Hvorfor Holeby??? Hvis det skal være et hurtig tog til Hamborg, hvorfor så i alverden måske standse i Holeby? (Med mindre det er noget teknisk årsag inden tunnelen og tyske signaler eller lignende)
Der er kort fortalt to årsager:
1. Passagervendt station beregnet på de passagerer som i dag anvender Rødby F. station da denne bliver nedlagt når den faste forbindelse åbnes.
2. At i det tilfælde at jernbanetrafikken til Tyskland, eller måske mod Nord på Dansk side, må standses i en given situation (f.eks. uheld, nedbrudt tog, eller andet) så kan denne station bruges til omstigning til togbus.
Bemærk i øvrigt at denne station ikke bliver placeret direkte ved Holeby, men snarere ca. midt mellem Holeby og Rødbyhavn (målt i luftlinje), og at det har været foreslået at betegne den "Lolland Syd"
Desuden har Movia, som står for offentlig transport Øst for Store Bælt, lagt planer for at de busruter som i dag kører til/fra Rødby og Rødby F. i den ene ende og f.eks. Maribo, Sakskøbing og Nakskov i den anden ende får standsningssted ved "Lolland Syd".
Dermed slipper de som benytter offentlig transport for at skulle til Nykøbing F. for at benytte de foreslåede regionaltog Nykøbing F. - Tyskland, idet at det er foreslået at lade disse standse ved "Lolland Syd".
I øvrigt er det værd at bemærke at det er planlagt at tog som ikke skal standse her bliver generet mindst muligt: Det forslag som jeg har set, men ikke lige finde, viser at man Nord hhv. Syd placerer et spor på ydersiden af de gennemgående spor (så stationen altså får i alt fire spor) med en perron på disses ydersider med gangbro over alle spor til parkeringsplads og busterminal som planlægges placeret Nord for banen. De ekstra spor skal så dels benyttes til at passagertog såsom IC eller EC, kan overhale godstog og andre langsomme tog, dels benyttes til standsende tog.