Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet (Trafikpolitik)
Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:
"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk"Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.
Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.
Nej og det er heller ikke planen!Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)
Egentlig ret underligt, at man ikke immuniserer til Aarhus (og DSBs nye værksted i Brabrand) som det første. Særligt når det nu er i fjerntrafikken man taber passagerer, og kæmper mod billige fjernbusser. Særligt når nu man ikke immuniserer helt til Kalundborg eller Nykøbing Falster. Det bliver sådan noget "halve løsninger"-agtigt....
Lasse
Mon ikke forklaringen er, at Roskilde-Holbæk og Ringsted-Næstved måske allerede er forberedt for immunisering, og det er de øvrige strækninger ikke?
Kunne man egentligt tænke sig - som alternativ til "Plan B", at man elektrificerer og indfører ETCS samtidigt? Det skulle så være forberedt og udføres i etaper. Det vil selvfølgelig kræver togskift mellem etaperne, og sikkert også nogle lange sporspærringer, men det undgår man nok ikke alligevel. Til gengæld undgår man både at indbygge ETCS i IC3 og immunisere de gamle signalanlæg.