Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)

af Simon1906, Hedehusene, 5/5 2018, 11:05 (2400 dage siden)

Der er en ting der undrer mig, når man laver en lufthavnsbane, hvorfor laver man så ikke en trekants forbindelse, så man kan køre direkte til Hjørring/Frederikshavn (Skagen) Uden at skulle ind til Aalborg først? Eller har jeg misforstået noget?

Med venlig hilsen

Simon

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af Jens N, Fredericia, 5/5 2018, 11:52 (2400 dage siden) @ Simon1906

Der er en ting der undrer mig, når man laver en lufthavnsbane, hvorfor laver man så ikke en trekants forbindelse, så man kan køre direkte til Hjørring/Frederikshavn (Skagen) Uden at skulle ind til Aalborg først?


Det er fordi at sådan har Banedanmark aldrig gjort, og fordelen kan nok ikke vises i et regneark... (ironi kan forekomme).

Men kig til Sverige. Har er triangelspor ved forgreninger helt normalt mange steder. Det giver fleksibilitet.

Mvh. Jens

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af AndreasM, 5/5 2018, 13:28 (2400 dage siden) @ Jens N

Men kig til Sverige. Har er triangelspor ved forgreninger helt normalt mange steder. Det giver fleksibilitet.

Men nu er det heller ikke mange steder i DK at kortet ser ud som det gør her f.eks.:
Malmö driftledningsområde
Med den mængde forbindelser de holder i live på kryds og tværs, så giver trekanterne også god mening.

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af Jens N, Fredericia, 5/5 2018, 14:40 (2400 dage siden) @ AndreasM

Men kig til Sverige. Har er triangelspor ved forgreninger helt normalt mange steder. Det giver fleksibilitet.


Men nu er det heller ikke mange steder i DK at kortet ser ud som det gør her f.eks.:
Malmö driftledningsområde
Med den mængde forbindelser de holder i live på kryds og tværs, så giver trekanterne også god mening.


I DK kunne man starte med Århus, Ringsted og Næstved. Det ville give tidsbesparelse for godstrafikken og omledningsmulighed for landsdelstrafikken for en beskeden investering, selvom stort set alle Banedanmark projekter er delelige med mindst 10.000.000,- DKK.

Mvh. Jens

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af kme, 5/5 2018, 15:23 (2400 dage siden) @ Jens N

... selvom stort set alle Banedanmark projekter er delelige med mindst 10.000.000,- DKK.

Det hedder administrationsgebyr for sagsoprettelse.

(sarkasmen var vel klar?)

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af Fysikeren, 5/5 2018, 12:50 (2400 dage siden) @ Simon1906

Der er en ting der undrer mig, når man laver en lufthavnsbane, hvorfor laver man så ikke en trekants forbindelse, så man kan køre direkte til Hjørring/Frederikshavn (Skagen) Uden at skulle ind til Aalborg først? Eller har jeg misforstået noget?


Man undersøgte faktisk forskellige løsninger. Blandt andet en forlægning via lufthavnen. Konklusionen ved en forlægning var, at rejsetiden fra nord til Aalborg ville øges så meget, at det ville give genere flere end det ville gavne.

At køre tog via et triangelspor er næppe en god idé. Togene ville ikke være attraktive for dem der skal til Aalborg. Og enten skulle tog til lufthavnen være ekstratog i forhold til i dag, hvilket banens kapacitet næppe kan klare, eller også skulle der køre færre tog til Aalborg, hvilket mange nok vil have et problem med. At køre via Aalborg Lufthavn til Aalborg vil forlænge køretiden for meget.

Personligt tror jeg ikke den bane er supergod prioritering. Den vil også give mange tog over Limfjorden, hvilket påvirker regulariteten. Og så kan man ikke finde ud af om det skal være lokaltog eller lyntog der kører derud. Personligt tror jeg regionaltog til Aarhus er bedst, med god lokal dækning.

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af andersj, Aalborg, 5/5 2018, 14:29 (2400 dage siden) @ Fysikeren


Personligt tror jeg ikke den bane er supergod prioritering. Den vil også give mange tog over Limfjorden, hvilket påvirker regulariteten. Og så kan man ikke finde ud af om det skal være lokaltog eller lyntog der kører derud. Personligt tror jeg regionaltog til Aarhus er bedst, med god lokal dækning.

Indtil K15 kørte der 8 tog i timen over Limfjorden i myldretiden da IC 1xx systemet og nærbanen startede og sluttede i Lindholm. Det svarer til de to tog i timen man i fremtiden vil køre til Aalborg Lufthavn.

Jeg er enig i at hvis man skal have en pålidelig drift til Aalborg Lufthavn så skal det være med regionaltog fra Aarhus eller Hobro (som ministeriet foreslår). Forsinkelser på fjerntog vil gøre at man som passager ikke kan regne med at benytte toget til lufthavnen, da det ofte vil være forsinket eller delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn. Stort set alle lufthavne i Tyskland med jernbaneforbindelse betjenes enten udelukkende af regional- eller S-tog eller med en kombination af fjern- og lokaltog.

Ministeriet foreslår at man kører to nærbanetog i timen fra Aalborg Lufthavn til Hobro med stop på alle stationer. Togene til Skagen og Hirtshals skal derfor udgå fra Aalborg. Det giver også bedst mening for der er meget få der har behov for at rejse fra en station nord for Lindholm til en station mellem Aalborg og Hobro. Det er fint nok at regionen har en vision om at kunne køre direkte fra Skagen/Hirtshals til Skørping/Hobro, men når banen til Aalborg Lufthavn åbner så giver ministeriets forslag meget bedre mening. Fjerntog til Aalborg Lufthavn er en svaghed og ikke en styrke.

--
Mvh Anders

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af Rørvig Station, 5/5 2018, 14:42 (2400 dage siden) @ andersj

Det svarer til de to tog i timen man i fremtiden vil køre til Aalborg Lufthavn.

Har man overvejet hvor passagererne skal komme fra? Der vil være omkring et tog per fly. Men folk i Nordjylland er ikke så tilbøjelige til at tage med offentlig transport som i fx København, og mulighederne for at transportere sig hen til lufthavnstoget er ikke så gode som i København.

Avatar

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/5 2018, 16:02 (2400 dage siden) @ andersj

Jeg er enig i at hvis man skal have en pålidelig drift til Aalborg Lufthavn så skal det være med regionaltog fra Aarhus eller Hobro (som ministeriet foreslår). Forsinkelser på fjerntog vil gøre at man som passager ikke kan regne med at benytte toget til lufthavnen, da det ofte vil være forsinket eller delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn. Stort set alle lufthavne i Tyskland med jernbaneforbindelse betjenes enten udelukkende af regional- eller S-tog eller med en kombination af fjern- og lokaltog.

Ministeriet foreslår at man kører to nærbanetog i timen fra Aalborg Lufthavn til Hobro med stop på alle stationer. Togene til Skagen og Hirtshals skal derfor udgå fra Aalborg. Det giver også bedst mening for der er meget få der har behov for at rejse fra en station nord for Lindholm til en station mellem Aalborg og Hobro. Det er fint nok at regionen har en vision om at kunne køre direkte fra Skagen/Hirtshals til Skørping/Hobro, men når banen til Aalborg Lufthavn åbner så giver ministeriets forslag meget bedre mening. Fjerntog til Aalborg Lufthavn er en svaghed og ikke en styrke.


I bemærkningerne til anlægsloven står

“En jernbane fra Lindholm Station til Aalborg Lufthavn (...) vil (...) skabe en ny sammenhæng mellem landsdelstrafikken og Aalborg Lufthavn.”

Det kan man jo - alt efter temperament - læse som om, lufthavnen skal betjenes af Intercitytog, Lyntog (eller Superlyntog for den sags skyld).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af andersj, Aalborg, 5/5 2018, 19:14 (2400 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er enig i at hvis man skal have en pålidelig drift til Aalborg Lufthavn så skal det være med regionaltog fra Aarhus eller Hobro (som ministeriet foreslår). Forsinkelser på fjerntog vil gøre at man som passager ikke kan regne med at benytte toget til lufthavnen, da det ofte vil være forsinket eller delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn. Stort set alle lufthavne i Tyskland med jernbaneforbindelse betjenes enten udelukkende af regional- eller S-tog eller med en kombination af fjern- og lokaltog.

Ministeriet foreslår at man kører to nærbanetog i timen fra Aalborg Lufthavn til Hobro med stop på alle stationer. Togene til Skagen og Hirtshals skal derfor udgå fra Aalborg. Det giver også bedst mening for der er meget få der har behov for at rejse fra en station nord for Lindholm til en station mellem Aalborg og Hobro. Det er fint nok at regionen har en vision om at kunne køre direkte fra Skagen/Hirtshals til Skørping/Hobro, men når banen til Aalborg Lufthavn åbner så giver ministeriets forslag meget bedre mening. Fjerntog til Aalborg Lufthavn er en svaghed og ikke en styrke.

I bemærkningerne til anlægsloven står

“En jernbane fra Lindholm Station til Aalborg Lufthavn (...) vil (...) skabe en ny sammenhæng mellem landsdelstrafikken og Aalborg Lufthavn.”

Det kan man jo - alt efter temperament - læse som om, lufthavnen skal betjenes af Intercitytog, Lyntog (eller Superlyntog for den sags skyld).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Et af formålene med banen er/var at flytte klargøringsanlægget i Lindholm væk fra naboerne der klagede over at der fra tidlig morgen til sen aften næsten konstant holdte en IC3 i tomgang. Klargøringsanlægget har dog ikke været brugt planmæssigt siden december 2015 hvor IC 1xx togene blev afkortet til Aalborg fordi de tog der hver anden time fortsatte til hhv. Flensburg og Hamburg skulle forsynes i Aalborg, hvilket ikke er muligt i Lindholm. IC togene stoppede dog allerede i december 2016 med at køre direkte til hhv. Flensburg og Hamburg pga. grænsekontrol, men togsystemet blev ikke lagt tilbage til Lindholm igen selvom de fleste tog ikke bliver forsynet i Aalborg længere.

Det ville også være svært for Banedanmark at forsvare et klargøringsanlæg i Aalborg Lufthavn hvis ikke ovenstående formulering var at finde i anlægsloven. Jeg vil dog men at det ville være bedre at skabe en sammenhæng mellem regionaltrafikken og Aalborg Lufthavn. Det er nok naivt at man kan lokke mange kunder fra eksempelvis Aarhus med tog til Aalborg Lufthavn, når der er et væsentligt større og billigere rutenetværk fra Aarhus og Billund lufthavne.

--
Mvh Anders

Avatar

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/12 2018, 13:24 (2179 dage siden) @ andersj

Jeg er enig i at hvis man skal have en pålidelig drift til Aalborg Lufthavn så skal det være med regionaltog fra Aarhus eller Hobro (som ministeriet foreslår). Forsinkelser på fjerntog vil gøre at man som passager ikke kan regne med at benytte toget til lufthavnen, da det ofte vil være forsinket eller delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn. Stort set alle lufthavne i Tyskland med jernbaneforbindelse betjenes enten udelukkende af regional- eller S-tog eller med en kombination af fjern- og lokaltog.

Ministeriet foreslår at man kører to nærbanetog i timen fra Aalborg Lufthavn til Hobro med stop på alle stationer. Togene til Skagen og Hirtshals skal derfor udgå fra Aalborg. Det giver også bedst mening for der er meget få der har behov for at rejse fra en station nord for Lindholm til en station mellem Aalborg og Hobro. Det er fint nok at regionen har en vision om at kunne køre direkte fra Skagen/Hirtshals til Skørping/Hobro, men når banen til Aalborg Lufthavn åbner så giver ministeriets forslag meget bedre mening. Fjerntog til Aalborg Lufthavn er en svaghed og ikke en styrke.

I bemærkningerne til anlægsloven står

“En jernbane fra Lindholm Station til Aalborg Lufthavn (...) vil (...) skabe en ny sammenhæng mellem landsdelstrafikken og Aalborg Lufthavn.”

Det kan man jo - alt efter temperament - læse som om, lufthavnen skal betjenes af Intercitytog, Lyntog (eller Superlyntog for den sags skyld).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Et af formålene med banen er/var at flytte klargøringsanlægget i Lindholm væk fra naboerne der klagede over at der fra tidlig morgen til sen aften næsten konstant holdte en IC3 i tomgang. Klargøringsanlægget har dog ikke været brugt planmæssigt siden december 2015 hvor IC 1xx togene blev afkortet til Aalborg fordi de tog der hver anden time fortsatte til hhv. Flensburg og Hamburg skulle forsynes i Aalborg, hvilket ikke er muligt i Lindholm. IC togene stoppede dog allerede i december 2016 med at køre direkte til hhv. Flensburg og Hamburg pga. grænsekontrol, men togsystemet blev ikke lagt tilbage til Lindholm igen selvom de fleste tog ikke bliver forsynet i Aalborg længere.

Det ville også være svært for Banedanmark at forsvare et klargøringsanlæg i Aalborg Lufthavn hvis ikke ovenstående formulering var at finde i anlægsloven. Jeg vil dog men at det ville være bedre at skabe en sammenhæng mellem regionaltrafikken og Aalborg Lufthavn. Det er nok naivt at man kan lokke mange kunder fra eksempelvis Aarhus med tog til Aalborg Lufthavn, når der er et væsentligt større og billigere rutenetværk fra Aarhus og Billund lufthavne.


Det bliver spændende at se, hvad det ender med. Christiansborgpolitikerne har i hvert fald en forventning om, at lufthavnen skal betjenes af fjerntog, hvilket bekræftes af et tidligere fortroligt aktstykke, som netop er blevet gjort offentligt. Heraf fremgå bl. a.:

"Lufthavnsbanen skal elektrificeres, således at elektriske IC- og lyntog fra Jylland og Fyn kan fortsætte til lufthavnen."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak