Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hyldevare findes ikke!

af Simon1906, Hedehusene, 8/5 2018, 10:28 (2483 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis vi skal have el togsæt, så må vi vel have en udgave som f.eks den Norske der kan køre i snevejr. Selvom vi har været (delvis) forskånet for strækninger der er begravet i sne, så har vi da indimellem meget sne der ligger på både skinner og veje og måske kan beskadige undervognene lidt. Hermed har jeg ikke talt for eller imod togsæt eller lok og vogne.

Med venlig hilsen

Simon

Hyldevare findes ikke!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/5 2018, 16:00 (2483 dage siden) @ Jens Hansen

uden iøvrigt at forsøge at blande mig i Stadlers (ganske fine) artikel, så vil jeg da antage, at det der skal ændres på en FLIRT eller en KISS er det samme, som der skal ændres på Bombardiers TWINDEXX Express, TWINDEXX Vario, TALENT3 og ZEFIRO for at de kan køre i Danmark: En magnet til udkobling af hovedafbryderen ved passage af neutralsektioner, en lidt bredere strømaftager og en dansk STM på ETCS anlægget. Om det falder indenfor begrebet standardtog, kan man jo altid diskutere, men i udgangspunktet kan alle tog, der kan køre i Schweiz, Østrig og Tyskland bringes til at køre i Danmark med ovennævnte modifikationer.

Så mon ikke der i virkeligheden skal læses noget mere mellem linierne her...

Lasse

Hyldevare findes ikke!

af kme, 8/5 2018, 16:07 (2483 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

: En magnet til udkobling af hovedafbryderen ved passage af neutralsektioner, en lidt bredere strømaftager og en dansk STM på ETCS anlægget. Om det falder indenfor begrebet standardtog, kan man jo altid diskutere, men i udgangspunktet kan alle tog, der kan køre i Schweiz, Østrig og Tyskland bringes til at køre i Danmark med ovennævnte modifikationer.

Det ville nok også hjælpe hvis de kan køre på 25 kV :-)

Hyldevare findes ikke!

af Peter Christensen, 8/5 2018, 16:33 (2483 dage siden) @ kme

Det ville nok også hjælpe hvis de kan køre på 25 kV :-)

Bedøvende ligegyldigt.
Det er ikke længere et problem.
Bunker af lokomotiver er konstrueret til begge dele i udgangspunkt; det er kun hvad du vælger ved kontraktunderskrift.
Der er jo ingen grund til at ønske både 15kV og 25kV hvis toget bliver i Tyskland i hele sin levetid.

Og hvis du endelig vil henover en grænse, så er det ikke traktionsudrustningen, som er en kæmpe hovedpine længere; det bliver alt sikkerhedsudstyret (ATC, Indusi og hvad har vi).
Tidligere var det noget af en teknisk prøvelse at krydse landegrænser for traktionsudstyret. Det blev noget nemmere da frekvensomformerne kom til.
Ja, jo flere spændinger du vil kører under, jo mere kompliceret og dermed dyrer bliver dit lokomotiv, så pas på hvad du beder om ved underskrift.
Men problem? Nej - ikke af traktionteknisk art.

Iøvrigt helt enig i at Stadler har fat i noget af det rigtige omkring tilpasning.
Jeg er også ret sikker på at "andre" har forsøgt at forklare DSB dette - uden at de nødvendigvis har hørt særligt godt efter.
Derfor er det dejligt forfriskende at se andre fabrikanter have dette syn.

Hyldevare findes ikke!

af kme, 8/5 2018, 16:47 (2483 dage siden) @ Peter Christensen

Det ville nok også hjælpe hvis de kan køre på 25 kV :-)

Bedøvende ligegyldigt.
Det er ikke længere et problem.
Bunker af lokomotiver er konstrueret til begge dele i udgangspunkt; det er kun hvad du vælger ved kontraktunderskrift.

Korrekt, men så er det bare ikke længere et germansk standardtog, men et europæisk tilpasset produkt.

Det er jo heller ikke noget problem at få finsk, spansk eller russisk bredspor. Det er bare heller ikke et standardtog mere.

Hele historien handler om den forbandede hyldevarer som ingen andre end Christiansborg tror findes. Kommende danske togsæt får meget lidt til fælles med tyske, østrigske, schweiziske, norske eller svenske tog med sammen modelnummer på de dele der er kritiske for Danmark.

Hyldevare findes ikke!

af Niels Munch, 8/5 2018, 17:34 (2483 dage siden) @ kme

Hele historien handler om den forbandede hyldevarer som ingen andre end Christiansborg tror findes. Kommende danske togsæt får meget lidt til fælles med tyske, østrigske, schweiziske, norske eller svenske tog med sammen modelnummer på de dele der er kritiske for Danmark.


Tror du ikke, at det er i togfabrikkernes (økonomiske/konkurrencemæssige) interesse at kunne tilbyde standardtog/platforme til sine kunder, hvor mindst muligt er customized - i henseende til især strømsystem og sporvidde?

Dybest set er det selve definitionen på "hyldevare", du diskuterer.

Hyldevare findes ikke!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/5 2018, 17:45 (2483 dage siden) @ kme


Hele historien handler om den forbandede hyldevarer som ingen andre end Christiansborg tror findes. Kommende danske togsæt får meget lidt til fælles med tyske, østrigske, schweiziske, norske eller svenske tog med sammen modelnummer på de dele der er kritiske for Danmark.

Så prøver jeg at forklare det på anden vis: Det er muligt at få tog der kører i Tyskland, Schweiz og Østrig til Danmark under det, som man politisk betegner som "hyldevarer", hvilket dækker over de specifikke danske sikkerheds tilpasninger så toget Kan fungere i Danmark. Det svarer til en genanvendelsesgrad på 95-98 % målt på både økonomi og komponentniveau. Og nej 25 kV er vitterligt ikke et problem - væsentligste forskel er at energitabet i toget bliver mindre, og dermed lavere energiforbrug...

Det der er uvist er så forskellen på "hyldevarer", "standardtog" og "produktplatforme" samt hvad DSBs ændrede strategi fra "vi køber et tog, som andre har købt før os" til "vi køber et produkt fra en etableret produktplatform" egentlig dækker over. Det vil tiden vise.

Forventeligt ønsker DSB at åbne for tog fra andre lande end de tre ovennævnte også, hvilket bringer genanvendelsesgraden ned, men principielt konkurrencen op, men så er "hyldevarer" måske et forkert begreb.

Hyldevare findes ikke!

af Jens Hansen, 8/5 2018, 20:08 (2483 dage siden) @ kme

Der er vist en hel del historier i den artikel, tyder måske på at Ingeniøren har mere klar.

En pointe som kommer frem, at DSB vil have samme tog, til at klare det hele! Tager jeg fejl, eller er Stadler undrende overfor dette?

Jens

Hyldevare findes ikke!

af Peter Christensen, 8/5 2018, 21:09 (2483 dage siden) @ Jens Hansen

Der er vist en hel del historier i den artikel, tyder måske på at Ingeniøren har mere klar.

En pointe som kommer frem, at DSB vil have samme tog, til at klare det hele! Tager jeg fejl, eller er Stadler undrende overfor dette?

Hvis du havde gansket dig gennem 139 siders sludder om fremtidens tog fra DSB (udgivet juni 2017), så ville hverden du eller andre være overraskede over DSBs holdning.
Trods ævlet, så stod det helt klart at DSB ønsker "one size, fits all".
Intet er ændret siden.

Hyldevare findes ikke!

af kme, 8/5 2018, 21:29 (2483 dage siden) @ Peter Christensen

Trods ævlet, så stod det helt klart at DSB ønsker "one size, fits all".

Ja, men hvad dækker "all" over? DSB har mistet lokalbanerne til Arriva, Nordkyske, Lokaltog, de står til at miste S-tog og så er der kun regionaltog og IC tilbage (lyn er jo en vittighed). Og så er der næppe brug for mere end en togtype med to forskellige apteringer?

Hyldevare findes ikke!

af andersj, Aalborg, 8/5 2018, 21:44 (2483 dage siden) @ kme

Trods ævlet, så stod det helt klart at DSB ønsker "one size, fits all".

Ja, men hvad dækker "all" over? DSB har mistet lokalbanerne til Arriva, Nordkyske, Lokaltog, de står til at miste S-tog og så er der kun regionaltog og IC tilbage (lyn er jo en vittighed). Og så er der næppe brug for mere end en togtype med to forskellige apteringer?

DSB vil have en togtype med en aptering, ellers opnår man ikke de besparelser der er ved at både fjern- og regionaltog kan dele driftsreserver.

--
Mvh Anders

Hyldevare findes ikke!

af andersj, Aalborg, 8/5 2018, 21:39 (2483 dage siden) @ Peter Christensen

Der er vist en hel del historier i den artikel, tyder måske på at Ingeniøren har mere klar.

En pointe som kommer frem, at DSB vil have samme tog, til at klare det hele! Tager jeg fejl, eller er Stadler undrende overfor dette?

Hvis du havde gansket dig gennem 139 siders sludder om fremtidens tog fra DSB (udgivet juni 2017), så ville hverden du eller andre være overraskede over DSBs holdning.
Trods ævlet, så stod det helt klart at DSB ønsker "one size, fits all".
Intet er ændret siden.

Jeg tror det Stadler og de andre togproducenter "bekymrer" sig om er hvad "all" i "fits all" dækker over. I dagens artikel virker det til at Stadler "advarer" mod at hvis togene skal kunne køre 200 km/t under Storebælt, så er det forbundet med store omkostninger i form af at alle togene skal være tryktætte. Det har så også den side"gevinst" at dørene skal være smalle eller brede og langsomme enkeltdøre, hvilket gør at passagerudveksling bliver langsommere eller at der skal være flere døre pr. tog, hvilket igen betyder færre pladser og øgede omkostninger.

Man skal holde tungen lige i munden, for selv den mindste ændring i specifikationerne kan have stor betydning. Det ved DSB nok godt, men politikerne ved det nok ikke. Det samme gælder definitionen af en hyldevare. Nogle vil nok mene at en VW Golf er en hyldevare, mens nogle vil mene at det ikke er en hyldevare fordi man kan træffe en række valg som eksempelvis motorstørrelse og gearboks.
Det er vigtigt at både tilbudsgiverne, DSB og politikerne har den samme fortolkning af begrebet.

--
Mvh Anders

Hyldevare findes ikke!

af Peter Christensen, 9/5 2018, 04:05 (2483 dage siden) @ andersj

Man skal holde tungen lige i munden, for selv den mindste ændring i specifikationerne kan have stor betydning. Det ved DSB nok godt, men politikerne ved det nok ikke.

Jeg er sært bange for at du overvurderer DSB, men lad nu det ligge.
Hele humlen gemmer sig i TSI kravene, som altså sætter en række regler. Der skal man passe lidt på for det er dér fælderne gemmer sig.....
Dengang IC3 blev strikket sammen var der ikke noget TSI krav - der var næppe tænkt en eneste tanke i den retning endnu.
Det gør en ret stor forskel i forhold til tidligere at TSI kravene er kommet til.
Bedst af alt, så er TSI kravene dynamiske, så hvad der var godt i 2004 er ikke nødvendigvis godt idag (omend sagerne ikke skal skrottes af den grund eller gennemgå en dyr opdatering).
Medmindre du vil lave "noget tåbeligt" som kræver en ny godkendlese.....så klapper hele fælden.
"Noget tåbeligt" kunne være at ombygge de nuværende DD-vogne til 200 km/t.....det ville blive et herligt ombygningprojekt med mange konsulenttimer, men meget mageret resultat.

Hyldevare findes ikke!

af andersj, Aalborg, 9/5 2018, 22:57 (2482 dage siden) @ Peter Christensen

Man skal holde tungen lige i munden, for selv den mindste ændring i specifikationerne kan have stor betydning. Det ved DSB nok godt, men politikerne ved det nok ikke.

Jeg er sært bange for at du overvurderer DSB, men lad nu det ligge.

De har trods alt hentet en tysker ind som Direktør for Strategi og Togmateriel der har 12 års erfaring som ekspert i jernbanemateriel hos McKinsey bag sig.
Det virker dog også til at man har meget dialog med producenterne, både i forbindelse med lokomotivkøbet og i forbindelse med Fremtidens Tog, for det er jo nok dem der kender TSI kravene og hvad der er muligt bedst. Så er spørgsmålet bare om de lytter til producenterne.

--
Mvh Anders

Hyldevare findes ikke!

af Peter Christensen, 10/5 2018, 06:57 (2482 dage siden) @ andersj

De har trods alt hentet en tysker ind som Direktør for Strategi og Togmateriel der har 12 års erfaring som ekspert i jernbanemateriel hos McKinsey bag sig.
Det virker dog også til at man har meget dialog med producenterne, både i forbindelse med lokomotivkøbet og i forbindelse med Fremtidens Tog, for det er jo nok dem der kender TSI kravene og hvad der er muligt bedst. Så er spørgsmålet bare om de lytter til producenterne.

McKinsey giver jeg ikke meget for - det er mest process, de folk går op i. Reelt faglig viden overlades til andre længere nede i systemet.
Nationaliteten på folk giver jeg heller ikke meget for. Jeg har det lidt som gamle Deng som var "ligeglad om katten er hvid eller sort; bare den fanger mus".
Og ja, producenterne kender da udmærket TSI kravene. Men hvordan bruges den viden?
I et forsøg på at stoppe DSBs tåbeligheder?
Eller til profitmaksimering i egen forretning?
Ergo, DSB er simpelthen nød til at have en ret god viden om de krav, for ellers kan producenterne snyde DSB og det plejer at blive dyrt (på den ene eller anden led).
Du kan også anskue det således at en producent, som forsøger at tale DSB fra tåbeligheder kan blive anset som besværlig og får derfor få point på nogle af de bløde værdier i evalueringsmodellen. Dermed får den producent ikke en ordre.
En anden producent siger bare ja til det hele, men senere, når ordren er i hus, begynder særhederne at pible frem. DSB fatter intet, for "de var jo så flinke og samarbejdsvillige i tilbudsprocesen". Ja, for i modsætning til DSB så havde producentens folk prøvet det før og de "læste" så DSB rigtigt (læs: fandt alle de svage punkter og udnyttede dem til egen fordel).
Hvad DSB gør ved fremtidige udbud?
Jeg ved det ikke, men jeg gør mig ingen illusioner.

Hyldevare findes ikke!

af Jens Hansen, 9/5 2018, 06:53 (2483 dage siden) @ Peter Christensen

Fortsår jeg dig ret, at DSB vil købe et "gennemsnitstog" som kan bruges til det hele?

Dvs. Et fjerntog som ikke er et rigtigt fjerntog og et regionaltog som ikke er et rigtigt tog!

På mange måder ødelæggende for jernbanen. Den regionale rejsende har et basalt behov for transport, de skal ikke have fjerntogsstandard. Dermed et billigere prodult. Derimod skal fjerntogsrejsende have ekstra, for at rejse langt, og betale mere. Og det må så blive et dyrere tog.

Hvordan er DSB sluppet afsted med denne løsning?

Hyldevare findes ikke!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/5 2018, 08:07 (2483 dage siden) @ Jens Hansen

Fortsår jeg dig ret, at DSB vil købe et "gennemsnitstog" som kan bruges til det hele?

Dvs. Et fjerntog som ikke er et rigtigt fjerntog og et regionaltog som ikke er et rigtigt tog!

På mange måder ødelæggende for jernbanen. Den regionale rejsende har et basalt behov for transport, de skal ikke have fjerntogsstandard. Dermed et billigere prodult. Derimod skal fjerntogsrejsende have ekstra, for at rejse langt, og betale mere. Og det må så blive et dyrere tog.

Hvordan er DSB sluppet afsted med denne løsning?

DSB er allerede sluppet afsted med denne løsning.

Som fjerntog til Esbjerg og Sønderborg benyttes i dag stort set kun IR4 tog. IR4 togenes komfortniveau ligger under hvad man kan forvente som fjerntogsstandard, hvor IC3 og IC4 nok er de eneste tog der opfylder dette kriterie.

Sæderne i IR4 er dårlige, der mangler plads hvis man skal arbejde undervejs og sædeafstanden er væsentlig under afstanden ved IC3. DSB betegner iflg. interne kilder disse afgange som 'Interregionaltog', mens man markedsfører sit produkt som 'Intercitytog' overfor sine betalende kunder.

DSB ser tilsyneladende ud til at slippe godt af sted med det, for enten har kunder efterhånden opgivet DSB og de vælger så at leve med selskabets efterhånden mange særheder, eller også stemmer de med fødderne og vælger privatbilen i stedet for toget.

Hyldevare findes ikke!

af Stig Bang-Mortensen, 8/5 2018, 19:27 (2483 dage siden) @ Jens Hansen

Hyldevarer er et begreb der opstod, da DSB begyndte at vedligeholde My i 1950'erne.

Pludselig var man i en situation hvor centralværkstederne ikke selv kunne fremstille alt, men måtte have fremmede dele på hylderne. Der har egentlig været hyldevarer siden indførelse af elektrisk belysning har.

Det begreb er så blevet overført på hele køretøjskoncepter. Det er noget sludder, intet køretøj er hyldevare, men køretøjerne er sammensat af forskellige hyldevarer.

Alle togfabrikker bygger i princippet bare tog med hyldevarer fra flere tusind underleverandører og underleverandørers underleverandører.

Avatar

Tsk tsk

af mss ⌂, 9/5 2018, 22:09 (2482 dage siden) @ Jens Hansen

Hyldevare er ikke hyldevare.
De har vel spurgt Stadler-manden om det var som at købe en liter mælk eller en bil og så har han selvfølgelig svaret nej for sådan er det ikke i togverdenen.
Hyldevare i togverdenen er et gennemprøvet produkt som kun kræver mindre modifikationer alt efter hvem der skal bruge det.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Tsk tsk

af Peter Christensen, 10/5 2018, 07:09 (2482 dage siden) @ mss

Nja, hvis hyldevare er så svært at håndtere, så lad os sige "bemalingsvariant".
Dette dækker at indretning ikke ændres meget, men du får lov at sætte ændre sæder ind hvis producenten har nogle andre (ofte findes en 3-4 stykker at vælge imellem gående fra "meget skrabet" til "lædersofa").
Farver indvendig og udvendig kan køber også lege med.
Teknisk holdes ændringerne på et absolut minimum (kørestrøm, pantograf, hovedafbryder og sikkerhedssystem).
Og det er så det.
Men det er jo ikke særligt spændende og berettiger ikke en specielt stor organisation. Så det sker nok ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak