Nu kan du så få den rigtige sprogbrug..
Med afsæt i nuværende erfaringer fra Early Deployment-strækningerne, vurderes der at være risiko for, at efterfølgende udrulninger igangsættes før centrale fejl og mangler er håndteret, hvilket øger sandsynligheden for forsinkelser af installationer på de resterende strækninger.
Det er altså børnelærdom....men uhyggeligt at læse om på 7 ud af 300-etellerandet sider.
Dog er den her virkelig en lussing, så det synger
Det samlede risikobillede taget i betragtning vurderes realismen i tids- og aktivitetsplanerne på fjernbanen at være begrænset.
På godt dansk: der er ikke styr på en s...
Af de ca. 19 mia, som budgettet er på, da er allerede brugt+forventet brugt via kontrakter 11,5 mia.
Da der ikke er lavet ret meget ude langs sporene, så skal der ikke gå meget galt for 19 mia kr. er for lidt.
En af måderne at skaffe flere penge i kassen på kunne være "hjemtagning af konsulentopgaver" - utroligt at et konsulenthus foreslår det!
Omvendt, så springer kæden af idet Immunisering af de gamle signaler er både dyrt og ikke uden risici, hverken økonomisk eller tidsmæssigt.
Det er - i bedste fald - en gang sludder uden hold i virkeligheden. Der har været immuniseret her i landet før; det ved vi godt hvordan skal gøres.
Der vil således ud over cirka 0,7 mia. kr. i meromkostninger til Signalprogrammet være ekstraomkostninger i størrelsesordenen 2,8 mia. kr. til at holde de nuværende signaler i drift, fortsætte trafikstyring i gammelt signalsystem, immunisere strækningen Roskilde-Holbæk samt gennemføre en række anlægsprojekter – eksempelvis København – Ringsted – i eksisterende teknologi. Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at Banedanmarks ramme for det materielbaserede udrulningsscenarium er blevet udarbejdet og analyseret på meget kort tid. Således skal såvel økonomiske overslag, den præcise tidsplan og de præcise materielforudsætninger detaljeres, idet de på nuværende tidspunkt alene kan betragtes som indikative.
Ovenstående er meget rammende for hvordan Deloitte holder fast i først signalproram, så elektrificering. Men den sidste linje med det "indikative" viser blot at de kære forfattere reelt intet aner; det er et skud i tågen, men BDK er nok meget godt tilfreds hermed.
Men det forklare også alt det snak, som nu kører omkring elddrift kun til Hk. Umiddelbart ville jeg mene at Kb har et naturligt endepunkt og givet DSBs manglende viden/modvilje omkring batteritog, så lugter det meget af togskift i Hk. Måske blot i en årrække indtil strækningen er udliciteret til andre end DSB?
Næste centrale beslutningsport vil være i efteråret 2018, hvor Signalprogrammet vil have væsentlig bedre mulighed for at vurdere, om forudsætningerne for at udstyre tilstrækkeligt med tog til at gennemføre det materielbaserede udrulningsscenarium er til stede. Hertil kommer et bedre indblik i risici og omkostninger forbundet med immunisering.
Centralt i dette forløb vil være at inddrage jernbanevirksomhederne yderligere med henblik på løbende at sikre, at den videre udrulning understøtter deres materielbehov. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har gennemført indledende drøftelser med DSB i anden halvdel af oktober, mens drøftelser med Arriva og Nordjyske Jernbaner er optaget i november 2017.
Man bemærker det total fravær af godsoperatører og "den gule fare" (sporfolket). Tror sq de også gerne vil give deres besyv med, som meget vel kunne tænkes at afvige temmelig meget fra DSBs. Efteråret 2018 bliver rigtig sjovt, for der kommer en lille eksamen for signalprogrammet. Det bliver spændende om opgaven anses som bestået eller om programmet dumper....
Nå, det må være godt for i aften, men der er mere sjov i vente om bl.a. baseline.