Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet (Trafikpolitik)
Hvilket jo egentlig er en sjov proces. For ved at lave små del-beslutninger løbende, sikrer man sig, at der ikke bliver taget den store beslutning, om man egentlig skal stoppe hele projektet nu, hvor man kun har brugt 10 af de 20 mia man har frem til 2023. Der er jo jvf Finanslovens bilag ikke afsat penge til Signalprogrammet fra 2023 og til den nuværende planlagte afslutning i 2030. Hvor mange mia der skal bruges i dén periode (hvor BDK så vil udrulle hurtigere end nu) er uvist, men I år bruger man over 2 mia kroner på "drift af programmet". Pengene kan dog kun komme fra andre infrastrukturprojekter (motorveje eller Togfond), for kanibaliseringen af Banedanmarks fornyelsesprojekter og vedligeholdelsesbudget, som sker i øjeblikket, er uholdbar.
Det kan være praktiske hensyn som har gjort at finansloven ikke er blevet opdateret med et ændringsforslag. Forslaget til finanslov er lavet godt stykke tid før fremsættelsen i august og den politiske beslutning er i november. Derudover der er frigjort midler inden for signalprogrammet budget, som nu er blevet en reserve. Og der er også en central reserve. Og BDK må ikke bruge midler fra de andre konti uden politik opbakning. Men et bud at det næste forslag til finanslov er blevet tilpasset virkeligheden.
BDK forsøger her at undgå den store "Oktober 2018" beslutning, hvor flere politikere lægger op til en lukning af Signalprogrammet (ERTMS på Early Deployment, København - Ringsted og Thybanen) og så et genudbud i 2027, når andre lande er kommet foran i udviklingen. Simpelthen fordi Danmark ikke har råd til at kaste penge på Banedanmarks ERTMS bålet.
Det er svært at lukke på nuværende tidspunkt. For det vil kræve en dyr ophævelse af kontakter....