Kongeligt begravelses tog. (Generelt)
I tilfælde af dødsfald i kongefamilien, kan jernbanemuseet så stille med et begravelses tog i stil med det dronning Ingrid blev kørt i, eller lign ?
J.C
Aabenraa
af J.C, 11/2 2018, 19:58 (2484 dage siden)
I tilfælde af dødsfald i kongefamilien, kan jernbanemuseet så stille med et begravelses tog i stil med det dronning Ingrid blev kørt i, eller lign ?
J.C
Aabenraa
af Langelandsbanen, 11/2 2018, 20:26 (2484 dage siden) @ J.C
Jernbanemuseet er i hvert fald i besiddelse af bårevognen, men det er nok værre med nogle dampere der er køreklare. Det vil i så fald nok blive en S maskine.
Men om der overhovedet bliver båretog er ikke sikkert og nok direkte usandsynligt med Prins Henrik der for tiden er aktuel.
--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
af ptmadsen, 11/2 2018, 21:02 (2484 dage siden) @ J.C
Hej
Undskyld mig, men undres over et så utidig spørgsmål. Har du husket at bestille din egen ligvogn.
Venlig hilsen
Peter madsen
af H N Nielsen2, 11/2 2018, 21:07 (2484 dage siden) @ ptmadsen
Det var da et sært spørgsmål Peter...
Husk på at Prins Henrik er ikke kun syg af lungebetændelse, han er også dement og er blevet svagere. Sidst jeg har hørt da konen går op i Kongehuset, er at det ser skidt ud.
Det er nok først når/hvis det bliver kritisk, at der bestilles begravelsestog.
af TeamBaumann, Hjordkær, 11/2 2018, 21:20 (2484 dage siden) @ H N Nielsen2
Undskyld at jeg spørger - men blev Båretog ikke mere brugt af titlen Dronning eller Konge?
ej af Prinsesse og Prins, eller er det noget jeg ser det forkert an!
Kan ikke mindes at en eller anden Prins / Prinsesse blev transporter af båretog.
men af en Alminde rustvogn ( bil eller hestevogn )
af ptmadsen, 11/2 2018, 21:31 (2484 dage siden) @ TeamBaumann
Undskyld at jeg spørger - men blev Båretog ikke mere brugt af titlen Dronning eller Konge?
ej af Prinsesse og Prins, eller er det noget jeg ser det forkert an!
Kan ikke mindes at en eller anden Prins / Prinsesse blev transporter af båretog.
men af en Alminde rustvogn ( bil eller hestevogn )
Du har jo nok ret. Så må han jo nøjes. Sort Mercedes eller eventuelt Volvo for at glæde broderlandet.
Venlig hilsen
Peter Madsen
af gaest, 14/2 2018, 21:09 (2481 dage siden) @ ptmadsen
Nu har Kongehuset så meldt ud at der ikke bliver nogen stor begravelse, men blot et privat arrangement. Nu kan de så stoppe motoren på 1101 igen.
af LHJ, 14/2 2018, 22:11 (2481 dage siden) @ gaest
redigeret af LHJ, 14/2 2018, 22:31
Nu har Kongehuset så meldt ud at der ikke bliver nogen stor begravelse, men blot et privat arrangement. Nu kan de så stoppe motoren på 1101 igen.
Det er nok meget godt det samme - som tidligere delvist og diskret antydet af andre her i dette forum, ville det formentlig tage flere måneder med omfattende risikoanalyser, assessorrapporter og stakkevis af "dokumentation" at få en dispensation til kørsel med bårevognen udenfor revision gennem Tragikforstyrrelsen ...
Suk!
/LH
(inkarneret republikaner, der derfor fuldt ud bifalder den valgte løsning, skønt så mange af vore skattekroner dermed er spildt på Nørgaards brilleetui ... - men dette er selvfølgelig helt OT)
af gaest, 15/2 2018, 08:28 (2480 dage siden) @ LHJ
Da den bårevogn sidst var ude at køre i embeds medfør var tilsynsmyndigheden Jernbanetilsynet. De var lempelige så længe det ikke var Privatbanen Sønderjylland der fremførte toget ;)
af UTJ, 15/2 2018, 09:01 (2480 dage siden) @ gaest
Da den bårevogn sidst var ude at køre i embeds medfør var tilsynsmyndigheden Jernbanetilsynet. De var lempelige så længe det ikke var Privatbanen Sønderjylland der fremførte toget ;)
.
Jo men nu har Boligstyrelsen særlige SWAT-teams som tager på uanmeldte kontroller og tjekker om formularer er udfyldt korrekt, om arbejdsmiljøloven er overtrådt (hov, det er ikke deres ressort - men det kan være det den pågældende medarbejder ved mest om....), om der er sat hak ved de rette kurser, og om en eller anden jerngenstand er dokumenteret tilstrækkeligt. Det hele beror jo på subjektive skøn, men de er vist blevet udstyret med legitimationskort, så de kan rejse sig fra et givent passagersæde og kontrollere billetkontrolløren og bringe toget til standsning.
Mon der er en eller anden fra Boligstyrelsen som gemmer sig i ECO'en og siger "stop" hvis den skulle begynde at bevæge sig? Tvivler dog på at de intervenerer og forlanger byggetilladelse i Fredensborg Slotspark.
af ClausAmager, 15/2 2018, 10:38 (2480 dage siden) @ UTJ
Da den bårevogn sidst var ude at køre i embeds medfør var tilsynsmyndigheden Jernbanetilsynet. De var lempelige så længe det ikke var Privatbanen Sønderjylland der fremførte toget ;)
.
Jo men nu har Boligstyrelsen særlige SWAT-teams som tager på uanmeldte kontroller og tjekker om formularer er udfyldt korrekt, om arbejdsmiljøloven er overtrådt (hov, det er ikke deres ressort - men det kan være det den pågældende medarbejder ved mest om....), om der er sat hak ved de rette kurser, og om en eller anden jerngenstand er dokumenteret tilstrækkeligt. Det hele beror jo på subjektive skøn, men de er vist blevet udstyret med legitimationskort, så de kan rejse sig fra et givent passagersæde og kontrollere billetkontrolløren og bringe toget til standsning.Mon der er en eller anden fra Boligstyrelsen som gemmer sig i ECO'en og siger "stop" hvis den skulle begynde at bevæge sig? Tvivler dog på at de intervenerer og forlanger byggetilladelse i Fredensborg Slotspark.
Kære UTJ
Nu skal du opføre dig pænt overfor DJØFiseringsstyrelsen...
Som jeg tidligere har skrevet, så forstår de, om nogen, at beskæftige sig selv...
Letbanehilsner
Claus
Thailand (et land som Gud ske lov ikke når danske tilstande foreløbig)
af UTJ, 15/2 2018, 11:32 (2480 dage siden) @ ClausAmager
Jeg er DJØF'er
--
ئۇلغىك
af ClausAmager, 15/2 2018, 15:18 (2480 dage siden) @ UTJ
Jeg er DJØF'er
Og dermed ikke sagt, at de alle er lige slemme. Men samlet i en bygning med bind for øjnene...
Claus
Thailand
af Lars, 15/2 2018, 18:01 (2480 dage siden) @ ClausAmager
Letbanehilsner
Claus
Thailand (et land som Gud ske lov ikke når danske tilstande foreløbig)
Og heldigvis omvendt
i Thailand får man op til 15 års fængsel ( pr. fornærmelse) for at fornærme kongen, og det kan være at vise et billede af kongen gående på gaden i Hamborg i fritidstøj.
Synderen her fik en straf på 70 år halveret, fordi han tilstod. Avisartikel
Flere her i debatten vile sikkert stå til adskillige års fængsel blot for de kommentarer, der er givet her. Der skal meget lidt til.
--
mvh
Lars
Esbjerg
af H N Nielsen2, 15/2 2018, 09:00 (2480 dage siden) @ gaest
Det ville nok nærmere have været My 1134 og eller Mz 1401, da museet har meldt ud at My 1101 ikke vil køre tog mere, men stå til tider på udstilling inde på museet. Museet kan dog have trukket den meddelelse med 1101 tilbage.
af YBS, 15/2 2018, 12:28 (2480 dage siden) @ H N Nielsen2
Som jeg husker udmeldelsen fra jernbanemuseet, gik den på at 1101 kun ville blive brugt til kørsel i særlige anledninger, ikke at den slet ikke skulle ud at køre, man ville blot spare på den.
af Langelandsbanen, 11/2 2018, 22:09 (2484 dage siden) @ H N Nielsen2
"I tilfælde af dødsfald i kongefamilien"
Nu nævner han ikke Prins Henrik, eller andre medlemmer af kongefamilien.
Ej heller om konkrete planer, men spørger blot om der er en sådan form for "beredskab".
Jeg kan på ingen tænkelig måde se problemet og jeg syntes det svare til at spørge om, hvorvidt der eksempelvis er et evakuerings tog i tilfælde af en ulykke i Storebæltstunlen. Men sådan noget er måske også underligt at spørge ind til før ulykken er sket?
--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
af Karsten Jensen, 11/2 2018, 21:49 (2484 dage siden) @ ptmadsen
Kan ikke se at der er noget i vejen med spørgsmålet, som jo har jernbanerelevans. På et eller andet tidspunkt bliver det jo aktuelt, og det bliver hverken før eller senere af at diskutere det.
Mon ikke også DSB allerede har planer for den slags, præcis som f.eks. DR for den sags skyld!
af Tonny Brandt Andersen , 12/2 2018, 00:47 (2483 dage siden) @ Karsten Jensen
Et eller andet sted har jeg hørt, at planen for Dronningen's sidste tog tur skulle foregå med 1101 og 1135, og at de begge skal være i oprindelig bemaling, hvilket må betyde, at 1135 skal males om, selv om det kun er et par år siden, at den blev gjort flot.
Måske der er nogen der kan be- eller afkræfte dette.
af Langelandsbanen, 12/2 2018, 00:57 (2483 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
1135 er under ombygning/omlakering til vinrød.
Om der ligger royale planer bag ved jeg ikke. Men man kunne vel have brugt 1001.
--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
af caprani , København, 12/2 2018, 08:18 (2483 dage siden) @ Langelandsbanen
1135 er under ombygning/omlakering til vinrød.
Om der ligger royale planer bag ved jeg ikke. Men man kunne vel have brugt 1001.
Man forestille sig formationen 1101-1135-1001, alle i vinrød. Et i sandhed smukt og værdigt syn.......
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af PF, 13/2 2018, 01:45 (2482 dage siden) @ caprani
Man kan i hvert fald forestille sig 1135 bliver “konge” som de unge siger når noget bliver rigtig godt
af gaest, 12/2 2018, 10:20 (2483 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Der skal laves en hel del ved Eco vognens bogier før den kan bruges igen, desuden er der ingen garanti for at Kongehuset fremover vil gøre brug af banetransport il den slags formål.
af PF, 13/2 2018, 01:47 (2482 dage siden) @ gaest
Hvornår er de da sidst revideres?
af Peter Christensen, 13/2 2018, 08:54 (2482 dage siden) @ PF
Hvornår er de da sidst revideres?
Vel i november 2000?
Normalt er en revisionsperiode 12 år for bogier, så den tid er gået.
Vel kan man sige at vognen ikke har kørt meget, så opgaven burde være overskuelig.
På den anden side, så er der nogle dokumentationskrav, som kan være svære leve op til - lidt efter grundigheden sidst.
Omvendt, men udmeldigen om ikke at ville begraves med fruen, så er det et åbent spørgsmål om han overhovedet skal til Roskilde som resten af familien.
af PF, 13/2 2018, 14:38 (2482 dage siden) @ Peter Christensen
Dvs det er rent gætværk?
af Peter Christensen, 14/2 2018, 05:14 (2481 dage siden) @ PF
Henrik
Nu kan gætterierne snart få en afklaringen - der går næppe længe inden kongehuset melder ud hvad der skal ske og om det omfatter en togtur.
af Svend, 15/2 2018, 13:43 (2480 dage siden) @ Peter Christensen
Henrik
Nu kan gætterierne snart få en afklaringen - der går næppe længe inden kongehuset melder ud hvad der skal ske og om det omfatter en togtur.
.
Det bliver nok nærmere en flyvetur
--
Svend
af metrohenrik , Ringsted, 15/2 2018, 13:46 (2480 dage siden) @ Svend
Henrik
Nu kan gætterierne snart få en afklaringen - der går næppe længe inden kongehuset melder ud hvad der skal ske og om det omfatter en togtur.
.
Det bliver nok nærmere en flyvetur
Eller en lille sejltur med Dannebrog..
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
af J.C, 13/2 2018, 17:38 (2482 dage siden) @ ptmadsen
redigeret af J.C, 13/2 2018, 17:50
Svar til ptmadsen
Hej
Inden du river hovedet helt af mig vil jeg lige prøve at forklare hvorfor jeg stillede spørgsmålet.
Det havde såmen ikke så meget med prins Henrik at gøre. I weekendens materieltransport så jeg en kort vinrød vogn med et stort emblem på siden, jeg har ikke litranummer. Vognen mener jeg at have set i dronning Ingrids begravelsestog, den gang hun blev kørt til Roskilde. Som jeg har forstået det skulle vognen udskilles fra museet. Derfor kom jeg til at tænke på om museet har materiel til fortsat at kunne køre disse tog. Disse vinrøde specialvogne er der vist ikke mange af, og hvis man så udskiller dem så fremkom spørgsmålet. Der er vist heller ikke nogen store damplokomotiver der er køreklar. Håber det er forklaring nok.
Jeg har ikke bestilt min begravelse, men den er under planlægning. Det bliver nok ikke med begravelsestog, da Aabenraabanen jo er spærret for trafik ????
J.C
Aabenraa
af Svend, 13/2 2018, 18:30 (2482 dage siden) @ J.C
Svar til ptmadsen
Hej
Inden du river hovedet helt af mig vil jeg lige prøve at forklare hvorfor jeg stillede spørgsmålet.
Det havde såmen ikke så meget med prins Henrik at gøre. I weekendens materieltransport så jeg en kort vinrød vogn med et stort emblem på siden, jeg har ikke litranummer. Vognen mener jeg at have set i dronning Ingrids begravelsestog, den gang hun blev kørt til Roskilde. Som jeg har forstået det skulle vognen udskilles fra museet. Derfor kom jeg til at tænke på om museet har materiel til fortsat at kunne køre disse tog. Disse vinrøde specialvogne er der vist ikke mange af, og hvis man så udskiller dem så fremkom spørgsmålet. Der er vist heller ikke nogen store damplokomotiver der er køreklar. Håber det er forklaring nok.
Jeg har ikke bestilt min begravelse, men den er under planlægning. Det bliver nok ikke med begravelsestog, da Aabenraabanen jo er spærret for trafik ????
J.C
Aabenraa
.
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?aar=1941&vognid=2911
--
Svend
af Niels Munch, 13/2 2018, 19:25 (2482 dage siden) @ J.C
redigeret af Niels Munch, 13/2 2018, 19:40
Bårevognen Eco 6280 forbliver mig bekendt i Jernbanemuseets samling; og den har intet våbenskjold på siden.
Til gengæld bærer den vinrøde postvogn DB 5103 rigsvåbnet, og den var med i "udskillelsesløbet".
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 12/2 2018, 08:15 (2483 dage siden) @ J.C
I tilfælde af dødsfald i kongefamilien, kan jernbanemuseet så stille med et begravelses tog i stil med det dronning Ingrid blev kørt i, eller lign ?
Nu er det jo ingenlunde sikkert, at det næste familiemedlem, der evt. kan komme på tale, skal stedes til hvile i Roskilde eller andet "stationsnært" sted.
af Niels Buch, 12/2 2018, 17:12 (2483 dage siden) @ J.C
Kunne man ikke forestille sig et tog trukket af 2 K-maskiner i forspand? Jernbanemuseet og Vestsjællands Veterantog har da én K-maskine hver, der er i driftklar stand. Og forhåbentlig kommer Nordsjællands tilbage igen.
Jeg syntes at have set et billede af indvielsestoget for den nuværende hovedbanegård i København, hvor det var 2 K-maskiner der trak toget. Eller husker jeg helt galt.
Hilsen
Niels
af TeamBaumann, Hjordkær, 13/2 2018, 13:49 (2482 dage siden) @ J.C
Hvor mange gange har DSB / statsbaner kørt som ligtog / båretog til f.eks Roskilde eller andet steds?
Hvis man skulle tage fra begyndelse af jernbanens historie - ca. 1860 frem til dagens dato?
Den sidste mig benkendt er jo i 2000 med Dronning Ingrid
Jeg tviler på at listen bliver lang - hvis man skulle liste det op?
af Niels Munch, 13/2 2018, 14:17 (2482 dage siden) @ TeamBaumann
Hej,
Sebastian Tuschick har på sin hjemmeside (tysk) sammenstillet en oversigt over danske kongelige båretog: http://www.sebtus.de/op_baaretog.html .
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 13/2 2018, 14:41 (2482 dage siden) @ TeamBaumann
Dronning Louises bisættelse. Ophav: Danielsen, J. (1842-1919) fotograf. Oprindelsesdato: 1898. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH027760.tif.
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 13/2 2018, 15:31 (2482 dage siden) @ TeamBaumann
Kong Chr. IX.'s ligtog passerer Taastrup St. d. 16de Febr. 1906. Ophav: Larsen, Chr. - Postkort. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH022948.tif.
Ligvognen ved Christian IXs død. Ophav: Elfelt, Peter (1866-1931) fotograf, 1906. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH030920.tif.
Christian IXs begravelse, kongelig ligvogn 1906. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH022896.tif.
Ligvognen ved Christian IXs død. Ophav: Elfelt, Peter (1866-1931) fotograf, 1906. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH030922.tif.
Hvem ved, hvilken vogn (litra/nr.) det drejer sig om?
M.v.h.
Niels
af UTJ, 13/2 2018, 16:02 (2482 dage siden) @ Niels Munch
Hvem ved, hvilken vogn (litra/nr.) det drejer sig om?
.
Nej, men det er en godsvogn, sjællandsk oprindelse. Kan i og for sig godt være en åben godsvogn. Jeg anslår længden o.p. til ca 7,33 m. Formentlig gammel, akselgaflerne tyder på 1870'erne, eller tidlige 1880'ere.
af Morten Flindt Larsen, 13/2 2018, 18:17 (2482 dage siden) @ Niels Munch
Kong Chr. IX.'s ligtog passerer Taastrup St. d. 16de Febr. 1906. Ophav: Larsen, Chr. - Postkort. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH022948.tif.
Ligvognen ved Christian IXs død. Ophav: Elfelt, Peter (1866-1931) fotograf, 1906. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH030920.tif.
Christian IXs begravelse, kongelig ligvogn 1906. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH022896.tif.
Ligvognen ved Christian IXs død. Ophav: Elfelt, Peter (1866-1931) fotograf, 1906. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - Id DH030922.tif.
Hvem ved, hvilken vogn (litra/nr.) det drejer sig om?
Hej Niels,
Smagfuld bårevogn. Skriver Holger G. Hansen ikke i sine memoirer, at det var en lukket godsvogn, der blev omdannet? Synd, at den ikke er kommet på Jernbanemuseet.
vh
Mrten
af Morten Flindt Larsen, 13/2 2018, 19:57 (2482 dage siden) @ TeamBaumann
Hvor mange gange har DSB / statsbaner kørt som ligtog / båretog til f.eks Roskilde eller andet steds?
Hvis man skulle tage fra begyndelse af jernbanens historie - ca. 1860 frem til dagens dato?Den sidste mig benkendt er jo i 2000 med Dronning Ingrid
Jeg tviler på at listen bliver lang - hvis man skulle liste det op?
Det er formentlig ganske mange gange, når man fraregner de kongelige båretog. I mange år, mens jernbanen endnu var det primære befordringsmiddel, havde DSB både bårevogne, sygevogne og salonvogne, som blev brugt af den velhavende del af befolkningen. Nogle gange i særtog, andre gange indsat i plantog. Havde man ikke råd til det, kunne kisten med afdøde sendes som stykgods efter en særlig tarif.
Vh
Morten
af Stig Bang-Mortensen, 15/2 2018, 21:08 (2480 dage siden) @ J.C
I tilfælde af dødsfald i kongefamilien, kan jernbanemuseet så stille med et begravelses tog i stil med det dronning Ingrid blev kørt i, eller lign ?
J.C
Aabenraa
Så vidt jeg ved er svaret "ja".
af Niels Munch, 20/2 2018, 10:46 (2475 dage siden) @ J.C
En oversigt over danske royale båretog findes nu i det historiske forum.
M.v.h.
Niels