Malling, mellem Århus og Odder er der også perronkanter der skal løftes. Jeg mener, det er af hensyn til arbejdskøretøjer, 29.05.2018
Når der skal tages hensyn til godstog mellem Århus og Grenå er det p.g.a. dobbeltsporet mellem Århus og Århus Ø. Her er det østlige spor bygget med et fritrumsprofil, som anvendes på jernbaner. Letbanen har et mindre fritrumsprofil.
M.v.h.
Keld Zumbach
Ja - så det kan godt være, at "hattehylderne" har været en belastning for anlægsbudgettet, men de er på både Odder- og Grenåbanen nødvendige for kørsel med "normale" arbejdskøretøjer mv., herunder lokomotiver, skinnetransportvogne, ballastvogne osv., som det er helt afgørende at kunne anvende til sporarbejder på strækninger i "de åbne land" og i særdeleshed med de strækningslængder.
Så i virkeligheden har de intet med mulig godstrafik at gøre - hverken på den ene eller anden strækning. Så andre også har antyder, er det helt urealistisk at køre med godstog på Grenåbanen, også i nattetimerne, alene af den grund, at det vil tage - mit gæt - mindst 1-2 arbejdsdage at klappe hattehylderne op og ned igen.
HVIS man reelt havde ønsket mulighed for fortsat godstrafik, havde der været 3 mulige løsninger:
- at "leve med" større afstand mellem døre og perroner på Grenåbanen (hele strækningen Århus H-Grenå)
- at udstyre sporvognene med udskydelige trin (med de tekniske udfordringer det så giver, ikke mindst om vinteren) eller
- at anskaffe sporvogne, som fylder jernbaneprofilet ud.
Sådan blev det altså ikke, og det har politikerne såmænd godt vidst ...
I øvrigt er dobbeltsporet mellem Århus Ø og Århus H "ensrettet", så når man en sjælden gang under eksempelvis sporarbejde skal køre (men jernbanekøretøjer) ad venstre spor mod Århus H, skal der reelt køres som rangertræk med "en lille mand med et flag" gående forrest.
Så uanset al snak er det slut med godstrafik på Grenåbanen. Og det skal der nok være mange, der er godt tilfreds med. Om der så virkelig, som det er antydet i et andet indlæg, ikke er potentielle godskunder tilbage i Grenå, er jeg ikke sikker på. Men det "nye" havnespor vil aldrig blive brugt, som det var tænkt, men det vil kunne gøre god fyldest i forbindelse med sporrenoveringer, hvor det vil være muligt at få leveret eksempelvis skærver pr. skib til Grenå Havn.
Om havnebanen så overlever til det, er ikke godt at vide - det ville selvfølgelig have været helt naturligt at lade sporvognene fortsætte til Grenå Havn, men det har politikerne endnu ikke turdet beslutte. Naboerne langs banen har protesteret over mulig støj fra overkørslerne, men man ville sagtens kunne køre efter BoStrab fra stationen til havnen, ja for den sags skyld hele vejen gennem byen, og så ville det problem være elimineret. Mere alvorligt er det selvfølgelig, at Norddjurs kommune nok ville komme til at betale for "Grenå Sporveje", både anlæg og drift, så det afholder nok en del fra at tale for meget om det
Men "de, der lever, får at se" ...
vh
LH