Femern Bælt - Tysk jernbaneudbygning forsinket (Trafikpolitik)
Hvorfor Holeby???
I øvrigt er det værd at bemærke at det er planlagt at tog som ikke skal standse her bliver generet mindst muligt: Det forslag som jeg har set, men ikke lige finde, viser at man Nord hhv. Syd placerer et spor på ydersiden af de gennemgående spor (så stationen altså får i alt fire spor) med en perron på disses ydersider med gangbro over alle spor til parkeringsplads og busterminal som planlægges placeret Nord for banen. De ekstra spor skal så dels benyttes til at passagertog såsom IC eller EC, kan overhale godstog og andre langsomme tog, dels benyttes til standsende tog.
Altså ganske som Nyborg og Korsør - og mange stationer i eksempelvis Tyskland og England.
Såre fornuftigt, blot man sikrer sig, at der er transversaler i begge retninger i begge ender, så personførende tog altid kan komme til perron ved uregelmæssigheder .../LH
Ikke helt som de to; både Nyborg og Korsør stationer anvender perroner mellem de to gennemgående hovedspor og de to vigespor, hvor den som foreløbig er betegnet som "Holeby" nogen steder og andre "Lolland Syd" er planlagt med helt sideliggende perroner ved vigesporene. En simpel beskrivelse kunne være "perron Syd - vigespor Syd - gennemgående hovedspor Syd - gennemgående hovedspor Nord - perron Nord".
Men at der bør være transversaler i begge ender er jeg enig i, ud fra et princip om at have forbindelse "mellem alle strækningspor og spor på stationen", som det tidligere er blevet formuleret.
En anden forskel er at hvor man ved Nyborg og Korsør har valgt at have sporforbindelse med de gamle spor mod de oprindelige stationer, har man i stedet planlagt at den gamle strækning mellem den planlagte station ved Ladhavevej (kan findes på f.eks. Google Maps) og Rødby F. bliver nedlagt. Det har været foreslået af bl.a. Lolland Kommune at bevare den gamle strækning så den gamle station kunne anvendes til f.eks. en godsterminal eller måske køretøjer til reparationer og vedligeholdelse, men det er foreløbigt blevet afvist af Banedanmark.
Lidt apropos mht. godstransport så der flere gange været vist interesse for gods med bane til Sydsjælland og Lolland-Falster, men det er hidtil strandet på dels at strækningen Syd for Ringsted ikke er elektrificeret så der skulle skiftes til diesellokomotiver, dels at der ikke kører nogen godstog i øjeblikket. Men hvem ved, måske ændrer det sig når Ringsted-Femern er blevet elektrificeret og der kører godstog til Tyskland.