Ny Kattegatbro kun for biler klar i 2030??? (Trafikpolitik)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat
Det må da endegyldigt blive enden for jernbanen i Danmark
Jeg mangler ord!
af Scharfenberg, 21/3 2018, 21:30 (2445 dage siden)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat
Det må da endegyldigt blive enden for jernbanen i Danmark
Jeg mangler ord!
af Svend, 21/3 2018, 22:14 (2445 dage siden) @ Scharfenberg
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat
Det må da endegyldigt blive enden for jernbanen i Danmark
Jeg mangler ord!
.
Man kan undre sig over, at borgmesteren i Aarhus synes det er en mægtig ide. Han kunne have fået en lynhurtig togforbindelse til København på 1 time, men foretrækker en togforbindelse via Storebælt på næsten 3 timer (timemodellen har været død et stykke tid). Den fremtidige kollektive trafik mellem landets to største byer vil sandsynligvis foregå med fjernbusser - der bliver nok 20 minutters drift ...... Du milde!
--
Svend
af Karl Høst, 21/3 2018, 22:25 (2445 dage siden) @ Svend
Få nu en samlet trafikplan. Drop timemodellen mellem Odense og Aarhus og spar broen over Vejlefjord og banen gennem Solbjerg. Brug pengene på at Kattegatbroen får jernbaneforbindelse.
af re20000, 21/3 2018, 23:27 (2445 dage siden) @ Karl Høst
Godt man ikke bor på Samsø!
Nold
af Scharfenberg, 22/3 2018, 11:00 (2444 dage siden) @ re20000
Godt man ikke bor på Samsø!
Nold
Faktisk vil man på Samsø opnå de største rejsetidsgevinster både med bil og tog og både mod Østjylland og Sjælland/København.
Den københavnske vestegn er præget af 3 motorveje og tre jernbaner, uden at det afholder folk fra at bo og arbejde der.
Ca. 2010 besøgte jeg Sprogø og den idylliske redningshavn på øens sydlige side. Med vinden i vest hørte man intet til hverken jernbane eller motorvej. Kan godt forstå hvis folk på Samsø frygter at skulle have både motorvej og jernbane, men indvirkningen på omgivelserne er ikke altid så slem, som man frygter (jeg bor selv ca. 650 meter fra både motorvej og jernbane).
af Frank Poulsen, 22/3 2018, 11:15 (2444 dage siden) @ Scharfenberg
Jeg tænker også at Samsø tværtimod vil opleve en stor vækst! Hvis den kun lige "snitter" sydspidsen så er der altså stadig meget ø tilbage... Og det vil redde mange fra at blive boende på Samsø og arbejde på fastland, enten den ene eller anden side. Og hvor mange vil reelt mærke den? sikkert færre end omkring landindgangene på Sjælland og Jylland og motorveje der skal udbygges i de områder... Nuvel der vil måske komme mere vejtrafik på vejene nord op gennem Samsø... Jeg skal ikke kunne sige om der er nogle landeveje der i givet fald bør udvides eller lignende. Men grundlæggende ser jeg det ikke som andet end et plus for Samsø... Mange flere turister vil da nyde at komme til Samsø, det er pludselig meget nemmere... Og jeg tror det vil øge turistindtægterne voldsomt.
af Jimmy, 22/3 2018, 14:41 (2444 dage siden) @ Frank Poulsen
Ved en sådan forbindelse giver det også nemmer adgang for kriminelle og fler indbrud i sommerhusene m.m. Så der er både fordele og ulemper ved en sådan forbindelse. Men det er da helt hen i vejret hvis man fravælger en jernbaneforbindelse også.
af Karl Høst, 22/3 2018, 10:44 (2444 dage siden) @ Karl Høst
Vil godt uddybe mit tidligere indlæg.
Når nu DF (som sædvanligt) spiller på to heste. Er med i forliget om timemodellen og nu med i forslaget om Kattegatbroen, er det vel på tide at se de to ting i sammenhæng. Det er ingen hemmelighed at DF langt hen ad vejen har fortrudt timemodellen. De mener ikke længere at 5 til 10 minutter fra eller til betyder noget. Samtidig er de modstander af jernbanebro over Vejlefjord. Tiden må derfor være inde til at samle et bredt flertal i folketinget om fremtidens infrastruktur. Snævre flertal er uholdbare i sager med lang tidshorisont. Opgiv timeplanen mellem Aarhus og Odense, men behold den mellem Aarhus og Aalborg og København-Odense.
Derved opnås en besparelse på 8,5 mia. (5 mia. til bro over Vejlefjord og 3,5 mia til ny bane mellem Horsens og Hasselager.)
Både Skanderborg og Vejle har været modstander af timemodellen, da de er bange for at blive koblet af hurtigtogene. Samtidig er der stor lokal modstand af den nye bane gennem Solbjerg. Med Kattegatbroen kan de nu vælge at køre til Aarhus og skifte til hurtigbanen over Kattegat. Det giver en rejsetid for Skanderborg-København 1½ time incl. skift og Vejle-København 2 timer via Aarhus og 2 timer og et kvarter over Odense.
af UTJ, 22/3 2018, 12:21 (2444 dage siden) @ Karl Høst
Ja, så mangler vi bare nogle som foreslår genopbygning af Slagelse-Værslev som højhastighedsbane, så man kan komme den vej til Odense fra Århus
af Peter Christensen, 22/3 2018, 13:26 (2444 dage siden) @ Karl Høst
DF underligheder bunder i flere ting.
Uanset valgets udfald, så er DF en af de få partier, som er med i rigtig mange transportforlig. Ergo, næsten uanset hvordan det kommer at gå efter et valg, så svinger DF taktstokken på området.....både DSB og BDK burde ryste som espeløv ved den udsigt, for begge er blandt DFs haderetter; ikke jernbanen som sådan.
Desuden giver alle disse forlig noget at handle med når der skal findes en ny regering om ca. 1,5 år. Det lyder sært, men mon ikke DF kan overtales til lidt af hvert mod udlændigestramninger?
Transportpolitikken bliver blot en brik i det spil.
Ganske som da Skatte-Anders skulle lære at tælle til 90.
af Frank Poulsen, 22/3 2018, 17:13 (2444 dage siden) @ Karl Høst
Jeg er helt enig i dette. Måske det også er det regeringen vil, at skabe splid omkring Vejle Fjord broen, så de får den droppet, og så bliver Kattegat alligevel ikke til noget og så er Venstre glade ;)
Men jeg mener også at en Kattegatbro er grundlæggende en god ide, men selvfølgelig skal jernbanen med. Prøv også at tænk på den flexibilitet det vil give i den danske jernbanedrift. Er der sporarbejde på Fyn, jamen så kan man tage over Kattegat og komme til Esbjerg (nuvel lidt langsommere men dog afsted) osv osv. Vi har brug for flere baner på kryds og tværs for at give flexibiltet. Den nye Ringsted - Køge - København er et godt eksempel på dette, vi bruger Lille Syd til at køre den vej rundt ved arbejder i Ringsted og også akut ved personpåkørsel kan de omlægge togene. Så udover de åbenlyse store tidsgevinster giver det også flexibilitet. Og den vil gøre Vejle Fjord broen væsentlig mindre vigtig og derfor synes jeg faktisk at man skal prøve at få flertallet for den store løsning, selvom tidshorisonten så er lidt længere end en Vejle Fjord bro.
Men grundlæggende er der brug for en samlet stor national infrastruktur plan for både veje, baner, broer, lufthavne osv. Der rækker 20-30 år frem. Og ja så er der debatten om selvkørende biler osv. Men jeg mener at selvom de bliver selvkørende så skal de stadig have veje at køre på. Togene bliver måske også selvkørende (man skulle jo mene det var enklere grundet de er på skinner). Men de skal stadig have skinnerne at køre på, de kan ikke køre oven i hinanden. Derfor mener jeg godt man kan prøve at se ordentlig frem og lave en ordentlig storstilet infrastruktur plan. Og ser man 30 år frem, så koster det måske 300 milliarder. Det er 10 milliarder om året man skal finde... Er det helt umuligt til alle jernbaneinvesteringer, vejinvesteringer og broinvesteringer... Sats stort og vi har om 30 år et Danmark der står super godt infrastrukturmæssigt! Og vigtigst af alt forbered hvert byggeri på at det senere evt. skal udvides. Så broer over enkeltsporede jernbaner forberedes for der kan komme 2 spor, så broen ikke skal lægges om osv osv. Men ja, jeg er ikke politiker og slet ikke overblik over det samlede statsbudget. Men vigtigst af alt er at det ikke ændres hver gang der kommer ny regering. Det er et område vi simpelthen er nødt til at finde bred enighed omkring for at få noget kontinuitet i det hele.
af kme, 22/3 2018, 18:02 (2444 dage siden) @ Frank Poulsen
Jeg er helt enig i dette. Måske det også er det regeringen vil, at skabe splid omkring Vejle Fjord broen, så de får den droppet, og så bliver Kattegat alligevel ikke til noget og så er Venstre glade ;)
Det har du helt ret i, men det er en 2. Lillebæltsbro mellem Bogense og Juelsminde med to jernbanespor og fire vejspor der savnes. Det vil automatisk aflive den nye bro over Vejle Fjord, holde økonomien intakt over Storebælt og gøre Kattegatbroen irrelevant.
En teknisk finesse ved en Bogense-Juelsminde bro er at den ikke behøver at have større frihøjde til skibe end den gamle Lillebæltsbro, der sætter standarden.
af Frank Poulsen, 22/3 2018, 18:38 (2444 dage siden) @ kme
Jo, det kan man mene...
Men jeg mener at Storebæltsbroen sagtens kan klare sig med en Kattegatbro. Trafikken stiger og stiger alle vegne. Jeg tror faktisk Storebæltsbroen bliver for lille hvis man ikke finder alternativer. Derfor er jeg fortaler for den direkte linie. Det vil også øge udviklingen i Nordvestsjælland. Og der vil stadig være meget trafik over Storebælt, men Fyn vil klare sig lidt længere med 2-3 spor. Trekantsområdet der er i dag sander fuldstændig til vil få en aflastning, men der vil stadig være behov for at søge mod trekantsområdet og Sønderjylland. Igen en snu ræv har flere udgange... Vi skal også have flere muligheder for både veje og baner.
af ThomasTT, 22/3 2018, 18:48 (2444 dage siden) @ Frank Poulsen
Jo, det kan man mene...
Men jeg mener at Storebæltsbroen sagtens kan klare sig med en Kattegatbro. Trafikken stiger og stiger alle vegne. Jeg tror faktisk Storebæltsbroen bliver for lille hvis man ikke finder alternativer. Derfor er jeg fortaler for den direkte linie. Det vil også øge udviklingen i Nordvestsjælland. Og der vil stadig være meget trafik over Storebælt, men Fyn vil klare sig lidt længere med 2-3 spor. Trekantsområdet der er i dag sander fuldstændig til vil få en aflastning, men der vil stadig være behov for at søge mod trekantsområdet og Sønderjylland. Igen en snu ræv har flere udgange... Vi skal også have flere muligheder for både veje og baner.
Trafikken vil ikke bare blive ved med at vokse. Der er trods alt grænser og mange steder vokser den faktisk ikke mere. Det virker fjernt at Storebæltsbroen skulle blive en reel flaskehals. Tværtimod kunne det være fornuftigt at fodre broen og skabe indtægter uden udgifter. Bogense Juelsminde kunne blive gratis at krydse.
af Winther, Karlskov, 22/3 2018, 19:33 (2444 dage siden) @ kme
En teknisk finesse ved en Bogense-Juelsminde bro er at den ikke behøver at have større frihøjde til skibe end den gamle Lillebæltsbro, der sætter standarden.
NÅ så det gør den!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hvad med Vejle havn, Kolding havn, Fredericia havn skal de nedlægges !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hilsen.
Bent
af krabsen, 22/3 2018, 20:21 (2444 dage siden) @ Winther
Hvad med Vejle havn, Kolding havn, Fredericia havn skal de nedlægges
Kolding var da vist en lapsus
af kme, 22/3 2018, 20:35 (2444 dage siden) @ Winther
En teknisk finesse ved en Bogense-Juelsminde bro er at den ikke behøver at have større frihøjde til skibe end den gamle Lillebæltsbro, der sætter standarden.
NÅ så det gør den!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hvad med Vejle havn, Kolding havn, Fredericia havn skal de nedlægges !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hilsen.
Bent
Jeg indrømmer jeg ikke er shippingmand, men siger du at man skal sejle øst om Fyn for at komme fra Vejle havn til Kolding havn? Frihøjden på den gamle bro er dog 33 m. Jeg er oprindeligt fra Kolding og har aldrig set så store skibe i havnen.
af Winther, Karlskov, 24/3 2018, 18:03 (2442 dage siden) @ kme
Hej
Ja hvis de skal fra Horsens / Vejle / Fredericia til Kolding og de ikke kan sejle under den gamle Lillebæltsbro.
Fredericia havn og Skærbæk værket bliver besejlet af større skibe, hvis man bygger en bro der er samme højde som den gamle Lillebæltsbro, lukker du for en af de største havne i Danmark.
Mvh.
Bent
af Peter Linaa, 22/3 2018, 20:42 (2444 dage siden) @ kme
Hvad mener du (kme) med "en 2. Lillebæltsbro"? Har vi ikke 2 Lillebæltsbroer? Eller er der noget jeg overser/misforstår i tråden?
M v h
Peter L
af kme, 22/3 2018, 20:44 (2444 dage siden) @ Peter Linaa
Hvad mener du (kme) med "en 2. Lillebæltsbro"? Har vi ikke 2 Lillebæltsbroer? Eller er der noget jeg overser/misforstår i tråden?
M v h
Peter L
Ikke med jernbane, Det troede jeg var underforstået her på siden, men du ret, jeg burde have præciseret
af ThomasTT, 22/3 2018, 18:35 (2444 dage siden) @ Karl Høst
Det savner mening at gennemføre timemodellen og samtidig bygge en ren asfaltvej over Kattegat.
Man kan spare måske 30 milliarder ved at droppe Vestfyn,Vejle fjord og Hovedgaard samt undlade ny højhastighedsbane på Vestsjælland. Og stadig få rejsetiden kbh- Aarhus ned på ca 90 minutter. Hertil kommer en formentlig betydelig driftsbesparelse ved ikke at skulle præstere 300 Km/t.
Jeg kan slet ikke tage forslaget seriøst. Det er et oplæg til noget andet. Måske en Kattegatbro med bane uden højhastighed og en mindre togfond uden timeplan. Eller måske bare at holde debatten kørende op til næste valg.
af Bent Jensen, 24/3 2018, 09:49 (2442 dage siden) @ Karl Høst
glem ikke at der er også passagerer fra Fyn eller Sydjylland til Århus og nordpå Ålborg og Frederikshavn, de har ikke allesammen bil.
Med venlig (ikke bilist) hilsen
Bent Jensen (Gadstrup)
af UTJ, 22/3 2018, 01:24 (2444 dage siden) @ Svend
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat
Det må da endegyldigt blive enden for jernbanen i Danmark
Jeg mangler ord!
.
Man kan undre sig over, at borgmesteren i Aarhus synes det er en mægtig ide. Han kunne have fået en lynhurtig togforbindelse til København på 1 time, men foretrækker en togforbindelse via Storebælt på næsten 3 timer (timemodellen har været død et stykke tid). Den fremtidige kollektive trafik mellem landets to største byer vil sandsynligvis foregå med fjernbusser - der bliver nok 20 minutters drift ...... Du milde!
.
DSB har spillet fallit - desværre. Der er ingen tillid til at 150 eltog og lidt nye ellokomotiver kan rette op på det. Jernbanen har ikke politikernes tillid mere. Timemodellen har også gjort sit til at fjerne tillid - et tankespin, opfundet i ministeriets departement, forfulgt af én person dér og ved given lejlighed gjort til politisk mål. Hvorefter det i realiteternes virkelighed i Danmark ikke rigtig kunne alligevel.
Men hvis en bilforbindelse planlægges på den rette måde er det formentlig ikke dyrere at bygge en uafhængig jernbaneforbindelse parallelt med en bilforbindelse på et eller andet tidspunkt. Der er jo nok tale om en jernbaneforbindelse som skal projekteres hele vejen fra København til Århus for rigtig at give mening og den bliver dyr.
af Svend, 22/3 2018, 06:37 (2444 dage siden) @ UTJ
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat
Det må da endegyldigt blive enden for jernbanen i Danmark
Jeg mangler ord!
.
Man kan undre sig over, at borgmesteren i Aarhus synes det er en mægtig ide. Han kunne have fået en lynhurtig togforbindelse til København på 1 time, men foretrækker en togforbindelse via Storebælt på næsten 3 timer (timemodellen har været død et stykke tid). Den fremtidige kollektive trafik mellem landets to største byer vil sandsynligvis foregå med fjernbusser - der bliver nok 20 minutters drift ...... Du milde!
.
DSB har spillet fallit - desværre. Der er ingen tillid til at 150 eltog og lidt nye ellokomotiver kan rette op på det. Jernbanen har ikke politikernes tillid mere. Timemodellen har også gjort sit til at fjerne tillid - et tankespin, opfundet i ministeriets departement, forfulgt af én person dér og ved given lejlighed gjort til politisk mål. Hvorefter det i realiteternes virkelighed i Danmark ikke rigtig kunne alligevel.Men hvis en bilforbindelse planlægges på den rette måde er det formentlig ikke dyrere at bygge en uafhængig jernbaneforbindelse parallelt med en bilforbindelse på et eller andet tidspunkt. Der er jo nok tale om en jernbaneforbindelse som skal projekteres hele vejen fra København til Århus for rigtig at give mening og den bliver dyr.
.
Nu kan regeringen blive væltet mange gange, inden financieringen er på plads og projekteringen i det hele taget starter. Men kommer det alligevel så vidt, skal man revurdere jernbanens rolle i fjerntrafikken i Danmark, og så kan det godt være, at der ikke bliver behov for så mange eltog, som der er planlagt bestilt. Trafikken nord for Aarhus kan sagtens ændres til regionaltrafik og trafikken mellem Fredericia og Aarhus overgår vel også til en art regionaltrafik. Jernbanen forbliver stærk på aksen København-Odense-Esbjerg (med den infrastruktur der er i dag).
Det er helt klart regeringens mål at reducere jernbanetrafikken i Danmark, især når vi taler fjerntrafik, og det ser ud til at alliancen Liberal Alliance/Venstre/Dansk Folkeparti (Ole B O/Kristian P L/Kim C) står meget stærk i øjeblikket.
Det ser ikke godt ud for jernbanen i Danmark!
--
Svend
af UTJ, 22/3 2018, 07:42 (2444 dage siden) @ Svend
Nu kan regeringen blive væltet mange gange, inden financieringen er på plads og projekteringen i det hele taget starter. Men kommer det alligevel så vidt, skal man revurdere jernbanens rolle i fjerntrafikken i Danmark, og så kan det godt være, at der ikke bliver behov for så mange eltog, som der er planlagt bestilt. Trafikken nord for Aarhus kan sagtens ændres til regionaltrafik og trafikken mellem Fredericia og Aarhus overgår vel også til en art regionaltrafik. Jernbanen forbliver stærk på aksen København-Odense-Esbjerg (med den infrastruktur der er i dag).
Det er helt klart regeringens mål at reducere jernbanetrafikken i Danmark, især når vi taler fjerntrafik, og det ser ud til at alliancen Liberal Alliance/Venstre/Dansk Folkeparti (Ole B O/Kristian P L/Kim C) står meget stærk i øjeblikket.
Det ser ikke godt ud for jernbanen i Danmark!
.
Så onde er de nok ikke hvad angår jernbaner. De vil ikke kaste flere investeringskroner i jernbanen indtil der er vist resultater. Det er sådan set klogt nok at se signalprogram an og også lige se om DSB overhovedet er i stand i andet forsøg at få nyt materiel til at fungere. Det er altsammen rigtig dyre forsøg med skatteydernes penge, som muligvis kun bliver trumfet af "nye kampfly", som bliver en pinlig affære udover det vi allerede har set/hørt.
Jernbanens styrelser og offentlige selskaber har selv ødelagt jernbanen. Det er ikke politikerne der har det, uanset kulør.
Kort sagt. Jernbanen skal tage sig sammen og måske skulle Banedanmark stoppe sit signalprograms udrulning helt i nogle år inden det for alvor går galt. Måske skulle DSB ikke rulle endnu et togsæteventyr ud og blot indkøbe nogle flere ellok og vogne som duer sammen med dem. Så kan man vise at jernbanen virker til andet end lokaltrafik på de tidligere privatbaner og så kan man måske om 10 år få overbevist bevillingende udvalg til at ude mere i den retning. Men fjernbusser med 2 timers køretid vil overtage Århus-København med en Samsø-bro, ingen tvivl om det.
af Scharfenberg, 22/3 2018, 09:51 (2444 dage siden) @ UTJ
Nu kan regeringen blive væltet mange gange, inden financieringen er på plads og projekteringen i det hele taget starter. Men kommer det alligevel så vidt, skal man revurdere jernbanens rolle i fjerntrafikken i Danmark, og så kan det godt være, at der ikke bliver behov for så mange eltog, som der er planlagt bestilt. Trafikken nord for Aarhus kan sagtens ændres til regionaltrafik og trafikken mellem Fredericia og Aarhus overgår vel også til en art regionaltrafik. Jernbanen forbliver stærk på aksen København-Odense-Esbjerg (med den infrastruktur der er i dag).
Det er helt klart regeringens mål at reducere jernbanetrafikken i Danmark, især når vi taler fjerntrafik, og det ser ud til at alliancen Liberal Alliance/Venstre/Dansk Folkeparti (Ole B O/Kristian P L/Kim C) står meget stærk i øjeblikket.
Det ser ikke godt ud for jernbanen i Danmark!
.
Så onde er de nok ikke hvad angår jernbaner. De vil ikke kaste flere investeringskroner i jernbanen indtil der er vist resultater. Det er sådan set klogt nok at se signalprogram an og også lige se om DSB overhovedet er i stand i andet forsøg at få nyt materiel til at fungere. Det er altsammen rigtig dyre forsøg med skatteydernes penge, som muligvis kun bliver trumfet af "nye kampfly", som bliver en pinlig affære udover det vi allerede har set/hørt.Jernbanens styrelser og offentlige selskaber har selv ødelagt jernbanen. Det er ikke politikerne der har det, uanset kulør.
Kort sagt. Jernbanen skal tage sig sammen og måske skulle Banedanmark stoppe sit signalprograms udrulning helt i nogle år inden det for alvor går galt. Måske skulle DSB ikke rulle endnu et togsæteventyr ud og blot indkøbe nogle flere ellok og vogne som duer sammen med dem. Så kan man vise at jernbanen virker til andet end lokaltrafik på de tidligere privatbaner og så kan man måske om 10 år få overbevist bevillingende udvalg til at ude mere i den retning. Men fjernbusser med 2 timers køretid vil overtage Århus-København med en Samsø-bro, ingen tvivl om det.
Eller også er der den indbyggede mekanisme i blå bloks forslag, at såfremt rød blok vil have en jernbane med over Kattegat, må de selv finde finansieringen.
af UTJ, 22/3 2018, 12:17 (2444 dage siden) @ Scharfenberg
Eller også er der den indbyggede mekanisme i blå bloks forslag, at såfremt rød blok vil have en jernbane med over Kattegat, må de selv finde finansieringen.
.
Nej, ikke "eller også". Men helt rigtigt set at det står de øvrige partier frit for at finde finansieringen til jernbanedelen. Det er en del af den politiske proces.
af Scharfenberg, 22/3 2018, 09:52 (2444 dage siden) @ UTJ
Nu kan regeringen blive væltet mange gange, inden financieringen er på plads og projekteringen i det hele taget starter. Men kommer det alligevel så vidt, skal man revurdere jernbanens rolle i fjerntrafikken i Danmark, og så kan det godt være, at der ikke bliver behov for så mange eltog, som der er planlagt bestilt. Trafikken nord for Aarhus kan sagtens ændres til regionaltrafik og trafikken mellem Fredericia og Aarhus overgår vel også til en art regionaltrafik. Jernbanen forbliver stærk på aksen København-Odense-Esbjerg (med den infrastruktur der er i dag).
Det er helt klart regeringens mål at reducere jernbanetrafikken i Danmark, især når vi taler fjerntrafik, og det ser ud til at alliancen Liberal Alliance/Venstre/Dansk Folkeparti (Ole B O/Kristian P L/Kim C) står meget stærk i øjeblikket.
Det ser ikke godt ud for jernbanen i Danmark!
.
Så onde er de nok ikke hvad angår jernbaner. De vil ikke kaste flere investeringskroner i jernbanen indtil der er vist resultater. Det er sådan set klogt nok at se signalprogram an og også lige se om DSB overhovedet er i stand i andet forsøg at få nyt materiel til at fungere. Det er altsammen rigtig dyre forsøg med skatteydernes penge, som muligvis kun bliver trumfet af "nye kampfly", som bliver en pinlig affære udover det vi allerede har set/hørt.
Desværre trumfes de også af PostNord og Skat
af Scharfenberg, 22/3 2018, 11:04 (2444 dage siden) @ Svend
Nu kan regeringen blive væltet mange gange, inden financieringen er på plads og projekteringen i det hele taget starter. Men kommer det alligevel så vidt, skal man revurdere jernbanens rolle i fjerntrafikken i Danmark, og så kan det godt være, at der ikke bliver behov for så mange eltog, som der er planlagt bestilt. Trafikken nord for Aarhus kan sagtens ændres til regionaltrafik og trafikken mellem Fredericia og Aarhus overgår vel også til en art regionaltrafik. Jernbanen forbliver stærk på aksen København-Odense-Esbjerg (med den infrastruktur der er i dag).
Jernbanen bliver også stærk på korridoren København-Køge-Næstved-Nykøbing F-Hamburg - med de allerede besluttede investeringer. Den forbliver stærk over Øresund, på S-banen og den københavnske metro
af Jens Hansen, 22/3 2018, 06:41 (2444 dage siden) @ UTJ
Vi må nok konkludere at det jernbaneklima der har været i de seneste 20 år har været skadelige for netop jernbanen. Der har simpelthen været for mange kokke, som alle ville have deres livret.
Den liberalisering som blev sat i gang i 1997 vil givet få skylden, men det har jo vist sig, at det fungerer, stille og roligt, i udlandet. Jernbanen i Danmark er blevet elsket ihjel af mange "jernbaneeksperter".
af Svend, 22/3 2018, 11:53 (2444 dage siden) @ Svend
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat
Det må da endegyldigt blive enden for jernbanen i Danmark
Jeg mangler ord!
.
Man kan undre sig over, at borgmesteren i Aarhus synes det er en mægtig ide. Han kunne have fået en lynhurtig togforbindelse til København på 1 time, men foretrækker en togforbindelse via Storebælt på næsten 3 timer (timemodellen har været død et stykke tid). Den fremtidige kollektive trafik mellem landets to største byer vil sandsynligvis foregå med fjernbusser - der bliver nok 20 minutters drift ...... Du milde!
.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/glaede-og-bekymring-kattegat-bro-splitt... :
Det generer ikke Jacob Bundsgaard, at forbindelsen vil blive uden plads til tog.
Gad vide om det er letbanen der går ham så meget på, at han har mistet troen på en jernbaneforbindelse?
--
Svend
af ronold, 24/3 2018, 15:13 (2442 dage siden) @ Svend
Kunne man ikke bygge en jernbanebro fra Bogense til Juelsminde med jernbanespor fra Odense til Bogense og spor fra Juelsminde med tilknytning til den jyske længdebane?Jeg synes dette ville være en logisk løsning for en ny Kattegatforbindelse
Mvh Knut
af steenth, 24/3 2018, 17:38 (2442 dage siden) @ ronold
Kunne man ikke bygge en jernbanebro fra Bogense til Juelsminde med jernbanespor fra Odense til Bogense og spor fra Juelsminde med tilknytning til den jyske længdebane?Jeg synes dette ville være en logisk løsning for en ny Kattegatforbindelse
Jeg har på et tidspunkt set en beregning på den forbindelse - men det kunne ikke betale sig. Den aflaster for lidt.
af Bent Jensen, 25/3 2018, 12:50 (2441 dage siden) @ Svend
Eller gøre som i Tyskland (Hamburg Köln) indsætte tog som kaldes flixtrain (mon ikke det er flixbus der gemmer sig bag navnet)
så fik man en privat aktør, når nu en del politikere ikke kan lide DSB. kunne tænkes F.EKS 4 vogns elektriske togsæt der kan multikobles
med topfart 200, så fik vi hægtet alle de busser af (kunne evt videreføres til Ålborg (så fik vi også hægtet noget af indenrigslufttrafikken af.( Flere fluer med et smæk) forudsætter hastighedsopgradering Roskilde Kalundborg og Århus Ålborg.
Så var der nogle politikere der får et prestige projekt og indrømmet på den lange bane ville den kollektive trafik få et løft, inden da må vi så også sørge for AT FYNBOERE OG SØNDERJYDER OGSÅ FÅR KORTERE REJSETIDER.
mED VENLIG HILSEN
bENT jENSEN
af Winther, Karlskov, 25/3 2018, 14:18 (2441 dage siden) @ Bent Jensen
Hej
Fynboer og Sønderjyder kan da sagtens få meget kortere rejsetider !!
Dem fra fyn flytter til København.
Sønderjyderne flytter til Århus og dem der er utilfreds med den ordning kan bare kalde sig Nordsleswiger og flytte til Hamburg.
Let enkelt og lige til
Mvh.
Bent
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/3 2018, 06:33 (2444 dage siden) @ Scharfenberg
Rapporten, der henvises til, kan læses her:
https://www.trm.dk/-/media/files/publication/2018/kattegat/kattegat-rapport-2018.pdf
og bilaget med "den skønsmæssige vurdering" kan læses her:
https://www.trm.dk/-/media/files/publication/2018/kattegat/bilag-skoensmaessig-vurderin...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg
af metrohenrik , Ringsted, 22/3 2018, 07:34 (2444 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Bestilt arbejde.
Hvis rapporten skulle være en reel rapport med valgmuligheder, ville der være en del omkring en ren jernbaneforbindelse, med biltog.
Channel-tunnel virker fint nok.
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
af UTJ, 22/3 2018, 07:51 (2444 dage siden) @ metrohenrik
Formentlig vil blier på sådan en bro udvise en miljøgevinst i forhold til svineriet fra hurtigfærgerne og den længere tur nedenom Storebælt. Af- og pålæsning tager bare for lang tid, for det vil ikke tage mere end 1½-2 timer at komme fra A til B uden omlastning mellem de to byer i bil med en Samsø-forbindelse. Forbindelsen vil smadre Samsø og Røsnæs, men det er uanset om det er med eller uden tog.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/3 2018, 07:36 (2444 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg har læst rapporten, der beskriver økonomien i en fast forbindelse, der omfatter både vej og jernbane.
Når forbindelsen er etableret i 2030 vil det årlige regnestykke se ca. således ud:
Årlige udgifter:
Renter 4,1 mia kr.
Øvrige 0,9 mia kr
I alt 5,0 mia kr.
Årlige indtægter:
Fra jernbanen 1,2 mia kr.
Fra vej 2,5 mia kr.
I alt 3,7 mia kr.
Tilskudsbehov i 2030 vil således være 1,3 mia kr pr år.
3 år efter åbningen vil dette tilskudsbehov være reduceret til 0,6 mia kr pr. år (600 mio. kr).
Den samlede finanslov er på ca. 715.000 mio kr. Hvad er sandsynligheden for, at man kan finde 600 mio kr. (0,08 procent)?
I mine øjne er modstanden mod jernbanedelen af Kattegatforbindelsen ikke en økonomisk modstand - det er udelukkende en politisk modstand. Men det kan jo - alt efter temperament - være slemt nok endda.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg
af Scharfenberg, 22/3 2018, 09:45 (2444 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg har læst rapporten, der beskriver økonomien i en fast forbindelse, der omfatter både vej og jernbane.
Når forbindelsen er etableret i 2030 vil det årlige regnestykke se ca. således ud:
Årlige udgifter:
Renter 4,1 mia kr.
Øvrige 0,9 mia krI alt 5,0 mia kr.
Årlige indtægter:
Fra jernbanen 1,2 mia kr.
Fra vej 2,5 mia kr.I alt 3,7 mia kr.
Tilskudsbehov i 2030 vil således være 1,3 mia kr pr år.
3 år efter åbningen vil dette tilskudsbehov være reduceret til 0,6 mia kr pr. år (600 mio. kr).
Den samlede finanslov er på ca. 715.000 mio kr. Hvad er sandsynligheden for, at man kan finde 600 mio kr. (0,08 procent)?
I mine øjne er modstanden mod jernbanedelen af Kattegatforbindelsen ikke en økonomisk modstand - det er udelukkende en politisk modstand. Men det kan jo - alt efter temperament - være slemt nok endda.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg
Jeg har regnet på, i hvilken størrelsesorden infrastrukturafgiften for tog (skønsmæssigt) skulle være, hvis jernbanen selv skulle betale sin andel på 42 mia. kr. i løbet af fx 42 år.
15.000 kr. pr. tog hvis vi antager, at der kører ca. 100 afgange i hver retning med 20-minuttersdrift i dagtimerne, 15-minuttersdrift i myldretiden og timedrift om natten.
15.000 kr. svarer til, at jernbaneoperatøren vil skulle hente 100 kr. pr. passager, hvis belægningen pr. afgang gennemsnitligt er 150.
Det vil være en nyskabelse, hvis staten slet ikke skal bidrage til et anlæg af denne størrelse og med enorm samfundsgevinst, men 'brugerbetaling' kan godt finansiere jernbanedelen i sig selv.
Man kunne også vende det hele på hovedet og spørge: Hvorfor ikke udelukkende en jernbaneforbindelse over Kattegat? Den koster trods alt kun 42 mia. kr. mod vejdelen på 58 mia. kr.
af Jens Hansen, 22/3 2018, 10:23 (2444 dage siden) @ Scharfenberg
Et par detaljer til regnestykket, fra den første Kattegat Rapport;
Her regnede man med 3 tog pr. time - 2 lyntog uden stop København H - Aarhus og et regionaltog, som stoppede ved de store byer + på Samsø.
Dette gav et passagertal på togtrafikken på knap 16.000 passagerer pr. dag
På Storebælt mistede man så 10.000 passagerer pr. dag.
Jens
af UTJ, 22/3 2018, 12:13 (2444 dage siden) @ Jens Hansen
DSB takster sætter en naturlig lav begrænsning i antal passagerer og følgeligt i antal tog.
af LarsJels, Jels, 22/3 2018, 20:45 (2444 dage siden) @ UTJ
Nu er det jo ikke sikkert, at det er DSB, der skal sætte en taksterne. Kørsel på en sådan strækning kunne også sættes i udbud.
MVH; Lars
af Olfert, 22/3 2018, 14:57 (2444 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Nu viser det sig, at man ikke har fået indregnet prisfaldet for biler på Storebælt.
http://https://ing.dk/artikel/nyt-kattegat-regnestykke-bygger-paa-misvisende-tal-211357
af mss , 22/3 2018, 23:40 (2444 dage siden) @ Scharfenberg
Som det så ofte bliver slået fast af det ene orakel efter det andet i dette forum er danskernes foretrukne transportmiddel individuelt og kører på gummihjul, så hvorfor lægge flere skinner?
(Dette indlæg kan indeholde spor af ironi)
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Færre tog og længere rejsetid mellem Aarhus H og Aalborg St. samt Aalborg Lufthavn til og med søndag
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
Aftener, nætter og tidlige morgentimer med ændringer på tog mellem Aarhus H og Aalborg Lufthavn