Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland (Trafikpolitik)
Så der forventes at kunne købe nye togsæt på 1½ år? Og hvad hvis den nye bane ikke er indviet i december 2019... (der er jo altid en risiko der), vil togene fra Næstved så bare ende blindt i Køge og vende der? Hmm mange spøgsmål, som selvfølgelig ikke bliver svaret på i sådan en "festdag" og presseomtale.
Det var lidt planlagt at Midtjyske Jernbaner og Lokaltog skulle købe tog sammen, men nu er ERTMS udruldningen mellem Holstebro og Skjern udskudt til tidligst 2026, så det haster nok ikke længere med at få udskiftet Y-togene på Lemvigbanen.Men man får da en udfordring, da de nye Lint 41 tog ikke kan fungere med de gamle. Det kan man selvfølgelig løse ved at sende de nye Lint til strækninger hvor der som regel kun køres med et togsæt i hvert tog.
Nordjyske Jernbaner fik deres første togsæt leveret ca. 1,5 år efter bestilling men dog næsten 2 år efter at udbuddet blev igangsat. Det kan muligvis gå hurtigere ved en mindre serie og et evt. hul i produktionen.
Man kunne også overflytte nogle IC2 fra Lollandsbanen til Tølløsebanen, så Lint 41 herfra kunne flyttes til Østbanen. Lollandsbanen har alligevel 10 sæt, og den daglige drift kræver kun 5 i myldretiden. Ved ikke om det er en mulighed?
--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm