Femern Bælt - Tysk jernbaneudbygning forsinket (Trafikpolitik)
Det er faktisk ualmindeligt spændende, hvilke trafikspring, der vil blive tale om til den tid, og om det bliver bil, bus eller tog, der kan tiltrække trafik.
Det virker umiddelbart som om, at de passagerer, der i dag tager toget, er segmenter med ualmindelig god tid - altså typisk fritidstrafik.
.
Man kan få netop det trafikspring man ønsker sig. Hvis man vil vækst og udvikling sætter man passageprisen meget lavt i forventning om at det sætter gang i vækst og udvikling som så til gengæld giver højere skatteprovenu.
Man kan også vælge den beherskede model hvor prisen er så høj at det kun har begrænset udviklingseffekt hvis ingen. Togforbindelsen bliver en succes hvis det er billigt og der er god kapacitet i de tog som kører. Man skal i den forbindelse huske på at man skal vænne folk til en ny forbindelse og de mange kommer bedst til at bruge den hvis man ikke bliver flået på de første mange udflugtture, svipture til Lübeck, Hamborg osv.
Med den rigtige politik kan det virkelig sætte gang i en udvikling, men det er ikke sådan man tænker i København, hvor det vigtigste formål med et nyt stykke broinfrastruktur er blevet snævret ind til at det skal kunne give så meget overskud at dette overskud kan bruges til endnu en drømmeforbindelse.