pdf

Mindst to år uden hurtigtog på nye skinner

af Scharfenberg, 8/6 2018, 23:59 (2366 dage siden) @ Anders Madsen

Som jeg læser svaret, ibrugtages de nye skinner mellem Vordingborg og Nykøbing F i 2023, hvilket må indebære, at elektrificeringen mellem Næstved og Nykøbing F også er på plads i 2023. Dvs. to år uden hurtigtog på de nye skinner.

Men allerede om to år kan man køre med eltog til Kbh. - Næstved. I perioden 2023-2025 (mens man venter på Fremtidens Tog) kan man mellem Kbh. H og Nyk. F køre med Vectron og DD. Mon ikke der er en smule rejsetidsbesparelse i det?

Mindst to år uden hurtigtog på nye skinner

af Simon1906, Hedehusene, 10/6 2018, 12:34 (2364 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg forstår ikke helt meningen, men fremtidens tog afhænger vel af om der bliver bestilt togsæt, Alt andet lige syntes jeg også at Vectron el lokomotiv og DD vogne vil være acceptabel løsning. Man bestiller vel ikke nye elektriske lokomotiver for at de kun skal bruges et par år? ja Selvfølgelig hvis man har mange penge, kan man jo nok sælge dem (billigt) Men lad os nu se, Der bliver vel også et antal togsæt tilovers fra Skånetrafiken, afhængig af hvor mange de selv skal bruge når
der er kommet dobbeltdækkertog.

Med venlig hilsen

Simon

Mindst to år uden hurtigtog på nye skinner

af ThomasLarsen, 10/6 2018, 19:10 (2364 dage siden) @ Scharfenberg

Ifølge de planer som DSB arbejder med, er der ellokomotiver fra Køge N til Næstved fra december 2020. Og mellem Ringsted og Næstved fra december 2021.

Og hvis man køber de nye vogne godkendt til 200 km/t. Vil de kunne sættes ind på Sydbanen allerede fra december 2023. (Og iøvrigt på Lille Syd fra december 2021.)

Så med lidt held kan topfarten på de 200 km/t, udnyttes allerede fra åbningen af Storstrømsbroen.

Mindst to år uden hurtigtog på nye skinner

af Jens Hansen, 10/6 2018, 19:20 (2364 dage siden) @ ThomasLarsen

Lille Syd - ja man ser det for sig, 5 RIC mærkede vogne og et Vectron lok holde i Tureby.

Mindst to år uden hurtigtog på nye skinner

af ThomasLarsen, 11/6 2018, 14:31 (2363 dage siden) @ Jens Hansen

Ja det ville være et spøjst syn.

Men jeg havde nu forestillet mig, at man stod på den nye gangbro ved Køge station.
Og så toget ankomme nede fra svinget ved søndre viaduktvej.

Det ville nok være et mere foto værdigt syn.

Mindst tre år uden hurtigtog på nye skinner

af Svend, 9/6 2018, 17:01 (2365 dage siden) @ Anders Madsen

Lennart Damsbo-Andersen (S) har stillet transportministeren nogle spørgsmål om fremtidens jernbanedrift mellem Nykøbing F. og København. Tilbage har han fået svar, der ikke levner plads til megen optimisme hos de, der regnede med hurtigtog på Sydbanen fra 2021.
Transportministeren skriver blandt andet, at de endelige indfasningsplaner af de kommende elektriske togsæt endnu ikke er fastlagt af DSB, men at det er muligt, at nogle tog kan indsættes på Sydbanen. Derudover oplyser DSB, at rejsetiden med de nye elektriske tog vil blive på én time og syv minutter mellem Nykøbing F. og København med fire stop undervejs.

Men de nye tog kommer tidligst tre år efter banen er færdig!

Spørgsmål og svar:
http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/560/svar/1489524/1895448.pdf

.
Det var bl a i den forbindelse at Trafikstyrelsen fik en over snuden af transportministeren:
"Som jeg har tilkendegivet ved flere tidligere lejligheder, kan Trafikplanen for den statslige jernbane ikke anses for det gældende bud på udviklingen i den statslige togtrafik, da den endelige trafikbetjening beror på en politisk prioritering"

https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak