Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring (Trafikpolitik)
Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.
Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:
"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."
Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?
Det er vel det enkeltsporede der er problemet og afhjælpes ved forlængelse af dobbelt-spors-strækningerne. Og da der er krydsningsspor i i al fald Sulsted bør den kunne åbnes uden de store problemer.
Det er svjh ikke mange år siden, at man oplevede at standse netop i Sulsted for at afvente krydsning (måske stadig) - og så skal døren jo bare åbnes
Planen (efter ERTMS og kapacitetsudvidelse i Hj og Lih) er dog at man skal droppe den tidskrævende krydsning i Sulsted og krydse i Lindholm, Brønderslev og Hjørring istedet for i dag i Hjørring, Vrå, Sulsted og mellem Aalborg Vestby og Aalborg ved halvtimesdrift. Krydsning i Sulsted og Vrå vil så være for et ekstra tog i den ene retning hver time som eksempelvis DSB's lyntog eller godstog da Nordjyske Jernbaner gerne vil køre halvtimedrift Hjørring-Aalborg-Skørping i alle dagtimer.
Et andet problem er også at jernbanen kører i udkanten af alle tre byer og at der faktisk kører busser 4 gange i timen mellem byerne og Aalborg i myldretiden. Vil man virkelig gerne ned på 1-2 tog i timen frem for 4 busser?
Artiklen nævner dog kun et enkelt nyt stop nord for Aalborg og det vil nok godt kunne lade sig gøre da det i dag tager 14 minutter at køre Brønderslev-Lindholm inkl. en LA på 60 km/t i Sulsted.
--
Mvh Anders