Sidespor på Nordvestbanen
En del af de gamle sten/grusgrave har faktisk en ganske spændende fortid, tag bare Avnsøgård (Au).
Til Hovedgården Aunsøgård hører en meget betydelig grusindustri, en af Vestsjællands ældste..
Godset oprettede allerede i 1884 den første “stenplads”, der fra 1889 havde et sidespor til Nordvestbanen.
Dette sidespor blev finansieret af Krigsbestyrelsen (Krigsministeriet), da Københavns befæstning på dette tidspunkt var under opførelse, og både Vestenceinten (Vestvolden) såvel som forterne nord for det daværende København, krævede store mængder sten og andre byggematerialer.
Ved opførelsen af Lyngbyfortet valgte man, pga. stort slid på vejene, at opføre et midlertidig spor fra Lyngby Station, dette blev så forlænget i forbindelse med anlæggelsen af Gladsaxe- og Bagsværdfortet.
Et kort, samt en kort artikel om banen og en emsig betjent kan læses her.
Til slut kan det fortælles at som følge af de store mængde gods fra Avnsøgård, blev Vipperød (Pe) i 1889 anlagt som krydsningsspor, ligeledes finansieret af Krigsbestyrelsen. I 1906 åbnedes Vipperød stationen så for publikum.
--