Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vil ikke opgive Gedserbanen (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 25/5 2018, 20:25 (2382 dage siden)

Der er stadig folk, der kan huske Gedserbanen, og som vil arbejde for dens eksistensberettigelse. Høringsperioden for forslag til planstrategi 2018 for Guldborgsund Kommune udløb 16. maj. Folketidende omtaler et høringssvar fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner, der mener, at banestrækningen til Gedser skal være en aktiv del af infrastrukturen i Guldborgsund Kommune.

Fra høringssvaret (fra den trykte avis):
"Planstrategien har fokus på at styrke Nykøbing som en stærk hovedby. Ligesom samspillet mellem bosætning,
miljø og bæredygtighed er grundlæggende elementer i strategien. På den baggrund forekomme det mærkeligt, at
kommunen ikke har målsætninger for Sydfalster som trafikalt bindeled til Nykøbing. En genoplivning af
Gedserbanen med persontrafik vil efter vores opfattelse medføre, at pendlere i større omfang vil vælge toget
frem for bilen, ligesom tilflyttere vil finde Gedser mere attraktiv"

Folketidendes netavis:
https://folketidende.dk/Lokal-nyt/-Husk-toget-i-fremtiden/artikel/473346

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Rørvig Station, 25/5 2018, 22:04 (2382 dage siden) @ Anders Madsen

Fra høringssvaret (fra den trykte avis):
"Planstrategien har fokus på at styrke Nykøbing som en stærk hovedby. Ligesom samspillet mellem bosætning,
miljø og bæredygtighed er grundlæggende elementer i strategien. På den baggrund forekomme det mærkeligt, at
kommunen ikke har målsætninger for Sydfalster som trafikalt bindeled til Nykøbing. En genoplivning af
Gedserbanen med persontrafik vil efter vores opfattelse medføre, at pendlere i større omfang vil vælge toget
frem for bilen, ligesom tilflyttere vil finde Gedser mere attraktiv"

Ja, de utallige pendlere blandt de 731 indbyggere i Gedser. (Danmarks Statistik 1/1-2018).

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Svend, 25/5 2018, 23:35 (2382 dage siden) @ William Skov

Der er også en færge og enkelte byer ved banen.

.
De er vist meget godt betjent med den bus, der kører mellem Nykøbing F og Gedser

--
Svend

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Svend, 25/5 2018, 23:43 (2382 dage siden) @ Rørvig Station

Fra høringssvaret (fra den trykte avis):
"Planstrategien har fokus på at styrke Nykøbing som en stærk hovedby. Ligesom samspillet mellem bosætning,
miljø og bæredygtighed er grundlæggende elementer i strategien. På den baggrund forekomme det mærkeligt, at
kommunen ikke har målsætninger for Sydfalster som trafikalt bindeled til Nykøbing. En genoplivning af
Gedserbanen med persontrafik vil efter vores opfattelse medføre, at pendlere i større omfang vil vælge toget
frem for bilen, ligesom tilflyttere vil finde Gedser mere attraktiv"


Ja, de utallige pendlere blandt de 731 indbyggere i Gedser. (Danmarks Statistik 1/1-2018).

.... og 283 indbyggere i Gedesby

--
Svend

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Morten Flindt Larsen, 26/5 2018, 01:00 (2382 dage siden) @ Svend
redigeret af Morten Flindt Larsen, 26/5 2018, 01:43

Fra høringssvaret (fra den trykte avis):
"Planstrategien har fokus på at styrke Nykøbing som en stærk hovedby. Ligesom samspillet mellem bosætning,
miljø og bæredygtighed er grundlæggende elementer i strategien. På den baggrund forekomme det mærkeligt, at
kommunen ikke har målsætninger for Sydfalster som trafikalt bindeled til Nykøbing. En genoplivning af
Gedserbanen med persontrafik vil efter vores opfattelse medføre, at pendlere i større omfang vil vælge toget
frem for bilen, ligesom tilflyttere vil finde Gedser mere attraktiv"


Ja, de utallige pendlere blandt de 731 indbyggere i Gedser. (Danmarks Statistik 1/1-2018).

.... og 283 indbyggere i Gedesby

.... som så, når de skal tvinges over i toget, vil få 400 meter længere til deres kollektive transportmiddel. Men det vil de sikkert sagtens kunne leve med, hvis de kan komme til at køre futtog i timetakt i stedet for bus, og vil de ikke det, kan man jo forhindre dem i fremover at købe bil, så vi kan redde klimaet.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af ulca, 26/5 2018, 14:58 (2381 dage siden) @ Anders Madsen

Det lyder da helt klart som en interessant ide, men der er dog lige et par punkter som bør overvejes:

1. Det er efterhånden nogen tid siden der blev stoppet for regelmæssig trafik på Gedserbanen, og en af årsagerne var så vidt jeg husker at sporet ikke var i den bedste stand. Her i 2018 køres der enkelte tog på strækningen, navnlig veterantog, men vil sporet kunne klare en trafik på f.eks. 1 tog i timen i hver retning det meste af dagen, navnlig når f.eks. MF/FS (privatbanernes IC2) vejer 64 tons? Eller vil det være nødvendigt med en større eller mindre ombygning/renovering, og hvad vil det i givet fald koste?

2. Hvor store udgifter vil der være til at få (re-)etableret perroner og andet udstyr på stationer og trinbrætter?

3. Togsæt såsom MF/FS eller Lint har ca. 120 - 130 siddepladser. Hvor mange af disse kan det forventes bliver besat på en tur Nyk. F. - Gedser (eller omvendt)? Her kunne man måske se på belægningen af nuværende busrute, hvor det vist er rute 740 som er tættest på den gamle strækning. For kan det retfærdiggøres at køre med et tog med f.eks. 120 siddepladser hvis kun 60 eller færre pladser er besat?

Jeg kan i øvrigt huske at både Lollandsbanen A/S og sidenhen Regionstog A/S (efter fusionen) et par gange har vist interesse i køre på Gedserbanen, men hver gang er man ikke nået længere end et forslag. Men hvis det nuværende Lokaltog har et enkelt eller to ekstra togsæt (f.eks. MF/FS), så kunne man da prøve at foreslå det igen.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af cz, Birkerød, 26/5 2018, 17:02 (2381 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

.... som så, når de skal tvinges over i toget, vil få 400 meter længere til deres kollektive transportmiddel.

Det ville så være spændende at høre, hvad man har tænkt sig at etablere af stationsfaciliteter i Gedser. Scandlines har jo overtaget og fjernet det meste af infrastrukturen, således at det ikke længere vil være muligt ad skinnevejen at komme til den eksisterende station.
Og perronen på Bevaringsforeningen Gedser Remise's område overfor det gule palæ kan vel næppe overholde de krav til en sådan - for slet ikke at tale om sporforbindelsen til den.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Ib Jensen, 26/5 2018, 17:44 (2381 dage siden) @ Anders Madsen

Hvorfor skulle man køre tog til Gedser? Der er da hverken passagerer eller gods nok til, at det kan betale sig. Endnu en underskudsforretning, som man ønsker finansieret af andre folks penge.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Anders Madsen, 26/5 2018, 19:15 (2381 dage siden) @ cz

Det ville så være spændende at høre, hvad man har tænkt sig at etablere af stationsfaciliteter i Gedser. Scandlines har jo overtaget og fjernet det meste af infrastrukturen, således at det ikke længere vil være muligt ad skinnevejen at komme til den eksisterende station.
Og perronen på Bevaringsforeningen Gedser Remise's område overfor det gule palæ kan vel næppe overholde de krav til en sådan - for slet ikke at tale om sporforbindelsen til den.

Den debat har været oppe før. Så lad mig gentage: Både Gedser Helhedsplan og i Lokalplan 141, Gedser Havn, er der reserveret et baneareal til etablering af fremtidig sporforbindelse til færgelejet i Gedser. Scandlines har tilmed stillet garanti for baneanvendelse af arealet, såfremt der i fremtiden måtte opstå et behov for en sådan forbindelse.

Her et link til kortudsnit fra Guldborgsund Kommune for Gedser Havn

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Svend, 26/5 2018, 23:22 (2381 dage siden) @ Anders Madsen


Den debat har været oppe før. Så lad mig gentage: Både Gedser Helhedsplan og i Lokalplan 141, Gedser Havn, er der reserveret et baneareal til etablering af fremtidig sporforbindelse til færgelejet i Gedser. Scandlines har tilmed stillet garanti for baneanvendelse af arealet, såfremt der i fremtiden måtte opstå et behov for en sådan forbindelse.

.
Uden politisk interesse og opbakning (og vi taler ikke om Guldborgsund Kommune) sker der ingenting.

--
Svend

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Peer Pedersen, 27/5 2018, 12:07 (2380 dage siden) @ Ib Jensen

Et godt argument for at køre på Gedserbanen kunne være at et af Europas største feriecentre ligger ud til Østersøen, med mange tusind Tyske feriegæster som ved et samarbejde imellem Scanlines, Gedserbanen og handelstanden i Nykøbing F. kunne lokkes her op.
I Rostock og omegn kører Molli bahn fra Bad Doberan til Kühlungsborn i daglig drift med damp, hele året rundt og strandene trækker turister fra central Europa, de kunne helt sikkert lokkes til at tage en tur til Danmark med færgen, køre med tog, evt.veterantog til Nykøbing F. hvor både kommunen og de handlende vil tage imod dem med Glæde.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Simon1906, Hedehusene, 27/5 2018, 12:48 (2380 dage siden) @ Svend

Rigtig nok Svend uden politisk vilje vil der intet ske. Men det kunne være interessant at se når strækningen lukker i en årrække fra Rødby til Lolland Nord om så Gedser Rostock vil få flere passagerer uden bil, der er jo mange indbyggere i vores nabolande mod syd som gerne vil måske en uge eller mere i Danmark (uden bus og bil) de var måske interesseret i stadig lyst til en færgesejlads. Men så har vi til gengæld et problem i Rostock. Man talte meget om at toget skulle køre længere ud til færgen ( den daværende s Bahn station Rostock Überseehafen ) lå også meget langt fra færgerne til at det var attraktivt for gående passagerer.

Måske man skulle undersøge inden man helt afskriver strækningen Gedser Nykøbing F.

Med venlig hilsen

Simon

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Simon1906, Hedehusene, 27/5 2018, 12:51 (2380 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Anders, du har vel ikke tilfædigvis nogle billeder af Gedser færgehavn og station som den ser ud nu.

Med venlig hilsen

Simon

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Peer Pedersen, 27/5 2018, 15:21 (2380 dage siden) @ Simon1906

Der er bus fra Rostock centrum til überseehafen hver fulde time, med lidt markedsføring i Rostock og turist reklamerne ville vi også få lidt glæde af de mange turister på Tysklands nordkyst.
Lige efter grænseåbningen i 1989 holdt jeg i Nykøbing F. med en tom ME, her fik jeg besøg af nogle lokomotivførere fra Rostock, de fik en rundtur på maskinen og lejlighed til at høre opstarten af dieselmotoren, så var det slut med samtale i maskinrummet.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af andersj, Aalborg, 27/5 2018, 15:43 (2380 dage siden) @ Peer Pedersen

Der er bus fra Rostock centrum til überseehafen hver fulde time, med lidt markedsføring i Rostock og turist reklamerne ville vi også få lidt glæde af de mange turister på Tysklands nordkyst.
Lige efter grænseåbningen i 1989 holdt jeg i Nykøbing F. med en tom ME, her fik jeg besøg af nogle lokomotivførere fra Rostock, de fik en rundtur på maskinen og lejlighed til at høre opstarten af dieselmotoren, så var det slut med samtale i maskinrummet.

Bussen fra Gedser til Nykøbing kører vil også med en rimelig frekvens. Men det kan nok tælles på en hånd hvor mange billøse tyskere der vil på en dagsrejse til Nykøbing Tot - især når alternativet er en 20 minutters S-Bahn tur til hyggelige Warnemünde.

Men nu er vi vist også kommet på et sidespor. For man genopretter selvfølgelig ikke togdriften mellem Gedser og Nykøbing for en håndfuld turister i juli og august - medmindre det er uden kontraktbetaling og som fri trafik på markedsvilkår.

--
Mvh Anders

Vil ikke opgive Gedserbanen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 27/5 2018, 18:28 (2380 dage siden) @ andersj

Ser jeg rigtigt når jeg ikke kan se nogen stationer mellem Rødby og Nykøbing F og Nykøbing F og Gedder?

Vil ikke opgive Gedserbanen

af krabsen, 27/5 2018, 18:40 (2380 dage siden) @ hummel_62

Ser jeg rigtigt når jeg ikke kan se nogen stationer mellem Rødby og Nykøbing F og Nykøbing F og Gedder?

Ja - akkurat som du ikke kan se nogle byer på strækningerne, så der er ikke megen grund til at have en station.
Eneste undtagelse skulle være Væggerløse, men det rækker ikke langt - og der ligger stationen desuden 500 meter uden for byen..

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Rørvig Station, 27/5 2018, 21:28 (2380 dage siden) @ krabsen

Ja - akkurat som du ikke kan se nogle byer på strækningerne, så der er ikke megen grund til at have en station.
Eneste undtagelse skulle være Væggerløse, men det rækker ikke langt - og der ligger stationen desuden 500 meter uden for byen..

Man kan sagtens erstatte busdriften på Sydfalster med tog. Med det resultat at småbyerne ikke længere vil blive betjent. Der er næppe penge til begge dele.

Der er masser af banestrækninger det ville give bedre mening at genoprette, fx Farum-Slangerup, Frederikssund-Skibby.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Anders Madsen, 27/5 2018, 22:12 (2380 dage siden) @ Simon1906

Hej Anders, du har vel ikke tilfædigvis nogle billeder af Gedser færgehavn og station som den ser ud nu.

Med venlig hilsen

Simon


Artikel med billeder om Gedser stations forvandling findes i banen-online nr. 134, s. 4-26:
https://issuu.com/prozprepress/docs/banen_134.2

Vil ikke opgive Gedserbanen

af William Skov ⌂, 27/5 2018, 22:21 (2380 dage siden) @ Rørvig Station

Der er masser af banestrækninger det ville give bedre mening at genoprette, fx Farum-Slangerup, Frederikssund-Skibby.

Du glemmer at sporet til Gedser er næsten intakt og derfor ikke koster meget at genoptage driften på strækningen, mens at de to strækninger du nævnte er sporet fjernet for længst og jorden er solgt så der skal eksproprieres.
Det bliver langt dyrerer end for Gedserbanen.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Frank Poulsen, 27/5 2018, 22:23 (2380 dage siden) @ William Skov

Tror du selv på at hvis der skal etableres daglig trafik på banen at ikke hele sporet kræves skiftet af trafikstyrelsen? det kunne jeg sagtens forestille mig, eller også ville hastigheden sikkert blive 40 km/t... Det er ikke realistisk til så få byer med den nuværende banes placering. Gik den ude langs østkysten, så kunne det være en form for "strandtog" måske og tiltrække nogle passagerer om sommeren. Men at anlægge ny bane ned langs østkysten regnes nok også for dumme penge, kontra så mange andre steder man kan bruge dem.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Svend, 28/5 2018, 00:24 (2380 dage siden) @ William Skov

Du glemmer at sporet til Gedser er næsten intakt og derfor ikke koster meget at genoptage driften på strækningen,

.
Det lyder interessant.... fortæl noget mere.

--
Svend

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Erling Pedersen, 28/5 2018, 07:51 (2380 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej.

En Ide er Veterantog.

Hent nu LJ YM 60, YP 71 og YS 80 Lynetten, Y-toget ud af hulen og få det sat i drift som veterantog Fra Gedser til Nykøbing Falster og retur i weekenderne.

Det er et fint togsæt og værkstedet hos LJ vil sikkert gerne hjælpe med at holde den i drift. Måske sågar er der førere derfra som med glæde vil køre det !

Reklamer med det er et togsæt bygget af Waggonfabrik Uerdingen AG, Krefeld-Uerdingen, Tyskland i 1965.

Remisen er lang nok der har ofte stået E-Maskiner derinde !

Ja togsættet skal måske skilles men det er yderst nemt at dele.

Så får vi også et flot Y-tog med centralkobling i drift igen !

Det norske togsæt er jo kørt til Græsted og der bliver det !

Hilsen Erling.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 15:38 (2379 dage siden) @ Erling Pedersen

Egentlig kan jeg ikke forstå at der er en del der er meget glade for busser, jeg for mit vedkommende gør det kun nødtvungent når jeg skal til og fra arbejde, bus til HøjeTåastrup, S-tog til Glostrup og så bus igen. (godt det er sommer så kan jeg cykle) Men jeg tænker på, prøv og se hvor mange tyske busser der er i København (ikke kun i tivolisæsonen). Desuden tror jeg ikke kun det er Nyk F at tyske turister vil besøge, jo selvfølgelig når de har lejet sommerhus i Marielyst og omegn (ikke for at forklejne Nyk F det er da en dejlig by.) Jeg syntes personligt det ville være dejligt hvis vi kunne undgå nogen af alle de busser (et nødvendigt onde).

Men som der blev skrevet tidligere af Svend så kræver det politisk velvilje, jeg ved ikke hvad lokalpolitikere fra Lolland/Falster mener om sagen. Men vi må se hvad fremtiden viser.

Med venlig hilsen

Simon

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 15:47 (2379 dage siden) @ Anders Madsen

Tak Anders fin artikel om Gedser, Jeg kunne godt lide den bemærkning om en asfaltørken. Der er mange steder jeg snart skal se her i Danmark. bl.a Gedser og så selvfølgelig en tur med færgen til Rostock (sporvogne) ja jeg ved godt det ikke er Danmark, Århus letbane samt alle de nye ting der er skudt op i Århus.

Med venlig hilsen

Simon

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Anders Madsen, 28/5 2018, 16:19 (2379 dage siden) @ Simon1906

Men som der blev skrevet tidligere af Svend så kræver det politisk velvilje, jeg ved ikke hvad lokalpolitikere fra Lolland/Falster mener om sagen. Men vi må se hvad fremtiden viser.

Med venlig hilsen

Simon

Jeg tror netop, at det er Landsforeningen Danmarks Jernbaners hensigt at påvirke den politiske velvilje - i første omgang i Guldborgsund, hvor banestrækningen ligger - gennem forskellige input til fremtidens trafikplanlægning.

Holdningen hos lokalpolitikerne i Guldborgsund Kommune er desværre nedslående. Landsforeningen har tidligere indsendt bemærkninger om Gedserbanen vedr. kommuneplan 2017-29, hvor det ikke gav anledning til holdningsændringer.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 16:56 (2379 dage siden) @ Anders Madsen

Nej det må man nok indse, men jeg vil dø ønske held og lykke med at få en veteranbanekørsel i stand med Y tog, det ville være fint for nogen af os.

Så vi nøjes med at køre på gummihjul til Gedser, tage færgen til Rostock überseehafen, igen med bus til Rostock centrum. Krydret med en S Bahn tur til Warnemûnde spise fisk ved havnen og nyde synet af krydstogtfærger og store færger. und dann bittte ein bier (PROST) und Auf Wiedersehen.

Med venlig hilsen

Simon

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Morten Flindt Larsen, 28/5 2018, 17:11 (2379 dage siden) @ Simon1906

Egentlig kan jeg ikke forstå at der er en del der er meget glade for busser,

Grunden til, at du ikke kan forstå det, er muligvis, at der slet ikke er en del, der er meget glade for busser. Folk er formentlig mere glade for, at deres skattekroner ikke bliver brugt på unødvendigt, ansvarsløst offentligt overforbrug.

jeg for mit vedkommende gør det kun nødtvungent når jeg skal til og fra arbejde, bus til HøjeTåastrup, S-tog til Glostrup og så bus igen. (godt det er sommer så kan jeg cykle) Men jeg tænker på, prøv og se hvor mange tyske busser der er i København (ikke kun i tivolisæsonen).

Ja, det er udmærket, at folk kan rejse kollektivt på en nem, komfortabel og økonomisk måde.

Desuden tror jeg ikke kun det er Nyk F at tyske turister vil besøge, jo selvfølgelig når de har lejet sommerhus i Marielyst og omegn (ikke for at forklejne Nyk F det er da en dejlig by.) Jeg syntes personligt det ville være dejligt hvis vi kunne undgå nogen af alle de busser (et nødvendigt onde).

Du er vel klar over, at hvis man vil bruge kollektiv trafik, så kan man slet ikke komme til Marielysts sommerhusområde uden at køre med bus?


Men som der blev skrevet tidligere af Svend så kræver det politisk velvilje, jeg ved ikke hvad lokalpolitikere fra Lolland/Falster mener om sagen.

Et flertal af lokalpolitikerne mener formentlig, at de er mest velvillige, hvis de undlader at bruges deres vælgeres skattekroner på unødvendigt, ansvarsløst offentligt overforbrug i nogle få sommermåneder.

Men vi må se hvad fremtiden viser.

Ja, det må I se.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Vil ikke opgive Gedserbanen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/5 2018, 17:29 (2379 dage siden) @ Rørvig Station

...skibby

Mon dog?
På den anden side bane dæmningen ligger forsat i fjorden

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Simon1906, Hedehusene, 29/5 2018, 12:46 (2378 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten, jo jeg er klar over at man skal med bus hvis man skal ud til sommerhusområderne i Marielyst, gælder foriøvrigt næsten alle sommerhusområder i Danmark. I min familie har vi en bil til rådighed den bruger min kone når hun skal på arbejde, så jeg er afhængig af der er et godt fungerende kollektivt trafiksystem i landet. Jeg betaler med glæde over min skal til, den for iøvrigt betaler jeg også til vejtrafikken/lufttrafikken og trafikhavnene i landet (det generer mig ikke). I det store og hele er jeg tilfreds med vores offentlige trafik, Jeg bruger da også tog når jeg skal ind til København, både metro og S-tog, samt en dags ture til Sverige (altid med tog)

Hvis jeg skal til Jylland og Fyn alene, så er det også med kollektiv trafik, og glæder mig til at komme til Århus (når letbanen kører til Odder/Grenå)

Men tak for dine altid gode indlæg her i forumet.

Med venlig hilsen

Simon

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Rørvig Station, 30/5 2018, 18:09 (2377 dage siden) @ hummel_62

...skibby
Mon dog?
På den anden side bane dæmningen ligger forsat i fjorden

Ja, og man hører jævnligt brok om kapacitet på vejforbindelsen der, så det ville da være oplagt at lægge skinner igen. At banen var urentabel for 100 år siden betyder ikke at den vil være irrelevant i dag, hvor Købehavns opland har spredt sig helt derop.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 30/5 2018, 18:13 (2377 dage siden) @ Rørvig Station

Jo men nu bygges der jo en ny bro, med tilhørenďmotortrafikvej. Som godt nok ikke har forbindelse med noget.

Nok er vi mange i hornsherred,, men til en jernbane, der er vi nok ikke mange nok.

Bor 4 km syd for Skibby

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Rørvig Station, 31/5 2018, 00:35 (2377 dage siden) @ hummel_62

Jo men nu bygges der jo en ny bro, med tilhørenďmotortrafikvej. Som godt nok ikke har forbindelse med noget.

Nok er vi mange i hornsherred,, men til en jernbane, der er vi nok ikke mange nok.

Bor 4 km syd for Skibby

Nu var det så også mest Jægerspris og det nordlige Hornsherred jeg havde i tankerne kunne få gavn af en genoprettelse. Men selv Skibbys indbyggertal er da større end det samlede indbyggertal for småbyerne på Sydfalster. Derfor mener jeg stadig at det er en bedre kandidat til jernbanegenoprettelse. Men det kommer nok ingen af stederne.

Vil ikke opgive Gedserbanen

af Morten Flindt Larsen, 31/5 2018, 04:05 (2377 dage siden) @ Rørvig Station

Jo men nu bygges der jo en ny bro, med tilhørenďmotortrafikvej. Som godt nok ikke har forbindelse med noget.

Nok er vi mange i hornsherred,, men til en jernbane, der er vi nok ikke mange nok.

Bor 4 km syd for Skibby


Nu var det så også mest Jægerspris og det nordlige Hornsherred jeg havde i tankerne kunne få gavn af en genoprettelse.

Hvordan vil Jægerspris og det nordlige Hornsherred kunne få gavn af en genoprettet bane mod syd til Hvalsø? Hornsherredbanens absolut nordligste punkt ved det gamle brofæste lå 3,5 km syd for Jægerspris, som banen aldrig havde nogen som helst betydning for, mens den eksisterede. Og skal man pendle fra Jægerspris og nord herfor til Frederikssund og ind mod København, så er bussen direkte til Frederikssund station langt mere gavnlig (hurtig) end en kombineret bus+tog-forbindelse via en genoprettet Femhøj station vil være. Men folk kan da selvfølgelig bare tage bilen i stedet, så de slipper for omvejen. For Frederikssunds indbyggere vil en genetablering af byens Midtbane-station desuden være en kraftig forringelse i forhold til den nuværende, centralt beliggende station, så frederikssundborgerne bliver nok også mopsede.

Venlig hilsen
M:-)rten

Indsend billeder
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak