Godeftermiddag Claus!
Et billede siger mere en tusind ord og det skal jeg da lige love for, at billederne Claus har lagt ud, efter min ringe mening gør !
SFJ 10 blev overtaget af DSB den 1. april 1949 og i lighed med meget andet tidligere SFJ materiel udrangeret, allerede året efter i 1950.
Ved de overtagne lokomotiver fra SFJ, fik de enkelte typer normalt den litrabetegnelse, der lå nærmest et tilsvarende DSB lokomotiv. Men i tilfældet med SFJ 10, var det jo teknisk som udseendemæssigt helt magen til DSB litra N nr. 180 – 185.
Nogle kilder skriver, at det blev overtaget som muligvis DSB litra N nr. 110. Men der hersker dog for mig stor tvivl om, hvorvidt lokomotivet ved DSB overtagelse fik litrabetegnelsen N, NF eller overhovedet blev omlitreret og omnummeret. En skrivelse fra Maskinafdelingen omtaler lokomotivet overtaget som DSB litra N nr. 210, mens en anden kilde omtaler lokomotivet som DSB litra NF nr. 210.
Der er ind til nu ikke fundet hverken dokument- eller billeddokumentation, der bekræfter nogen af informationerne. Yderligere ses lokomotivet ikke opført i DSB DRM og omtales ej heller i tillæg til DRM som overtaget af DSB i lighed med de andre SFJ typer. Lokomotivet ses ej heller udrangeret fra DRM.
Det viste billede (de første to) viser lokomotivet henstillet og afkoblet og det passer godt med årstallet 1950. Det er blevet udstyret med et DSB skorstensbånd, men er stadig litreret som SFJ nr. 10. Der er altså ikke sket en omlitrering eller omnummerering efter DSB overtagelse. Det kunne tyde på, at lokomotivet bare fortsatte sin tjeneste med kun et monteret DSB skorstensbånd.
Det giver måske muligvis også svaret på, hvorfor lokomotivet ikke blev opført i DRM i 1949 og senere udrangeret herfra i 1950, da man sikkert allerede havde besluttet sig for at udrangere det ved overtagelsen.